”Farve-trends bør baseres på rationelle analyser”

 

En af hovedtalerne på IMM er svenske Karl Johan Bertilsson, som holder sit foredrag “Colour and Trends 2018+”. Han mener, at farvevalg ikke kun bør baseres på følelser og intuition, men også på rationalitet og forskning.

 

Tekst af Annika Lillelund

 

Vi taler og forholder os ofte til farver rent intuitivt – hvad kan vi lide, og hvad vi ikke lide? Vi lader vores følelser styre vores farvevalg. Men sådan bør det ikke være, for man kan forholde sig til farver ved at have et sprog omkring farver – et sprog, som den forskningsbaserede virksomhed, NCS Colour Academy, anvender i deres arbejde. Svenske Karl Johan Bertilsson er direktør i virksomheden, og han har de sidste tyve år beskæftiget sig med farvetrends og farvepsykologi – både i kommercielt regi og på forskningsniveau, og spørger man ham, er det ikke nok at lade følelserne tale:

 

- For overhovedet at kunne tale om farver, kræver det et særligt system og et sprog om farverne. Det giver NCS Colour-systemet, som er et verdensomspændende system. Når man vælger vi farver, kigger man typisk på 2-3 forskellige. Men der er op mod 10 mio. forskellige farver, så hvem siger, at vi vælger den rigtige? Forskningen viser, at 90 % af et køb er baseret på farver - da det er det første, man afkoder, så det har en enorm betydning at vælge rigtigt og ikke kun at lade følelserne styre – rationaliteten og forskningen må også på banen. Jeg har en historie fra Google, som jo tjener penge, når man klikker. For nogle år siden var ”Google-farven” en mere grønlig blå, men Google valgte at ændre farven til en mere rødlig blå, og ud fra den simple manøvre har man altså kunnet dokumentere en øget omsætning på 200 mio. dollars om året, for man klikker mere på den rødlige blå end den grønlige blå. Det giver da stof til eftertanke.

 

Læs mere om Indretning og Design

 

Farvetrends og psykologisk forståelse

Når det kommer til at anvise de kommende års farvepræferencer, hviler det på både viden om farvepsykologi og samfundsmæssige analyser, forklarer Karl Johan Bertilsson:

 

- Det handler om at forstå markedspræferencerne på et givet tidspunkt i historien. Ved vi, hvilke farver, man foretrækker i dag, er det ikke så svært at forudsige hvad folk, foretrækker i morgen eller om et år. Den østrigske læge Leonhard Oberascher viser i sine studier i farvepsykologi, hvordan farvepræferencer kører i en repetitiv cyklus, som varer 10-15 år. Lige nu er vi i en periode med meget klare farver, som rød, blå, gul og orange, og ser vi på den cyklus, ved vi med stor sikkerhed, at vi er på vej mod nogle ”ukulørte” farver. Hjernen fungerer sådan, at den efter det meget kulørte må søge mod noget mørkere og over i pastellen og de lysere farver. Herefter er der en såkaldt ”renselsesproces”, hvor de blålige toner dominerer, og det kunne man faktisk se på IMM for tre år siden. Her var alt overvejende blåt. Hjernen har brug for den blå renselse, for at ønske nye farver igen. Udviklingen sker skridt for skridt og ofte med overlap, så man kan godt være i to faser på samme tid. Jeg kan se, at forandringerne sker hurtigere nu, end da jeg startede, og her har en mega-driver som de sociale medier, en stor betydning for at ”speede” udviklingen.

 

Læs mere om Messer og Events

 

 

Farvetrends og globale drivere

Ud over Oberaschers farvecyklus hviler forudsigelserne om kommende trends også i høj grad på, hvordan vi lever og tilrettelægger vores liv og på, samt hvad der sker i verden, og her udpeger Karl Johan Bertilsson fire tendenshistorier – eller globale drivere – som han mener, de kommende års trend-farvepallette vil være præget af:

 

- Alle fire tendenshistorier er meget præget af den ekstreme urbanisering, vi er vidne til over hele verden. Første historie kalder vi ”hi tech flower power”, og den handler om, at vi skaber liv i de urbaniserede områder og prøver at finde os til rette som mennesker på nye måder, og heraf opstår nye begreber som ”vertical gardening” og ”urban farming”, og en spirende, økologisk bevidsthed i byerne generelt. Ud af denne tendens udspringer en af de kommende års trend-farvepaletter.

 

- Næste historie kalder vi for ”luxurious minimalism”, og den handler om, at vi bor på få kvadratmeter i byerne. Selvom vi ikke har meget plads, vil vi stadig gerne have en luksusfølelse i det, vi omgiver os med. Vores standard er ganske god, vi er ikke fattige, og her kommer de gyldne luksusfarver til at have en betydning for farverne, vi omgiver os med, siger han og fortsætter med de sidste to tendenshistorier:

 

- Tredje tendenshistorie kalder vi ”urban pride”, og det er en rebelsk tendens, hvor vi så at sige tager byen tilbage. Vi har længe levet i en drømmeverden, hvor vi drømmer os væk fra stress og jag, men det vi ser nu, er en meget stærk trend i, at vi kigger på virkeligheden. Men for at orke kigge på den og blive stolt af den, er der brug for nogle stærke ledere. Dem kommer vi i stigende grad til at se i de mange, kommende superheltefilm, som kommer i år. Og så er sådan en mand som Trump – hvad end man kan lide ham eller ej – også en mand, som gør, at vi kigger på virkeligheden. Vi tager byens farver fra bl.a. graffitien og superheltene til os og her udspringer en trend-farvepalette.

 

- Sidste tendenshistorie kalder vi ”New Africa”, og den handler om, at Afrika som kontinent er i gang med en kæmpe vækst. Lande som Nairobi og Lagos er ved at blive meget moderne stater, og hele Afrika bevæger sig mod at blive et rigt kontinent, som kommer frem i lyset og får en vigtig rolle i verden. Og heraf udspringer den fjerde trend-palette, som vi tror, vil påvirke farverne fra 2018 og frem.