Når fugen er vigtigere end stenene
Det fundamentale for Flemming Frost og Helle Juul har altid været at udvikle betingelserne for interaktion mellem menneskerne fremfor det konkrete arkitektoniske objekt. Målet er at skabe rum, der lægger op til uforpligtende samvær – grundlaget for diversitet og liv.
Flemming Frost og Helle Juul fra JUUL | FROST arkitekter har lige fra starten været kendt som teoretisk funderede, og begge har undervist, forsket i og holdt foredrag omkring forholdet mellem det sociale liv og vore bygninger. Flemming Frost fortæller i den forbindelse:
- Vi har en analytisk tilgang til vores fag, og vi har altid befundet os godt i det specielle rum. Analysen er både vores udgangspunkt og kendetegn som tegnestue, og vi passer på med bare at skulle videre på det næste projekt. Vi går således ofte tilbage til vores gamle projekter og spørger: Hvorfor kunne de lide det, eller hvorfor fungerede det ikke? Det handler om at turde kradse lidt i overfladen, og her er de ikke-vellykkede projekter faktisk meget vigtige at reflektere over.
Det akademiske udgangspunkt slår konstant igennem, når JUUL | FROST skal forklare deres tilgang til arkitekturen. Helle Juul fremhæver eksempelvis det oldgræske ord for rum, chora, som definerer rum som det, der opstår i relationen mellem mennesker. Helt konkret betyder chora hverken sted eller rum, men det der bliver indtaget eller besat af det, der står frem. Den forståelse af rum gør den sociale interaktion til omdrejningspunktet, og målet for arkitektur bliver således at programmere det sociale liv ved at allokere plads til formål, der komplementerer hinanden.
- Fugen er det interessante fremfor stenene – hér sker livet. Derfor har vi altid en helhedsorienteret tilgang til vores projekter, hvor vi på den måde hele tiden arbejder med at skabe arkitektoniske redskaber til at fremtidssikre den sociale interaktion, supplerer Flemming Frost.
Intet ejerskab over ideer
Flemming Frost og Helle Juul lavede deres afgangsprojekt om udviklingen af Åbenrå fra Arkitektskolen Aarhus sammen, og sideløbende med karrierer som foredragsholdere og undervisere har de udviklet en række projekter. Det er således svært præcist at fastslå hvornår, tegnestuen blev etableret. Ifølge Helle Juul, så er den særlige åbenhed meget karakteristisk for arbejdsformen på en tegnestue, hvor man ikke tager ejerskab over sine ideer.
- Jeg hørte for nylig et foredrag om moderne ledelse, hvor man fremhævede sparring og inddragelse, og det er tydeligt, at den person aldrig har opholdt sig på en tegnestue, for sådan arbejder arkitekter altid. Vigtige input kan komme alle vegne fra, og man må prøve at se på et projekt fra alle tænkelige vinkler, siger Helle Juul og fortsætter:
- I JUUL | FROST har vi en ambition om at præge en udvikling og være innovative, vi forsøger at udvikle noget nyt ved at se det nye i det kendte. Som arkitekt må man være meget sensitiv over for forandringer, og det, som gælder for et projekt, gælder ikke nødvendigvis for et andet.
Åbenhed giver resultater
Styringen af den sociale interaktion er i følge Flemming Frost kerne i alle tegnestuens projekter:
- Lige nu er der stor veneration for campus tankegangen, hvor man skaber en frit tilgængelig miniby, som lægger op til vidensdeling på tværs af fag. Universitetsområder er gået fra at være et introvert sted til at ville den omkringliggende by, og den udvikling er interessant, da redskaber for det moderne campus med få tilpasninger kan udnyttes af erhvervslivets udviklingsprocesser.
Når man gør mødet mellem mennesker til succeskriteriet fremfor de arkitektoniske rammer, så kræver det en ny tankegang, hvor man er bevidst om arkitekturens begrænsninger.
- Alt skal tages i betragtning, også ikke-rumlige faktorer, da eksempelvis udvidede åbningstider og kaffeautomater kan være afgørende for hvor, folk vælger at opholde sig, fremfor om rummet har dobbelthøjde.
JUUL | FROST arkitekter har stået for realiseringen af Media Evolution City, der er Malmøs mødested for virksomheder indenfor mediebranchen. Her har man skabt fleksible rammer, der understøtter synergi og vidensdeling ud fra filosofien om, at det uformelle møde giver basis for nytænkning. Her kan konkurrerende firmaer arbejde side og side, hvor åbenheden bliver en styrke for begge parter.
Fokus på social diversitet og livskvalitet
Når Helle Juul og Fleming Frost skal fremhæve et af tegnestuens projekter, så falder valget naturligt på Bedre Billigere Boliger i Ølby ved Køge, da man her forener teori og praksis, samtidig som projektet har styrket mange af tegnestuens koncepter og kompetencer. Inden for meget stramme krav er det lykkedes at skabe fremtidssikrede boliger, der understøtter social diversitet og livskvalitet.
- Altangangene mellem bygningerne er inspireret af stræderne i Dragør, som giver den umiddelbare fornemmelse af at være del af et fælleskab. Mange ser i dag slet ikke sine naboer, og der er en stor kvalitet ved det daglige møde. Vi oplever, at folk er meget kede af at skulle flytte, og sådan var projektet ikke tænkt – det skulle være en fleksibel bolig, hvor man bor et stykke tid. Men det er fantastisk, at folk har stor veneration for stedet, og at hverdagslivet bliver omdrejningspunktet for en øget værdi, fortæller Flemming Frost.
Sparring som arbejdsmetode
- Når jeg ser tilbage på de væsentlige projekter, så har der altid været en rigtig god ping pong partner, en drivkraft, der har udfordret os og stillet de skæve spørgsmål, siger Helle Juul, som sætter pris på den tætte dialog med de kommende brugere:
Arbejdsmetoden hænger sammen med en holdning, hvor man ikke begrænser mulighederne på forhånd. Og det samme gør sig gældende for tegnestuens projekter fortæller Helle Juul:
- Arkitektur skal have en vis robusthed, hvor der er rum til udvikling både på kort og på lang sigt. Udfordringen er aldrig at sætte prop i udviklingen. På den måde passer vores beliggenhed ved det tidligere B&W skibsværft godt til os; her er meget historie og kultur at udforske, samtidig med området har et endnu uudviklet potentiale.