Arven efter Eames


Eames Demetrios  © 2015 Eames Office, LLC (eamesoffice.com)

Eames Demetrios, © 2015 Eames Office, LLC (eamesoffice.com)

 

Den amerikanske duo Charles og Ray Eames betragtes som nogle af de mest betydningsfulde designere i det 20. århundrede. Parret, som hovedsageligt er kendt for deres epokegørende møbler, arbejdede også som arkitekter, grafiske kunstnere, fotografer, filmproducenter, opfindere og undervisere. I dette portræt taler vi med Eames’ barnebarn, Eames Demetrios, om hvad nutidens arkitekter og designere kan lære af parret.

 

Tekst af Stine Liv Buur

 

Charles og Ray Eames var et ægtepar, som viede hele deres liv til kunsten i de kreative processer.

 

“We want to make the best for the most for the least”, sagde Charles Eames, og Ray erklærede: “What works good is better than what looks good, because what works good lasts.”

 

Det underliggende koncept bag de fleste af Eames’ møbler var, at masseproducerede, standardiserede komponenter kunne kombineres på forskellige måder og således opfylde forskellige behov hos kunderne. De fleste af Eames’ møbeler er derfor en del af en større gruppe, som kan noget forskelligt. Gennem hele deres liv stoppede Charles og Ray Eames aldrig med at videreudvikle på disse møbelgruppers tektoniske detaljer, og disse grupper gjaldt særligt Eames Ply Wood Group (1945/46), Eames Plastic Group (1950) og Eames Aluminium Group (1958). Med deres evige søgen efter at fremstille de bedste kvalitetsmøbler for så få penge som muligt, var de ikke kun optaget af den industrielle produktion, de påvirkede den også i flere sammenhænge.

 

Et slående citat om deres tilgang til design blev sagt af Charles Eames, da en journalist engang spurgte ham, om Eames-stolen kom til ham ”in a flash”, og han svarede: ”a 30 year flash.” En måde at fortolke det på er, at der i en vis forstand ikke findes flere Eames-stole, men i stedet en enkelt og konstant udviklende ”Eames-stol” med mange manifestationer. Og det er fordi, Eames’ stol ikke var instrument til selvudfoldelse eller et eksperiment med det formål at anvende avantgardematerialer, men altid var en løsning på et problem.

 

Eames Demetrios, hvordan er dine bedsteforældres arbejde stadig er relevant?

  • Jeg tror, en stor årsag til den fortsatte relevans af Eames’ arbejde er, at deres arv inkluderer deres ideer og deres proces. I 1971 sagde Charles Eames for eksempel:
    “After the Age of Information comes the Age of Choices.”

Selv i dag, omkring 45 år senere, er det en temmelig god beskrivelse af, præcis hvor vi er. Bill Lacy, som har arbejdet på Eames Office og derfor kender Charles og Rays tilgang til design, sagde engang:

 

“There was no Eames style, just a legacy of problems well solved.”

 

Jeg tror virkelig, Charles ville have været helt fortrolig med denne beskrivelse. Og ja, de problemer var så godt løst, at de stadig har værdi i dag.

 

  • En af nøglerne til deres succes var, at designerens rolle var at være en god vært ved at foregribe gæstens behov. De forpligtede sig til, at mennesket - og ikke en ideologi - skulle være centrum for processen. Denne ide om gæst og vært er svimlende universel, og det er svært at tænke på en kultur, hvor værten ikke føler ansvar for at tage sig af sin gæst. Ved at anvende en sådan radikal, traditionel holdning med de nyeste teknikker og materialer, blev den fortsatte relevans af deres arbejde næsten sikret. Det at de tænkte på deres gæster uden at se på deres forskelligheder, men snarere på hvad der universelt bandt menneskeheden sammen.

 

  • Hvis du tager gæst/vært ideen et skridt videre: En del af det at være en god vært er at være imødekommende. At få tingene til at se lette ud, således at gæsten ikke føler skyld over, at du hjælper, men at du viser, at du finder ægte glæde ved at tage dig af din gæst. Ligeledes troede Eames på, at hvis et objekt var rigtig godt designet, ville tanken om, at det var designet slet ikke komme op – og dette var en kvalitet, de kaldte way-it-should-be-ness.

