Skolen på Duevej – i dialog med sine omgivelser
Den nye skolebygning på Frederiksberg er blevet til har en transparent multisal i stueplanet, hvilket er med til både at formidle skolens aktiviteter udadtil og inddrage skolegården samt gaderummet indadtil. Bygningens inkluderende karakter understøttes af cedertræ-facadens enkle og lyse udtryk.
- I modsætning til bygningen fra 1996, som har karakter af at vende gaderummet ryggen, ønskede vi at skabe en bygning med et inviterende udtryk. Bygningen er fysisk forbundet med den eksisterende SFO og skolebygning fra 1996 gennem en transparent gangbro i 1. sals højde, og på denne etage er basislokalerne desuden placeret med udsigt til skolegården på den ene side og Duevej på den anden. Den hævede gangforbindelse gjorde det både muligt at fuldende skolens samlede facaderække mod gaden og samtidig tillade forbipasserende at skyde genvej og bevæge sig omkring bygningen på en enkel måde. Herved gøres skolens arealer tilgængelige som et generøst aktiv for lokalområdet.
Taghældningerne relaterer sig samtidig til de omkringliggende villabebyggelser og det omkringliggende taglandskab på en betænksom måde.
Hvad skal et skolebyggeri kunne i dag?
Det grundlæggende formål med den nye bygning har været at tilvejebringe mere areal til skolen. Visionen for udvidelsen har været at skabe et byggeri, der funktionelt tilgodeser nye muligheder for undervisning i tidssvarende rammer, indbyder til fysisk aktivitet og indpasser sig i sin kontekst på en hensynsfuld måde.
- Et skolebyggeri bør defineres af stimulerende og inspirerende fysiske rammer. Skolen som institution, er kendetegnet ved at tilhøre en unik kategori af bygninger vi, som mennesker tilbringer en stor del af vores liv i og omkring. Derfor er det vigtigt, at de, som byggerier, er arkitektonisk ambitiøse og funktionelt motiverende for læring, siger Mads Nygaard og tilføjer, at nye pædagogiske principper og tendenser inden for læring gør det relevant at tænke skolebyggerierne robuste og fleksible, således de kan imødekomme fremtidige behov.
Præcertificering åbner op for organiske materialer
Som den første skole i Danmark er Skolen på Duevej på Frederiksberg blevet tildelt en DGNB- præcertificering for bæredygtighed og arkitektonisk værdi. Udvidelsen af skolen indfrier dermed kommunens vision om at skabe en skole, der er et aktiv for både elever og lokalsamfund.
- Der har fra starten været et ønske om at skabe et byggeri med en grøn profil. Med DGNB certificeringen som målsætning har bæredygtighedstanken været en naturlig del af processen gennem alle byggeriets faser. Certificeringen er kendetegnet ved en holistisk tilgang til begrebet, hvor en ligeværdig behandling af de kriterier, ordningen opererer efter, skal behandles balanceret. Fokuseringen på bæredygtighed har desuden gjort det nemmere at introducere eksempelvis træ på facaderne og grønne tage frem for mere traditionelle materialer, siger Mads Nygaard og fortsætter:
- Generelt har bygningen et nordisk udtryk, og materialerne er med til at give bygningen en særegen karakter, ligesom de støtter op om bygningens grønne profil. Tagfladerne er grønne sedum-tage, som udover deres æstetiske kvaliteter også er medvirkende til at optage regnvand.
Facaden er beklædt i en rød canadisk høvlet cedertræ, som har evnen til at patinere i en sølv-grå farve med tiden. Og træet går igen inde i huset, hvor eksempelvis multisalen er foret med fyrtræs-finér. De rå betonoverflader i samspil med træet skaber fine kontraster mellem det mineralske og det organiske i en stram og mådeholden materiale-pallette.
AART Architects har udviklet projektet i samarbejde med NORDIC og MASU.