Værdien i det skjulte
Møbeldesigner Isabel Ahm tager udgangspunkt i vores hverdag, hvor eksempelvis flere og flere arbejder hjemmefra, hvilket stiller krav til hjemmets møbler om ny fleksibilitet og opbevaringsmuligheder.
Isabel Ahm startede sin egen virksomhed som industriel designer i 2009, indtil hun i 2013 tog springet til udelukkende at arbejde med møbeldesign.
– Den røde tråd i mit arbejde er at løse problemerne i folks hverdag og skabe møbler, der passer bedre til vores adfærd i dag. Selvom det kan være frustrerende og langsommeligt at arbejde med møbeldesign, ligesom der er mange dygtige designere i Danmark, som bejler til de samme møbelproducenter, så er det meget givende at være del af et større maskineri i udviklingsprocessen, fortæller Isabel Ahm og uddyber:
– Jeg har en meget pragmatisk indstilling til designprocessen, hvor der SKAL findes en løsning på eventuelle forhindringer. Min tegning er udgangspunkter – det ideelle billede – og så bidrager andre med viden omkring produktionen. For mig er processen er således én stor læringsproces, hvor der sker forbedringer hele tiden.
Isabel fremhæver i den forbindelse sit samarbejde med Gert Kjeldtoft fra Kjeldtoft Møbelsnedkeri i Brabrand, som startede med stolen OFF:
– Det er virkelig en fornøjelse at arbejde med de her ”grand old men” inden for dansk design, som viser sig at være meget hjælpsomme og imødekommende. Når vi er enige om værdien i et design, så er deres input uundværlige i forhold til at holde fast i den værdi, samtidig med at projektet virkeliggøres.
”Jeg ser et problem og forsøger at løse det”
Både det fleksible skrivebord Secretary Desk, spisebordet Rúna og sofaen Habits er designet for at imødekomme, at mange i dag har brug for at arbejde på deres laptop hjemme.
– Secretary Desk er helt klart udsprunget af mit eget miljø og de udfordringer, som jeg selv har haft, når jeg skal arbejde i en lejlighed med et begrænset antal kvadratmeter. Men selvom udgangspunktet for nye designs er subjektivt, så undersøger jeg altid, om der er en nerve i det, om det rammer bredt og repræsenterer et generelt problem. Her læser jeg statistikker på området og kvalificerer ideen, eksempelvis fungerer mit lokale affaldssortering ikke godt nok, men her eksisterer der bedre løsninger, som bare ikke bliver anvendt, siger Isabel Ahm.
”Danske designere bør se mod udlandet”
Rúna er fremstillet til præsidentsuiten i hotel Viceroy i Dubai, hvor man vil anvende det som skrivebord. Det har været spændende for Isabel Ahm at arbejde i Mellemøsten, hvor hun mærker en glubende interesse for dansk design.
– Jeg er stor fan af den danske design-tradition, men til tider føler jeg, at fremfor at kæmpe om opmærksomheden fra de samme danske producenter, så kunne det være skønt om vi designere var bedre til at tale med resten af verdenen. Måske burde man på brancheniveau også gøre det nemmere at etablere kontakt med møbelfirmaer i udlandet, eller gøre det enklere at slå sig sammen med andre eller lægge op til nye samarbejder, udtaler Isabel Ahm, som selv har skabt sofaen Habits i et utraditionelt samarbejde med Boxer TV.
Skoven som inspiration
Eldr-stolen er en højrygget pindestol, en nyfortolkning af Windsorstolen, hvor stolen både kan stå i stuen eller ude på terrasser. Lænestolen har den ekstra funktionalitet, at der er en plads integreret i ryggen til at anbringe ens kaffekop eller tilsvarende på. Eldr-stolen er udviklet til Skud På Stammen-udstillingen, som åbner på Trapholt museum til oktober. Isabel Ahm fortæller omkring inspirationen til designet:
– Jeg har en stor hund, som jeg tit går tur med i skoven, og med Eldr vil jeg gerne genskabe fornemmelsen af en fyrreskovs stammer. I det hele taget kan jeg godt have den specielle stemning fra skoven i baghovedet i den kreative proces, og på spisebordet Rúna har jeg ligeledes haft skovens mørke skygger og hemmeligheder som en kraftig inspirationskilde. Bordet har således et mørkt og fyldigt udtryk, ligesom ordet betyder hemmelighed eller hvisken på oldnordisk.
Rúna rummer skjulte rum, og det hemmelige er fascinerende for Isabel Ahm, der mener, at vi mangler hemmeligheder i dagens samfund:
– Jeg kender ikke nogen, der ikke er vilde med hemmelige rum i møbler, hvor man kan skjule cigaretter osv. Men i det hele taget lever vi i dag med en høj grad af åbenhed, hvor alting deles med andre, og efter min mening er der et behov for at have hemmeligheder. At have noget skjult for andres blikke.