Beton-mastodonter tager toppen af hidsige bølger rundt om i danske havne

Annonce

Beton-mastodonter tager toppen af hidsige bølger rundt om i danske havne

 

Danske NBC Marine tæmmer bølgerne med svenske beton-flydeelementer fra Rixø.

 

Af Niels Brandt, journalist

 

En bølge skyller hen over de danske havne: Havnene og kommunal-politikerne vil gerne placere en række forskellige aktiviteter til vands i havnene – ofte store, gamle industrihavne, som der ikke længere er brug for til det oprindelige formål.

 

Der er bare lige et problem: Vildere vind og dermed hidsige bølger, som kan genere det gode ude-liv inde i havnene. At vilde bølger også kan give skader på lystbåde og bådebroer er desuden et velkendt fænomen.

 

De udfordringer har NBC Marine taget på sig, og løsningen kan ofte være store flydende bølgebrydere, der lægger en dæmper på vandets bevægelser inde i havnene.

 

Dansk-svensk løsning

De flydende bølgebryderne er et resultat af dansksvensk samarbejde, idet NBC Marine har allieret sig med svenske Rixøbryggan, der ifølge salgschef Kim von der Recke, NBC Marine i Kvistgård Nordsjælland, er førende på det skandinaviske marked.

 

”Rixø var de første i verden til at forbinde flere broelementer til større enheder med gummiklodser i mellemled og gennemgående wire i hele flydebroen. Det giver en særlig høj stabilitet med minimal korrosion og slid i leddene, og når så bølgebrydere yderligere forsynes med 2 meter høje beton-skærme ned i havet, så opnår man en langt bedre dæmpning”, forklarer salgschefen.

 

”Svenskerne har også været så innovative, at de fandt på at kryds-forankre beton-bølgebryderne til tons-tunge beton-klodser på havbundet, og med den helt rigtige dimensionering og placering, så er vi på vej til det allerbedste resultat”.

 

NBC Marine tegner og beregner

NBC Marine laver som projektleder det bagvedliggende beregningsarbejde, der skal til for at dimensionere bølgebryderne til hver enkelt havn. Der er nemlig ikke 2 havne, som er ens og ikke 2 havne, der er udsat for de samme belastninger fra havets bølger.

 

Starten af et projekt består i, at NBC Marine laver bølge-research, så bølgernes længde og den strækning, de bevæger sig over, fastlægges. Vinklen, hvormed bølgerne slår ind i en havn, er også blandt de parametre, der skal fastslås – og hvor høje bølgerne gennemsnitligt vil blive.

 

Bredde og længde fastsættes

Ud fra de data kan NBC sammen med Rixø´s erfarne medarbejdere fastlægge bredde og længde af den ponton, som vil give optimal dæmning af bøgerne inde en given havn.

 

Hydraulisk sammenkobling

Når der er behov for flere sektioner, så opnås det bedste resultat ifølge Kim von der Recke ved, at de enkelte brosektioner forbindes med hydraulisk opspændte wirer gennem hele konstruktionen som en stærk samlende kraft. Wirerne trækkes gennem hermetisk lukkede kanaler i betonkonstruktionen, hvor wiren er beskytte mod vand og luft.

 

Forankring

Næste skridt er at beregne den optimale forankring af flydebroen.

 

"De fleste af vores bølgebryder-pontoner  er forankret med galvaniseret kæde i dimensionen 20/28 mm, der er forbundet til nogle specielle betonplovankre, som er udvikletaf beton-fabrikanten Rixø og som pløjer sig ned i havbunden.

 

Et yderligereraffinement er, at ankrene kan forbindes i serie, hvilket har vist sig at give den bedste styrke”, forklarer salgschefen.

 

Forankringen sker via brønde i beton-dækket, som dels sikrer en solid forankring og dels gør vedligeholdelsen let at udføre. Via brøndene kan man f.eks. justere længden af ankerkæderne.

 

NBC/Rixø-bølgebrydere har udholdt mange storme i Danmark og på vestkysten af Sverige.

 

På www.rixo.se kan man se en video af en bølgebryder i den svenske by Lyselil, der bliver sat på alvorlig prøve – 38 m/s, nordlig vind.

 

Læs mere om Beton

 

Bølge-brydning til halv pris

2 svenske ingeniør-studerende har lavet en opgave på Institutionen för bygg- och miljöteknik, Avdelningen för Byggteknik i Göteborg, hvor de har sammenlignet fordele og ulemper ved forskellige former for bølge-brydere. Konklusionen er, at en bundfast konstruktion stadig er den bedste, men også langt den dyreste. Det næstbedste er, ifølge rapporten og Kim von der Recke, flydende bølgebrydere, hvor en havn opnår 80% af effekten, mens prisen kun er den halve.

 

NBC Marine har yderligere et argument for at vælge deres flydende bølge-brydere: Det er langt nemmere at få myndigheds- tilladelse til sådan et projekt. Forklaringen er, at en flydende bølgebryder er nem at fjerne igen, og at den påvirker vandmiljøet i havnen mindre end en traditionel mole.

 

Hidtil største i Helsingør

NBC Marine skal her i september levere Danmarks hidtil største flydende bølgebryder, til Helsingør Havn. Bølgebryeren bliver 90 meter lang, 6 meter bred og vejer mere end 400 tons.

 

Projektet render op i nærheden af 3 mio. kr. Elementerne støbes hos Rixø i Sverige og slæbes herefter med skib til Helsingør. Formålet er at dæmpe bølgerne og skabe et roligere vand i Helsingørs nye kulturhavn.

nbc-marine

NBC Marine

NBC Marine Aps har siden 1999 været producent og importør af broer og udstyr indenfor den maritime branche og tilbyder et bredt program af faste broer, flydebroer og udstyr til havne.

Kontaktinformation
NBC Marine
Hejreskovvej 10E
3490 Helsingør
Tlf:+45 49 17 00 72
Email: