Mads Frederik: Billeder set med arkitektens øjne

Mads Frederik Arkitekturfotografi

 

Der er ikke kun effektjageri eller skønmaleri over Mads Frederiks fotografier af arkitektur. Det visuelle udtryk er mere et enkelt, grafisk og moderne look, der fejer filteret og skæve vinkler væk.

 

Tekst af Rune H. Jensen, fotos af Mads Frederik

 

Billedstilen er snarere skandinavisk, japansk og minimalistisk inspireret end påvirket af amerikansk eller sydeuropæisk fotografi, hvor der typisk er langt flere farver og effekter i spil. Mads Frederik Arkitekturfotografi er derimod båret af en lidt klassisk skole, der ikke kører med på den seneste trend:
Han stammer selv fra en arkitektfamilie og har fortsat 60’ernes og 70’ernes funktionalisme og minimalisme med sig. Den arkitektur, hvor man bruger materialerne ”rigtigt” og enkelt uden overflødige detaljer, er fortsat det mest spændende for Mads Frederik Arkitekturfotografi, der bl.a. har udfoldet sin grafiske, moderne stil for arkitekter som Tegnestuen Vandkunsten, Årstiderne Arkitekter og Vilhelm Lauritzen Arkitekter.

 

Skrab filteret væk

- Jeg søger enkelhed. Et stramt og åbent udtryk i fotografiet, der er tæt på virkeligheden, men alligevel anderledes, fordi et billede også altid er en fortolkning. Det gælder også i kompositionen; der er ikke dekorationer eller smukke ting stillet frem. Jeg tager det overflødige væk for at fange et rent, enkelt billede.

 

Derfor er en meget stor del af fotografierne også undfanget i dagslys. Det blå aftenlys er smukt, men kan også hurtigt kan blive en effekt i sig selv, et fotografisk skønmaleri i aftenlys, så ”man kan blive helt forpustet af det”.

 

Mads Frederik Arkitekturfotografi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grafikken ind i billederne

I stedet søger den oprindeligt grafikeruddannede Mads Frederik fortsat en grafisk interessant vinkel i sine fotografier. Men hvor han tidligere anvendte billederne i grafikken, har han de seneste 10 år som arkitekturfotograf gjort det omvendte: Anvendt en grafisk og kompositorisk vinkel i sine billeder.

 

- Det handler om at begrænse brugen af effekter og filtre. Hvilket forudsætter, at man kan se noget spændende i bygningen, gribe enkelheden, strukturen og de arkitektoniske linjer. Noget af det sjove at dokumentere er fx højteknologiske virksomheder og sites, hvor det er så funktionelt og stringent, som det kan blive og kommer til at handle om materialer, strukturer og linjer.

 

Jagten på den perfekte timing

Forestillingen om det perfekte billede forudsætter en vis portion statisk tankegang. At det findes som et endemål. Mads Frederik har derimod en mere dynamisk præget holdning til idéen om det perfekte billede:

 

- Det er jagten på det perfekte sted og den perfekte timing. At fange det øjeblik, hvor det hele lige pludselig bare er der. Samtidig udvikler jeg også løbende den måde, jeg ser tingene på, det er en flydende fornemmelse, og så kan et uinteressant sted pludselig blive et spændende objekt.

 

Mads Frederik Arkitekturfotografi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Se skønheden i en bygning

- Det, der er interessant for mig og for kunden er æstetikken og skønheden i bygningerne. Derfor skelner jeg også skarpt mellem ejendomsmæglerbilleder og mine egne. Og prøver altid at se bygningerne med arkitektens øjne, undgå det åbenlyse og fange lysets overraskelser.

 

Han stammer selv fra en arkitektfamilie og har fortsat 60’ernes og 70’ernes funktionalisme og minimalisme med sig. Den arkitektur, hvor man bruger materialerne ”rigtigt” og enkelt uden overflødige detaljer, er fortsat det mest spændende for Mads Frederik Arkitekturfotografi, der bl.a. har udfoldet sin grafiske, moderne stil for arkitekter som Tegnestuen Vandkunsten, Årstiderne Arkitekter og Vilhelm Lauritzen Arkitekter.