CLT Denmark A/S
CLT betyder Cross Laminated Timber – krydslamineret massivtræ. Produktet er granlameller lagt fingersamlet i tvær- og længdegående retning. Det betyder meget stor styrke, høj lastkapacitet og dimensionel stabilitet.
CLT kan derfor bruges i alt slags byggeri til konstruktion af vægge, gulve, loft og tag. Lamellerne er limet sammen, lagt i pres og hærdet, og limen er helt fri for flygtige organiske forbindelser. Strukturen og hærdning betyder også, at CLT stort set ikke udvider sig eller krymper.
CLT Denmark baserer sine leverancer på KLH®, som er garanti for massivtræ produceret af tørret træ med en træfugtighed på 12%. Elementernes tykkelse og antallet af anvendte lag afhænger af de specifikke krav strukturelt og brandbeskyttelsesmæssigt.
KLH leverer elementer til hvert projekt specifikt tilskåret med avancerede CNC-styrede maskiner og overfladebehandlet efter krav fra projektmateriale. Det giver et konstruktionsmateriale, der leveres med tolerancer på kun 1-2 millimeter. Mere præcist bliver det ikke noget sted i byggeriet.
Elementerne leveres direkte til byggepladsen, hvor elementerne straks monteres af uddannet personale enten fra CLT Denmark eller valgte entreprenører.
CLT og klimaet
CLT Denmark kan i dag levere konstruktionsmaterialer med Svanemærke. Svanemærket er specifikt givet til CLT-elementer fra østrigske KLH, og det er det første og eneste konstruktionsmateriale med Svanemærke på det danske marked.
CLT Denmark anvender østrigsk træ, som er FSC eller PEFC certificeret. Det betyder, at der er tale om træ fra certificeret bæredygtig skovdrift.
Ud over bæredygtighed er en af de helt store gevinster ved CLT træets evne til at lagre CO2. CO2-regnskabet er også suverænt ved forarbejdning af træet, transport og i selve byggeprocessen.
En kubikmeter træ kan lagre cirka et ton CO2. Oveni kommer den gevinst, der fremkommer ved at tilvælge træ fremfor byggematerialer, der i fremstillingsprocessen udleder CO2. Her spares der tilsvarende cirka et ton CO2.
CLTs høje styrke og stabilitet betyder, at det kræver mindre plads i byggeriet. Det reducerer forbrug af andre byggematerialer. Og CLT giver klare fordele ved transport og fundering, fordi det er et relativt let byggemateriale.
Oftest vil CLT blive anvendt i kombination med andre byggematerialer. Dette giver god mening i forhold til bæredygtighed, men ofte også teknisk og økonomisk.
Seneste nyt
CLT Denmark: Priser og leverancer stabile

Topbillede: I dag er CLT blevet tilvalgt som konstruktionsmateriale i næsten alt slags byggeri. Her en skitse af et højhus i Milwaukee leveret med CLT fra KLH, der også er lev...
Produkter
Artikler
04/07-2022
CLT Denmark: Priser og leverancer stabile
Topbillede: I dag er CLT blevet tilvalgt som konstruktionsmateriale i næsten alt slags byggeri. Her en skitse af et højhus i Milwaukee leveret med CLT fra KLH, der også er lev...
24/06-2022
Børns trives i sunde træhuse
Det er på mange måder et foregangsbyggeri i CLT. Det er for det første et rart træhus, der danner ramme om en flok heldige børnehavebørn i Gladsaxe. Dernæst er byggeriet også ...
16/06-2022
CLT har bidt sig fast i Danmark
Nogle få ser stadig spørgende ud, når man nævner CLT i den danske byggebranche, men de bliver færre. CLT har på få år arbejdet sig ind som et efterspurgt konstruktionsmaterial...
11/05-2022
CLT Denmark på byggepladsen i Skousbo
I Viby på Sjælland har et boligselskab i stor skala budt ind på at bruge træ som konstruktionsbærende materiale. CLT Denmark er leverandør af den CLT, der bruges, som er det e...
07/04-2022
Danmarks mest erfarne CLT-agent
Topbillede: Andreas Juul Larsen er kun 28 år, men måske den mest erfarne CLT-specialist i Danmark Andreas Juul Larsen fra CLT Denmark er en af Danmarks mest erfarne CLT-specia...
03/03-2022
Betonfrie clt-huse
Selvfølgelig skal det være træ, når man bygger CO2-venligt, og nu kan man såmænd bygge helt uden beton, hvis man vælger at bygge sit træhus på skruefundamenter Af Mogens Hjelm...
04/02-2022
To vindere – klimaet og byggeprocessen
Topbillede: Da CLT er meget lettere end beton reduceres antallet af tunge lastbiler til byggepladseen og de store kraner til tunge løft er unødvendige Danske entreprenører er ...