Design til folket
3 Days of Design var atter på banen i slutningen af maj måned, og det blev endnu et godt bevis på, at dansk design klarer sig godt lige nu
Torsdag den 24. maj blev dørene på over 100 showrooms, gallerier, ambassader og andre udstillingssteder rundt om i København sparket godt og grundigt ind til arrangementet 3 Days of Design. Siden sin spæde start i 2012 har 3 Days of Design efterhånden udviklet sig til en solid folkefest, hvor designere, arkitekter, designinteresserede borgere, turister fra alverdens lande og et hav af journalister strømmer rundt mellem de mange lokaliteter i byen. Det er ikke en møbelmesse i gængs forstand, men snarere en slags Åbent Hus, hvor alle og enhver kan komme gratis forbi og kigge nærmere på en udvalgt blanding af nyt og ældre design inden for møbler og belysning. Det er et fantastisk godt koncept, som med tiden også er blevet udbygget med gratis bus- og bådfart, så det er nemt at komme rundt til de mange adresser. Skal der endelig hældes lidt malurt i hvidvinsglasset, så må det være, at det åbenbart stadigvæk er svært at få koordineret begivenheden med Copenhagen Design Festival, der afholdes i nøjagtig samme periode. Det burde ikke være et problem for en ellers meget engageret kommune at få etableret et tæt samarbejde med ildsjælene bag 3 Days of Design, for det er jo netop ikke et kommercielt arrangement, som f.eks. en møbelmesse. Det er nok der, at successen skal findes.
Læs også portræt af designer Ditte Hammerstrøm: Om at kuratere magi
Stærkt stigende interesse
Princippet om gratis adgang til de mange forskellige showrooms og udstillingssteder er helt afgørende for publikums interesse og villighed til at besøge 3 Days of Design, men har også den noget uheldige følgevirkning, at det er fuldstændig umuligt at komme med en nogenlunde, ædruelig vurdering af, hvor mange besøgende arrangementet egentlig tiltrækker, og om antallet er stigende eller faldende fra år til år. Man køber jo ikke en billet ved indgangen til et showroom og der er heller ikke nogen form for registrering af den enkelte besøgende, og det bør der nok heller ikke være, hvis den frie og ret anarkistiske struktur skal bevares. Man må derfor forlade sig på mavefornemmelse og forskellige observationer, selvom et valideret estimat kunne være interessant at forholde sig til. For denne skribent står det imidlertid klart, at interessen for 3 Days of Design har været stærkt stigende i de sidste par år, og det bekræftes i de samtaler (når det ellers har været muligt for udbredt ’distortion’ og højlydt loungemusik), som skribenten har haft med en række designere og producenter på dette års arrangement. Direktør og medstifter af firmaet Onecollection/House of Finn Juhl, Ivan Hansen, er helt klar i mælet:
- Jeg tror, at vi har omkring 30 % flere besøgende, end vi havde sidste år. Det er helt vildt, så mange, der kommer for at se på vores ting - både private og især gæster og journalister udefra”.
Den sidste del af bemærkningen fra Ivan Hansen er interessant, for hvis en ellers ret lokal københavnerbegivenhed kan tiltrække en stor mængde gæster og journalister fra udlandet, så kan København måske genvinde noget af sit amputerede ry som designmetropol, efter Scandinavian Furniture Fair i Bella Center endegyldigt lukkede for nogle år siden og måtte se Stockholm drøne afsted med førertrøjen for præsentationen af Skandinavisk design. Men tingene ændrer sig, og et tegn på den stigende interesse for København er, at ikke mindre end 7 ambassader - Frankrig, Italien, Island, Spanien, Portugal, Sverige og Schweiz – deltog på 3 Days of Design, hvor der blev vist godt design fra de respektive lande. Det gør man vist kun, hvis man byder sig til som attraktiv spiller.
Læs også portræt af Aggebo & Henriksen: Den sanselige kvalitet
Og var der så en mængde nye og overraskende ting at se på?
Nøøh, egentlig ikke, men måske godt nok for den almindelige forbruger, som arrangementet jo egentlig har som sit fokus. Nye møbler bliver almindeligvis præsenteret på de store, internationale møbelmesser i Köln, Stockholm og Milano i foråret, og så siver de langsomt ud til agenter, møbelforretninger og kunder i løbet af året. Lige nu er det ’mainstream’ og nordisk inspireret design, der er i højsædet, og det er der desværre ikke noget, der tyder på, at vil ændre sig radikalt inden for de nærmeste år. Det kunne ellers være sjovt – og nok også tiltrængt for at komme videre.