Flaksende vingesus i Grønnegården

 

Ambitionsniveauet er højt på Snedkernes Efterårsudstilling 2017, og der baskes ivrigt med vingerne for at komme i luften. Viljen er der, men præcisionen mangler.

 

Tekst af Mike Rømer. Billeder af Torben Petersen

 

Til akkompagnement af en stille, silende sensommerregn, rosévin i plasticglas og gode spegepølsehapser, byder formanden for Snedkernes Efterårsudstilling, Claus Mølgaard, velkommen til åbningen af SE-2017, som finder sted i haveanlægget Grønnegården i Designmuseum Danmark. Vejret kunne sådan set ikke være bedre, idet årets udstilling har udemøbler som tema under titlen ”Side by Side - Outside”, og så er det jo altså det danske vejr, der sætter betingelserne på godt og ondt.

 

I sin åbningstale præciserer Claus Mølgaard, at temaet for årets SE-udstilling sigter ambitiøst mod at øge forståelsen mellem mennesker: ”At påvirke vores medlemmer til at skabe møbler, der fremmer dialogen og nysgerrigheden. Nysgerrigheden til at ville og turde møde mennesker, der ikke ligner os selv, og som derfor burde være særligt berigende at lære at kende”.

 

Læs portræt af formand for SE, Claus Mølgaard: Vi skal lege med tingene

 

I en tid med udbredt paranoia, xenofobi og almindelig selvoptagethed er Mølgaards ord ikke noget, som man med nogen som helst rimelighed kan være uenige i, og udstillingens 40 deltagere har da også gjort en ihærdig indsats for at få deres projekter i luften. Alligevel er det som om, at resultatet af årets anstrengelser flakser lidt for meget, og det skyldes måske, at temaet for en gangs skyld - og i allerbedste mening - er for bredt formuleret.

 

Ser man tilbage på SE’s tidligere udstillinger, så står det ganske klart for denne skribent, at sammenslutningens medlemmer har det allerbedst med at få udstukket klare og snævert definerede rammer for et tema, som man kan fokusere klart på. Det er en begrænsning, som flugter ganske godt med designernes baggrund og daglige arbejde med at løse specifikke opgaver på en innovativ og vidensbaseret måde i et tæt samarbejde med dygtige snedkere og producenter.

 

Læs mere om Indretning og Design

 

Selvfølgelig skal der være plads til at lege - det er det, som SE er sat i verden for – og fortolkningsrammen skal være stor, men meningen med SE er, og må fortsat være, at det handler om at frembringe og nyfortolke møbeltyper, der – måske – en dag kan finde vej til forbrugerne og begejstre dem. SE er således ikke et forum for installationskunst eller kunsthåndværk – det er et eksperimentarium for formgivning og dedikerede fagfolk, som uden omsvøb skal bringe dansk design videre ud i verden. Side or no side...

 

Læs også om Snedkernes Efterårsudstilling 2016 med temaet ”Pitch Black”

  

Carlo Volf

Carlo Volf; Økologisk Bænk

Egentlig var den oprindelige Københavnerbænk en cirkulær konstruktion, der kunne omfavne et træ. Det udgangspunkt vender designeren Carlo Volf nu tilbage til med projektet Økologisk Bænk, der kan indgå i en cirkulær, no-waste økonomi, og det er ganske sympatisk. Producent: NEXT Uddannelse København.

 

 

Christina Strand; Let’s Talk

Let’s Talk er designet af Christina Strand og er en let parkstol, som man nemt kan flytte rundt med og danne uformelle grupper. Stolene kan ikke stables, men skydes ind i hinanden ligesom indkøbsvogne i supermarkedet. Producent: Haugaard Company A/S med tak til Elefantprint.dk for print på bæredug.

 

 

Claus Borre; Byens Hvil

”Hvornår er en bænk en bænk?”, spørger Claus Borre om i sit projekt Byens Hvil, der består af plader i støbekrydsfinér og bilovertræk, som man vistnok kan sidde på. En visuel, interessant konstruktion - nærmest installationskunst - om end noget uforløst når det drejer sig om siddekomfort. Producent: Fictum.

