Det komplicerede skal se enkelt ud

 

Daisy 

 

Hans Sandgren Jakobsen er aktuel på Møbelsnedkernes Efterårsudstilling, og som det er kendetegnet for ham, har han igen leget med og udfordret træets muligheder.

 

Hans Sandgren Jakobsens baggrund som møbelsnedker skinner tydeligt igennem i hans design, der bærer præg af en stor kærlighed til træet.

 

- Jeg elsker at skubbe til træet og flytte dets grænser, hvilket helt klart skyldes min snedkerbaggrund. Det er også derfor at jeg har et prototypeværksted, så jeg kan se, mærke og føle træet, så jeg bedre kan opnå en forståelse for hvad der kan lade sig gøre. For tiden arbejder jeg meget med 3D finér og er nu nået ned til at skabe en tykkelse på blot 6 mm, hvor det stadig er utroligt stærkt, men har et flot og slankt ydre.

 

 

Ego. Design: Hans Sandgren Jakobsen

 

Læs også portræt af designer Hans Thyge: Designdirigenten

 

Japansk og dansk inspiration

Selv bevæger han sig i en designtradition mellem det danske og japanske, da den orientalske æstetik har inspireret ham meget gennem tiden. Det har endda tidligt i hans karriere udmøntet sig i en noget anderledes opgave i Japan:

 

- Jeg har altid været draget af japansk æstetik og kultur. Samtidigt er jeg fascineret af deres kunsthåndværktraditioner. Da jeg var ung, rejste jeg til Japan med et legat, hvor jeg fik til opgave at designe en stol til en te-ceremoni, hvilket er en helt utrolig ære. Jeg studerede deres te-ceremonier, haver og meget mere. Det var en fantastisk proces og jeg elsker at arbejde sammen med japanerne, der udviser en sjælden grad af dedikation.

 

Resultatet blev ERI Stolen, produceret af Kohseki.

 

Når man spørger Hans Sandgren Jakobsen, hvad der kendetegner dansk design, og hvad han selv stræber efter i sit arbejde, svarer han efter lidt betænkningstid:

 

- Dansk design kan noget, som man måske ikke altid kan sætte ord på. Men jeg tror og stræber selv mod at få det raffinerede og komplicerede til at se enkelt ud.

 

 

Ro / Calm.  Hans Sandgren Jakobsen.  Aksel Kjersgaard A/S

 

Et tilbageblik til de gamle møbelsnedkere

Netop denne tankegang ser man udmøntet i hans udstilling på dette års SE-udstilling. Her har han sammen med Aksel Kjærsgaard skabt skrivebordet RO:

 

-Det er tyndt og let i sit udtryk i olieret valnød, der sammen med kernelæderet giver et helstøbt udtryk. Skrivebordet har også en lille skuffe, så det fungerer som et minimalistisk arbejdsbord. Det er skabt ud fra et tilbageblik på de gamle møbelsnedkere- og designere. Vi står jo trods alt på hinanden skuldre, fortæller Hans Sandgren Jakobsen.

 

Men det er ikke kun skrivebordet, han udstiller på dette års SE-udstilling. Han er også aktuel med asketræskabet EGO:

 

- Det er et personligt hide away, der skal give rum til ens personlige ejendele. Det er malet 40 gange med fortyndet kunstakrylmaling, hvilket giver en helt særlig intensitet og dybde og fremhæver både glasset og asketræet, forklarer Hans Sandgren Jakobsen.

 

 

 

Plads til at eksperimentere

Begge projekter er helt unikke, men med et afsæt i nogle traditioner, hvor det komplicerede, takket være en forståelse for håndværket bag designet, giver sig til udtryk i to møbler, der virker lette og, enkle og elegante:

 

- Det er jo nogle eksperimenter og det er lige netop det som SE handler om. Her har vi designere mulighed for at prøve grænser af, både hvad angår design og materialer, og jeg syntes at netop Thorvaldsens museum, bidrager med de helt rigtige rammer til at fremhæve dette.