Airmaster: Dårligt indeklima svækker koncentrationen
Med op til 28 elever i klasserne, lange skoledage og flere dobbeltlektioner er behovet for et godt ventileret indeklima stort. Airmaster er specialister i decentrale ventilationsanlæg og har installeret ventilationsanlæg på mange skoler i både Danmark og udlandet.
Vi kender alle følelsen af at komme ind i et rum, hvor mange mennesker har siddet og arbejdet. Man bliver mødt af en mur af tung luft. Denne tunge luft svækker koncentrationsevnen og indlæringen, og flere studier påviser en direkte sammenhæng mellem godt indeklima og højere indlæringsevne.
Airmaster har siden 1991 været førende inden for salg af decentrale ventilationsanlæg. I stedet for et centralt anlæg, arbejder Airmaster med decentrale anlæg, hvilket giver mulighed for individuel tilpasning af lufttilførsel samt både giver besparelser på rørføring til luftkanaler, på installation og på energiforbruget.
CEO hos Airmaster, Kim Jensen, forklarer:
- Trenden er, at man går ned i mindre systemer eller op i større kanaler, hvilket der ofte ikke plads til. Med vores anlæg bliver det en væsentligt billigere investering, for når vi kigger på ”life cycle cost”, vil vores systemer ofte være væsentlig billigere i drift.
Med centrale anlæg er det bekosteligt at installere de store kanaler, og når de er installeret koster det meget energi at trykke den friske luft igennem kanalerne. Vores anlæg kræver normalt ingen vedligehold, da det driftstekniske personale selv kan skifte filtrene.
De sidste år har der været øget fokus på indeklimaet, og især efter den nye skolereform med lange skoledage er trådt i kraft, er behovet for et ventileret indeklima steget:
-De nyere byggerier er ofte for godt isolerede, da man ønsker en energieffektivisering. Et helt tæt byggeri giver ikke et godt indeklima, for luften bliver meget tung. Med vores system har hvert rum et anlæg siddende.
Fra vores sortiment af forskellige størrelser og typer finder vi den bedst egnede model til det pågældende rum. Via de automatiske sensorer, der sidder på hvert anlæg, kan man lave en central behovsstyring, så systemet passer sig selv og hele tiden justerer op og ned efter behov.
Der bliver derfor kun ventileret den mængde luft, der er nødvendig. Vores anlæg suger den dårlige rumluft ud og trækker den igennem en varmeveksler. Den friske luft udefra går gennem varmeveksleren, så vi bruger varmen fra den ”brugte” luft til at varme den nye luft med, siger Kim Jensen.
En god ventilation er alfa omega for elever og læreres trivsel og indlæringsevne, og til slut siger Kim Jensen:
- Det vindende argument er selvfølgelig elever og læreres velbefindende og den øgede evne til at lære, men derudover har vi bygningens velbefindende, for med en godt ventileret bygning, mindsker du risikoen for fugt og svamp, og du mindsker derved dit vedligehold.