Fagchef for bygningsakustik hos Sweco Danmark, Claus Møller Petersen
Sweco: ”Se på funktioner fremfor på rummet”
Et godt akustisk arbejdsmiljø forholder sig til de forskellige arbejdsfunktioner i et rum i modsætning til at fokusere på et gennemsnitligt støjniveau i hele rummet.
De fleste nybyggede kontorbygninger har store glasflader i facaden samt åbne kontorlandskaber til medarbejderne. En indretning og et materialevalg som nødvendiggør en gennemarbejdet akustisk løsning, hvis støjniveauet skal holdes på et acceptabelt niveau for medarbejderne. Men hvad er egentlig et acceptabelt støjniveau? Det taler vi med fagchef for bygningsakustik hos Sweco Danmark, Claus Møller Petersen, om:
- Vi kender det alle, når vi sidder i et rum med for meget larm. Man bliver hovedtræt, og det er svært at koncentrere sig. Alt støj kan være stressende og direkte forstyrrende for en medarbejder. Omvendt er der miljøer, hvor der foregår videndeling i den omkringliggende snak, som gør det fordelagtigt at sidde flere sammen.
Når man arbejder med akustiske tiltag i kontorbygninger, er det derfor nødvendigt at kortlægge de forskellige arbejdsfunktioner, der skal arbejde i samme rum og skabe en akustisk løsning, som skaber de bedste forhold for alle medarbejdere og ikke kun dem, som er heldigt placeret. Det kan både være at reducere støjen, hvor det er nødvendigt eller eksempelvis at skabe akustiske lommer, hvor de medarbejder, der har brug for at kunne tale sammen, kan tale sammen uden at forstyrre andre. Akustikken skal med andre ord både understøtte bygningens, men også medarbejdernes funktion, siger Claus Møller Petersen og fortsætter:
- Der er et øget fokus på mængden af støj, og akustik i fx kontorbygninger er nu også kommet ind i bygningsreglementet, hvilket er positivt. Men der er plads til forbedring, da reglementet ikke forholder sig til lydens udbredelse i rummet men kun til efterklangstiden (hvor længe en lyd bliver hængende i rummet). Begge disse parametre samt en udredning af de konkrete arbejdsfunktioner i et kontorlandskab er afgørende for en god akustisk løsning.
Æstetik og akustik hænger godt sammen
Ikke overraskende opnås de bedste resultater, når akustikken tænkes ind allerede i projekteringsfasen, og det er heldigvis hovedreglen ved nybyggeri. Claus Møller Petersen fortæller:
- Når man tænker akustik helt fra projekteringsfasen, kan man kortlægge funktioner og faciliteter i en kontorbygning, så man adskiller det larmende arbejde fra stillearbejdet. Ved at tænke akustik ind fra starten, får man bedre forudsætninger for at skabe en æstetisk akustikløsning, som både passer til bygningens arkitektoniske udtryk, men også de til de øvrige indeklimatiltag i form af lys, luft og temperatur.
I vores arbejde med Nykredits bygning, Krystallen i København, havde vi et godt samarbejde med arkitekterne schmidt hammer lassen, hvilket bl.a. resulterede i, at alle vægabsorbenter blev tænkt ind i byggeriet fra starten, så resultatet er blevet en helhedsløsning.
Foto: Nykredit
Akustik er også indretning
Møbelproducenterne er også med helt fremme, når det kommer til akustiske møbler, fortæller Claus Møller Petersen og henviser bl.a. til de mange forskellige former for akustikplader og skærme, der findes, som integrerer den støjdæmpende funktion i et design eller en dekoration:
- Rigtig mange forbinder akustikvægge og overflader med noget, der ikke egner sig til områder, der skal kunne gøres rent, som eksempelvis en kantine. Men sådan er det ikke længere, det er muligt at få absorberende overflader, som kan gøres rene.
Derudover findes et utal af møbler og lamper med påsat akustikbeklædning samt akustiske skærme, hvor man kan få printet motiver eller kunst på.
På den måde bliver akustikløsningerne en del af rummet, som medarbejderne ikke registrerer, og det er i virkeligheden sådan det er med akustikken: Er der en god akustik, lægger du ikke mærke til det, men er den dårlig, er det noget af det første, du lægger mærke til.