Med kulturhuset Odeon har fynboerne fået meget for pengene
En skalerbar struktur var afgørende for, at C.F. Møller fik Odeon helskindet gennem finanskrisen. Resultatet minder om en ny bydel, og er samtidig et bevis på, at stort, flot og fantasifuldt ikke nødvendigvis er dyrt.
Midt mellem de to yderpoler ligger så Odeon – Odenses nye kulturhus, der med sit opdelte byggeri skaber en glidende overgang, og nærmest udgør en by i byen.
Hos arkitekterne, der har trukket stregerne, er man da også rigtig godt tilfreds med resultatet – ikke mindst udfordringerne taget i betragtning.
- Ved at dele huset op i mindre enheder, synes jeg, vi har fået bundet de to bydele rigtig godt sammen, og samtidig skabt et meget alsidigt og bredt appellerende kulturhus, siger CEO og partner i C.F. Møller, Klaus Toustrup.
Læs også portræt af partner i CF Møller, Mads Mandrup: Der skal være tid til eftertænksomhed
Udfordringer – der blev overkommet
Men udfordringer har der som sagt været et par stykker af. Dels var finanskrisen stadig på alles læber, da byggeriet gik i gang i 2014, og dels var det endnu ikke afgjort, om den gamle Thomas B. Thriges gade skulle lukkes for biltrafik.
Dertil kom, at Odeon, både skulle være musik-, teater- og konferencehus, og samtidig indeholde fire sale, undervisningslokaler, restaurant, bar/lounge, mødelokaler, kontorer, café og en p-kælder i underetagen.
Der var med andre ord rigtig mange forskellige aktører involveret. Det betød, at arkitekterne som udgangspunkt valgte en skalerbar model for byggeriet – et valg, der skulle vise sig at være en rigtig god beslutning.
- Det gjorde bl.a., at det ikke var noget større problem at omdanne en af blokkene til ungdomsboliger, da der opstod et behov for det. Og på samme måde fik vi også plads til en dagligvarebutik. Vi havde kort sagt forberedt os på forskellige scenarier, og det fik vi brug for, smiler Klaus Toustrup.
Læs også CF Møller om Mærsk Tårnet: Et nyt pejlemærke
Vores hus
I dag er Odeons 32.500 m2 så taget i brug, og adskillige tusinde mennesker har allerede passeret ind genne den store foyer, der spænder over to etager og mest af alt minder om et livligt torv med både cafe og restaurant.
Det er også her i foyeren, man finder Byens Scene, der er åben for alle. Og netop det – at alle er velkomne på scenen og i hele kulturhuset, har været et udtalt ønske fra Odense Kommunes side, fortæller Klaus Toustrup.
- Det skulle ikke være et finkulturelt tempel, der kun appellerede til én bestemt gruppe. Målet var derimod at skabe et hus for hele byen, og det tror jeg, at vi i samarbejde med de øvrige aktører er lykkes ret godt med.
Lokalt forankret indretning
At det er en bred skare af mennesker, der besøger huset, kan kulturchef i Odeon og Odense Koncerthus, Sara Ekknud, også skrive under på. Der er selvfølgelig alle dem, der kommer for at se teater, høre musik eller overvære en helt tredje form for optræden.
Men, der er også dem, der primært kommer for at se huset, og høre om tankerne bag indretningen. Den er ikke som sådan lokalpatriotisk, men den er i den grad lokalt forankret, siger Sara Ekknud.
- Det handler jo om, at vi gerne vil vise det bedste fra Fyn frem, og derfor har benyttet lokalproduceret inventar, så langt det var muligt. Det ses bl.a. i vores Le Klint-lamper, hvoraf den, der hænger i foyeren er så stor – faktisk verdens største - at den måtte samles på stedet.
Billigt og godt
Cane-line, der har leveret stole til mødelokaler mv. og Byens Scene, der er opbygget i træ, er andre eksempler på, at man langt hen ad vejen sagtens kan indrette et kulturhus uden at skulle sende bud til hverken New York eller København. Og folk elsker den lokale dimension, siger Sara Ekknud og nævner at indretningen også er genstand for løbende justeringer.
- Det er lidt på samme måde som med arkitekturen, at vi justerer hen ad vejen, når der opstår nye behov. Det kræver en god rigtig ramme, for at det er muligt, og den har vi fået, siger hun og fortsætter.
- Hvis man sammenligner med DR’s koncerthus, hvor én enkelt sal kostede én milliard kr., synes jeg vi kan være rigtig godt tilfredse med at have fået et helt hus for 600 millioner. Jeg er i hvert fald rigtig glad for resultatet, lyder det fra kulturchefen.