Cecilie Manz: ”Mit design skal holde i tid og sjæl”
Den gennemgående røde tråd i designer Cecilie Manz´ værker kan beskrives med få ord – det skal være enkelt, funktionelt og holdbart. Byggeri+Arkitektur har besøgt den verdensberømte og anerkendte designer i hendes studie i Sølvgade til en snak om outsourcing, det gode håndværk, og visioner.
- Jeg vil bare så gerne gøre mit job så godt som muligt, indleder Cecilie Manz, og fortsætter: Der er så mange faktorer, der spiller ind for at nå i mål med et godt produkt, men hvis jeg ærligt kan sige, at jeg har gjort det, jeg kunne, så er resten op til tiden og timingen.
- Man kan have et nok så godt design og en nok så god producent – men hvis timingen er forkert, hvis matchet mellem designer og producent bare ikke er det rette – ja, så kan det være op ad bakke fra dag ét. Balancen mellem hvornår et produkt bliver en succes eller en fiasko, er hårfin.
Caravaggio. Foto:Lightyears. Design: Cecilie Manz
Det gode håndværk
Cecilie Manz vil slås til det sidste for at forsvare det gode håndværk. Snakken falder på de seneste mange års outsourcing af produktionen til eksempelvis Indien eller Kina:
- Lige nu ser jeg et clash mellem den uundgåelige outsourcing af meget produktion og det fokus på håndværket, der er kommet tilbage de senere år. På den ene side kommer der mere 10 kroners-junk i supermarkederne, på den anden side vil vi gerne have ’ægte’ materialer, fint design og godt håndværk. Outsourcing behøver ikke være et onde, ligesom ’made in Denmark’ heller ikke behøver være det eneste rigtige.
Det drejer sig bare om at finde den rette balance og ikke at smide al viden overbord, bare fordi vi ikke er et produktionsland mere. At se hvordan ting bliver til og have dialogen med fagligheden/håndværkeren er sindssygt givende og mere værd, end vi måske lige tænker over.
Den uformelle mødesituation
Et af de værker, der er udsprunget fra Cecilie Manz´ studie er Minuscule stolen, som er skabt på opfordring fra og i samarbejde med den ikoniske møbelproducent Fritz Hansen.
Minuscule. Foto: Fritz Hansen Design: Cecilie Manz
- Samarbejdet med Fritz Hansen er godt og spændende. Minuscule stolen blev til under ret frie rammer uden et egentligt brief. Sammen fandt vi frem til temaet ’den uformelle mødesituation’ - det break-out area udenfor selve mødelokalet, hvor folk strækker benene og tager en kop kaffe. Oftest er det her, de egentlige relationer dyrkes og måske lukkes sagen ligefrem her. Til det ville jeg gerne have, at folk sidder godt og ikke ydmygende lavt, så man skal kravle ud af møblerne.
Cecilie fortsætter med et glimt i øjet: Det var også ret afgørende for mig, at stolen har en anstændig højde, så kvindelige mødedeltagere kan sidde roligt uden at tænke på, om nogen mon kan kigge op under deres skørter.
Visioner for fremtiden
- Målet for alt mit arbejde er, at det holder og besidder kvalitet: både rent materialemæssigt, men også over tid, at tingene får et langt liv med den patina, der nu følger med. Derfor ender tingene med at bliver forenklet og kogt ned, så man netop også kan holde ud at se på dem efter 5-10-20 år.
Visioner for fremtiden
Ting tager nogen gange lang tid at udvikle og gennemarbejde ordentligt for at ramme mine egne og producenternes ønsker og krav. Kort fortalt er min vision at lave design, der holder i tid og sjæl.
Den nærmeste fremtid byder på et samarbejde med Stelton, som lanceres til efteråret. Derudover er Cecilie Manz i gang med at designe et møbel i samarbejde med et udenlandsk firma, og sidst men ikke mindst var samarbejdet med B&O omkring Beolit12 så vellykket, at der kommer mere fra den kant inden for en overskuelig fremtid. Med andre ord er Cecilie Manz i fuld gang med at skabe nye designs, som kan præge den gode håndværkstradition i mange år fremover.
Om Cecilie Manz:
Cecilie Manz er født i Odsherred i 1972 og er uddannet fra Danmarks Designskole i 1992-1997. Hun har modtaget bl.a. Finn Juhl-prisen, Red Dot Award og Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat. Hendes bord ”Mikado” er permanent udstillet på MOMA.