 

 

I 1947 optog Eames Office billeder til et nyt katalog og det som startede some en spontan joke blev et af de mest ikoniske designbilleder nogensinde, nemlig Charles og Ray Eames liggende under benene fra deres  Ply Wood Group.  © 2015 Eames Office, LLC (eamesoffice.com)

I 1947 optog Eames Office billeder til et nyt katalog og det som startede some en spontan joke blev et af de mest ikoniske designbilleder nogensinde, nemlig Charles og Ray Eames liggende under benene fra deres Ply Wood Group. © 2015 Eames Office, LLC (eamesoffice.com)

 

 

Hvad kan vi lære af Charles og Ray Eames?

  • Jeg tror, at der er en masse ting, vi kan lære fra mine bedsteforældre: Ting som ikke at uddelegere forståelse og være villig til at overgive sig til designprocessens rejse. Charles og Ray havde konstant adgang til modellering i deres værksted og kunne derfor hurtigt udtrykke ideer gennem enten film, fotografi eller genstande i deres studie. De gentog hele tiden. I dag tager man disse ting for givet, men ironisk nok benytter vi gentagelsens hastighed til selvrefleksion mindre end tidligere. Det er klart, at dette ikke er sandt for alle designere - men jeg tror generelt, at vi ikke rigtig har fattet potentialet i, at disse værktøjer gør os mere opmærksomme. Jeg tror, at Charles og Ray viser os alle, men nok mest arkitekter og designere, en vej til leg og udforskning, hvor selvudfoldelse ikke er et mål, men kan være et resultat.

 

  • For enhver virksomhed, der arbejder med klassiske designs, er det et centralt element at holde designet relevant i tiden, det kan for eksempel gøres ved at ændre på farverne eller det kan gøres ved at justere højden eller størrelser i forhold til nutidige standarder.

 

 

Hvordan holder du Eames-ånden i live gennem disse processer?

  • Jeg tror, at hele konceptet med ”at holde det relevant” er en meget defensiv beskrivelse af en naturlig proces. Eames’ designs er allerede relevante gennem dybden og den holistiske tilgang. Når man taler om emner som størrelsen på et standardbord, højder og farver - ja så løses disse ændringer i forhold til tiden, men ånden findes i selve det gode design. Farver var meget vigtige for Charles og Ray Eames, de mente, at det æstetiske kunne være en del af funktionen, så naturligvis bliver nye farver introduceret.

 

  • Folk siger ofte, at de ikke ved hvad Charles og Ray ville have gjort, men det gør vi: Charles og Ray Eames spurgte deres familie om fortsat at foretage denne række af valg i samarbejde med Vitra (og Herman Miller i US). Charles og Ray sagde:

    ”Design is a method of action.”

 

Et aspekt af dette er venligt og dynamisk, men tankefuldt og et konservativt svar på hvordan verden fungerer i dag – dette er en implicit del af design som Eames praktiserede det. Stolen som Charles og Ray Eames designede, er stolen, som Vitra producerer i morgen. Vores job som familie er at sikre, at resultatet leverer denne gæst/vært oplevelse som Charles og Ray dyrkede.

 

  • Men der er andre aspekter af vores arbejde, og jeg tror, det største af dem er at kommunikere de mange nuancer og den magi, der er i Eames’ arbejde og filosofi – især fra et uddannelsesmæssigt perspektiv. Og når vi siger uddannelse, mener vi det i bredeste forstand. Vi gør det via vores hjemmeside, mine foredrag og de mange produkter vi skaber. Vores mission er at kommunikere, bevare og udvide Eames’ arbejde. Desuden lægger vi i ’ Office en masse energi i at støtte Eames Foundation, hvis centrale opgave er at vedligeholde Case Study House #8, i dag kendt som Eames House, på både kort og lang sigt.

 

 

Blå bog

Eames Demetrios (1962) er et af Eames’ fem børnebørn. Han er direktør for Eames Office og tilbringer en stor del af sit liv på at kommunikere, bevare og udvide Eames’ arv. Demetrios er filmskaber, forfatter og historiefortæller, og da han lavede den første film om sine bedsteforældre ”901” indså han to ting:

 

“That if we didn’t pay attention, things we cared about could go away and, further, that without us knowing it, Charles and Ray had been teaching us about design our whole lives.”

 

Eames Demetrios er også ansvarlig for det fortsatte samarbejde med Eames’ møbelproducenter: Vitra og Herman Miller – et samarbejde som blev påbegyndt af Charles og Ray Eames i midten af 40erne.

 

Fotoet viser et udvalg af  Eames Plastic Group stole. Fotograf Marc Eggimann © 2015 Vitra

Fotoet viser et udvalg af Eames Plastic Group stole.

Fotograf Marc Eggimann

© 2015 Vitra