NORTO er grundlagt i 2018 og er historien om et design- og interiørbrand skabt i Vinderup i Vestjylland. Vinderup Træindustri (VTI) har i over 40 år produceret limtræ til møbel- og vinduesindustrien og byggemarkeder til ”gør-det-selv” målgruppen.
Virksomheden har de senere år set et potentiale i at optimere brugen af resttræ fra produktionen. Med et ønske om at udnytte råtræet bedst muligt har Vinderup Træindustri etableret og udviklet et nyt forretningsområde – en interiørlinje af bæredygtigt resttræ. Den nye interiørlinje har fået navnet, NORTO. I udviklingen af NORTO brandet har vi eksperimenteret med alt fra former, farver, udtryk, teksturer og utallige produktkombinationer i udviklingen af de bæredygtige produkter. Den innovative idé bag NORTO er at skabe eksklusive produkter, der er nemme at montere, og som er fremstillet af upcyclede naturmaterialer.
Navnet, NORTO, udspringer af ”nordisk” og er et udtryk for, at produkterne har nordiske rødder. Den nordiske inspiration fremkommer både gennem produkternes visuelle udtryk og materialerne, som er fyrretræ fra skove i Skandinavien.
Alle NORTO’s produkter er navngivet med danske efternavne. Efternavnene signalerer, at produkterne er fremstillet i Danmark af medarbejdere med respekt for træet og passionen for gode det gode håndværk.
Skov, træer og natur er nøgleord i visionen for NORTO. Bag NORTO ligger en innovativ tanke om at tilbyde eksklusivt boliginteriør skabt ud fra bæredygtige produktionsprincipper.
Grundprincipperne i NORTO er: