Annonce

Store planer hos tegnestuen Schønherr

Der er mange projekter på tegnebrættet hos arkitektfirmaet Schønherr. Senest kom nyheden ud om, at de sammen med 3XN skal stå for det projekt, der skal blive til Danmarks højeste hus. Nemlig Lighthouse 2.0 i Aarhus Ø. Men det er ikke det eneste. Tidligere på året blev det offentliggjort, at Schønherr skal være underrådgivere på Femern-forbindelsen, verdens længste sænkebro, og at de skal tegne landskabet til det nye og meget omtalte pandaanlæg i København zoo, der bliver vært for Danmarks første pandaer. 



Pandaanlægget i København Zoo

I slutningen af 2018 vil Danmark byde velkommen til to kineske kæmpepandaer fra Chengdu, og her har Schønherr og BIG fået til opgave, at tegne et pandaanlæg til de to nye beboere i København Zoo.

Anlægget bliver udformet som en stor yin-yang figur, der både giver mening som farvemæssig og kinesisk reference, men som samtidig rummer en lang række fordele for både pandaer, publikum og personale.

Med landskabsprojektet til det nye pandaanlæg har det været Schønherrs ambition at skabe et grønt, frodigt og “naturligt” landskab, som dyrene kan opholde sig og ses i. ”Da vi blev inviteret til at tegne et anlæg til pandaerne i Zoologisk Have, spurgte vi os selv: hvordan kan vi tegne et anlæg, hvor det føles som, man er på besøg i pandernes verden i stedet for, at de er på besøg i vores?”, fortæller associeret partner Sanne Slot Hansen, der er designansvarlig på projektet. Anlægget udvisker derfor de gængse barrierer mellem publikum og dyr, så oplevelsen for den besøgende bliver som at bevæge sig igennem landskabet og at opholde sig i samme flora som pandaerne.

I udformningen af projektet bliver der lagt stor vægt på, at publikumsoplevelsen er varieret og tænkt sammen med både dyrepassernes arbejde og formidlingen af pandaens levevis. På stiforløbene vil den besøgende derfor ikke blot opleve den varierede natur, men også have nogle helt unikke indkig til dyrepassernes arbejde.

Selve anlægget bliver indrettet med stort fokus på pandaens trivsel. Anlægget rummer en fin balance, så pandaerne kan trække sig tilbage og finde skygge. Det skrånende terræn får en stor variation og rigdom af planter, klipper, klatretræer og træstammer, som dyret kan udfolde sig på. Forskellige vandelementer som bassin, vandløb, vandfald o.l. indgår også i dyreanlægget, og fungerer både til berigelse og til køling af beboerne i sommerperioden.

 


Lighthouse 2.0

Den 6. april blev det offentliggjort, at Schønherr sammen med arkitektfirmaet 3XN skal afslutte projektet Lighthouse i Aarhus Ø – ligesom begge tegnestuer stod for den første del af projektet.

Når sidste tilføjelse af Lighthouse står færdigbygget i 2020, vil det skyde 128 meter mod himlen og sætte et endeligt punktum for de mange Aarhus Ø-byggerier. Højhuset bliver otte meter højere end Danmarks hidtil højeste hus, Herlev Hospital, som har haft rekorden siden 1976.

Aarhushistorien bliver skabt over temaet "Til vands, til lands og i luften" og får en restaurant og en udsigtsplatformen med offentlig adgang i toppen, hvor fra man kan nyde udsigten over byen og bugten. På de nederste etager, kaldet Bugtcentret, bliver der etableret et klasseværelse med køkkenfaciliteter, akvarier og et maritimt rum til forskellige aktiviteter. Centret får også et beboerhus til alle beboere i Aarhus Ø og vil desuden indeholde omklædningsfaciliteter til brugerne af Aarhus Havbane, et formidlingssted for bugtens Sea Rangers samt et åbent område til udstillinger og turistformidling.

Kreativ direktør i Schønherr, Rikke Juul Gram, siger: "Vi har været med til at udvikle på Lighthouse første del for 10 år siden, og det her er en fuldendelse af tankerne fra dengang. Aarhus Ø er en anelse koldt, og der mangler i den grad noget, som gør det til en rigtig by. Derfor har vi gerne villet skabe nærhed, og der manglede noget for de allermindste. Derfor har vi skabt en grøn oase for børnefamilier i hjertet af byggeriet".



Femern-forbindelsen

Schønherr blev i marts valgt som underrådgivere på det tekniske område på Femern-forbindelsen. Det bliver de sammen med WTM Engineers GmbH og Rambøll A/S som bygherrerådgivere.
En fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland over Femern Bælt er ikke ’blot’ en forbindelse mellem to lande.

Det er et gennemgribende infrastrukturelt anlæg, der på både lokalt, regionalt, nationalt, og internationalt niveau åbner for nye muligheder og visioner, som er med til at forme vores fremtid.

Tunnelen, som udføres som en sænketunnel mellem Rødbyhavn og Puttgarden, kommer til at bestå af et firesporet vejanlæg samt en dobbeltsporet jernbane-forbindelse. Tunnelen bliver med sine 18 km verdens længste sænketunnel og tunnel under vand med både vejtrafik og jernbane.
Ankomsten til tunnelen, portal og rampe, betalingsanlæg mm. vil på Lollandssiden og Femernsiden være placeret i nærheden af de eksisterende havneområder ved henholdsvis Rødby/Rødby Havn og Puttgarden.
 

Schønherr

Schønherr er grundlagt i 1984 af Torben Schønherr. Virksomheden er et aktieselskab ejet af Rikke Juul Gram og Nina Jensen.
Tegnestuen har kontorer i København og Aarhus, hvor vi tilsammen har ca. 38 planlæggere, landskabsarkitekter og arkitekter samt 8 tekniske/administrative medarbejdere ansat.

Kontaktinformation
Schønherr
Klosterport 4A, 1. sal
8000 Århus C
Tlf:86 18 69 00
Fax:
Email: