3 Days of Design – hold næsen i sporet!

 

København vil gerne markere sig som førende designhovedstad, men det kræver både bedre koordination og mere politisk opbakning.

 

Indlæg af designskribent Mike Rømer Alle fotos er fra Montanas og Erik Jørgensens nyåbnede showroom i Bredgade 76.

  

Arrangementet 3 Days of Design blev lanceret i 2012 på et privat initiativ, hvor en række designbaserede virksomheder blev enige om at invitere publikum indenfor i deres showrooms for at skabe en årligt tilbagevendende begivenhed, der kunne styrke hovedstadens ry som designby. Efter dette års tilstrømning til de forskellige showrooms at dømme, er det faktisk lykkedes ganske godt. Interessen for design er tilsyneladende enorm, og det er glædeligt at se, at det ikke kun er professionelle fra branchen og unge designstuderende, der deltager i festen, men også ganske almindelige forbrugere - plus et stigende antal besøgende fra udlandet. Det hele er meget fladt og demokratisk organiseret - og tilmed gratis at deltage i - og befinder sig dermed milevidt fra tidligere tiders møbelmesser i Bella Center, der nærmest var hermetisk lukkede for andre end fagfolk.

 

Alt peger således på, at det går den rigtige vej, men hvis København virkelig vil op i superligaen af designhovedstæder, og det må vel være ambitionen, så må byen se at komme på banen som en mere aktiv medspiller. De private initiativtagere til 3 Days of Design kan på trods af deres store (og gratis) indsats ikke løfte opgaven alene. Der skal kommunale muskler og engagement til: der skal investeres i en massiv markedsføring, der kan trække folk til, og der skal evalueres på tingene. Og så bør man nok koordinere indsatsen mere målrettet i forhold til andre arrangementer.

 

Det forekommer eksempelvis lidt besynderligt, at Københavns Kommune i samarbejde med en række designorganisationer og designinstitutioner har lanceret en ny designfestival – Danish Design Festival – fra 4. maj til 9. juni uden at koble dette arrangement tæt sammen med 3 Days of Design. Fra kommunens side har man ikke været synderlig synlig om denne festival, og så kan man jo tænke lidt over ambitionsniveauet.

 

Læs mere om Fagmesser og Events

 

 

Man kan også tænke lidt over den hastige forandring - Disruption? - der har ramt København, når det drejer sig om etableringen af nye showrooms rundt om i byen. Den berømte designklynge i Pakhus 48 i Nordhavnen, som vi har haft stor glæde af i knap 15 år, er nu ved at gå i opløsning. Lidt ærgreligt, men også forståeligt, eftersom metrobyggeriet i Nordhavn har gjort det næsten umuligt at komme nemt ud til pakhuset til fods og på cykel.

 

Som de første flyttede Fritz Hansen A/S i december 2016 til et nyt showroom i det gamle posthus på Købmagergade, og i forbindelse med 3 Days of Design indviede Montana og Erik Jørgensen nye lokaler på Bredgade 76 på hver sin etage. Hvad der sker med Kvadrat, Vola og Luceplan i Pakhus 48 vides ikke i skrivende stund, men de forventes også at flytte. Fredericia Furniture, som har haft ’Flagstore’ på Frederiksborggade over for Torvehallerne i et par år, har også været tiltrukket af det gamle posthus i Købmagergade og flyttede i begyndelsen af maj måned ind i et spektakulært showroom på toppen af posthuset med store ovenlysvinduer og loft til kip.

 

 

Læs mere om Indretning og Design

 

I den lille designklynge ved Marmorkirken, på hjørnet af Fredriksgade og Store Kongensgade, er Getama, Onecollection og Nyt I Bo de største aktører, men understøttes flittigt af 11 mindre designvirksomheder, hvoraf Please Wait to be Seated nok er den mest interessante for tiden. Den mest stabile deltager i Nordhavn og omegn er Paustian, og de flytter nok ikke lige med det samme. Det gør Anker & Co på Århusgade 120 nok heller ikke, eftersom de etablerede et stort og flot showroom på adressen for kun et år siden.

 

Alt i alt ser det ud til, at de mange virksomheder, der står bag 3 Days of Design, mener det alvorligt og holder næsen i sporet. Det måtte gerne brede sig til Københavns Kommune og de organisationer og institutioner, der mener, at design er en helt afgørende kompetence for Danmark og København. Diffus velvilje, skåltaler og gratis shuttlebusser er altså ikke nok.