 

 

Ditte Hammerstrøm; Watching Birds

Ditte Hammerstrøm har det med at overraske med finurlige og tvetydige løsninger. Dette er også tilfældet med Watching Birds, hvor en ophængt fedtkugle i et stiliseret træ fungerer som take-away for fugle. Det kan man så sidde og kigge på, når man ikke har andet at lave. Producent: JM Rør ApS.

 

 

Erling Christoffersen; Gyng-Gang

Gyng-Gang, designet af Erling Christoffersen, er måske det møbel på SE-2017, der bedst opfylder ambitionerne om at øge forståelsen mellem mennesker. Tete a Tete- gyngebænken tvinger simpelt hen folk til at se hinanden i øjnene og til at koordinere deres bevægelser, og det kan ikke undgå at frembringe et par smil som sidegevinst. Producent: JM Rør ApS.

 

 

Hannes Stephensen; Flette Fingre

Flette Fingre er en stolebænk, designet af Hannes Stephensen, der består af et understel med to stole, der kan drejes 360 grader i forhold til hinanden. Dermed kan man vælge at kigge hinanden i øjnene, eller lade være. Stolene er udført i stave af eg, der er flettet sammen i samlingen mellem sæde og ryg. Producent: Snedkersind v/Kristian Frandsen.

 

 

Niels Gammelgaard; MANTA

Niels Gammelgaard har fået den gode møbelsnedker Gert Kjeldtoft fra Århus til at lave et fint understel i teaktræ, hvorefter en industrimåtte i kunststof er blevet smidt ud over hele herligheden for at danne en organisk chaiselounge ved navn Manta. Industrimåtten er næsten upåvirket af regn og tørrer derfor hurtigt op, så det er da en god idé. Producent: Møbelsnedkeri Kjeldtoft med tak til Forbo A/S.

 

 

Niels Hvass; Scala

Niels Hvass har en meget enkel løsning med møblet Scala til årets udstilling: Tre massive egestammer med sprækker og godt med revner på cirka 150 cm i længden og 56 x 56 cm i tværmål, hvoraf to lægges direkte på jorden, og den sidste placeres på tværs som et slags bord. Så er der plads til 4-6 personer i et spontant samvær. Producent: Møbelsnedkeri Kjeldtoft.

 

 

Poul Christiansen; Sandhedens Sky

Sandhedens Sky er en finurlig affære, designet af Poul Christiansen. Det er en bænk, der er udformet som en sky i ekspanderet fiberbeton, der understøttes af en mængde skråtstillede stænger i armeringsjern, der skal illudere styrtregn. Det er en fin reference til vejret i Danmark, og så sidder man endda ganske komfortabelt på skyen. Producent: Poul Christiansen.

 

 

Rasmus Fenhann, Hyomen

Hyomen er det japanske ord for overflade, og det mener designeren og møbelsnedkeren Rasmus Fenhann er et velvalgt navn til sin bænk. Sædet er fremstillet af en CNC-fræset planke i massiv eg med små fordybninger, som hviler på et understel i ekspanderet beton. En bænk med fine kontraster og taktile oplevelser. Producent: Rasmus Fenhann med tak til Maj Winther Christensen for betonarbejdet.

 

 

Sussi Osmark, Mange Bænke Små

Sussi Osmarks projekt Mange Bænke Små består af en langstrakt buk i fyrretræ, hvor koniske sæder i drejet egetræ kan plumpes ned og rykkes rundt, alt efter behov og lyst. Bukken samles uden brug af beslag ved hjælp af kiler, hvilket jo er en velkendt snedkerløsning. Producent: Snedkermester Teis Dich Abrahamsen.

 

 

Maria Bruun og Anne Dorthe Vester, Keramisk Spindeltrappe

En spindeltrappe som et siddemøbel? Det er i hvert fald Maria Bruun og Anne Dorthe Vesters bidrag til SE-2017. Idéen er, at en spindeltrappe både er skulpturelt interessant og et nærværende samlingspunkt for mennesker. Trappen er udført med trin i sortbejset, profileret douglasgran og hånddrejede, sortglaserede og uglaserede elementer i keramik. Stairways to Heaven? Producent: Dinesen A/S og BP Keramik.