De skulpturelle bjerge i Ørestad

Foto: Sebastian Simonsen

 

Nordeas nye domicil rejser sig som bjerge af et nordisk grundfjeld på grænsen mellem byen og den grønne Fælled. Henning Larsen Architects har tegnet det spektakulære hus, der skal stå som et bæredygtigt forbillede.

 

Tekst af Rune H. Jensen

 

For arkitekterne bag de nye bankbygninger i Ørestad er tre billeder gået igen hele vejen i forhold til hhv. identitet, omgivelser og formgivning. Søren Øllgaard, arkitekt og partner hos Henning Larsen Architects og designansvarlig på projektet:

 

Et grundfjeld med innovativ facade

- For det første er det jo en bank, så vi tog simpelthen udgangspunkt i det nordiske grundfjeld, noget der er ”solid as a rock”. Det skandinaviske islæt er blevet brugt meget, men lige præcis her passer det bare rigtig godt. Derfor er der heller ikke så mange farver materialemæssigt, men overvejende brugt grå skifersten i basen, hvide balkoner, en kerne med trælameller og så hele den innovative facade.  

 

Læs også portræt af Søren Øllgaard: Det er en stor glæde at skabe et rum - et privilegie

 

- Så er der billedet af skoven, naturen. Dette projekt afslutter principielt Ørestad Syd, hvor vi forsøger at skabe mere byliv og et organisk, moderne hus. På nordsiden ligger byen med de kommende bebyggelser, og mod syd trækker vi landskabet ind, så det bliver som en lille fjorddel af Fælleden. Hovedindgangen ligger også her mod syd og inviterer indenfor. Huset ligger og knækker omkring landskabet som pyloner ud til det grønne landskab.

 

- Endelig er der arkitektoniske referencer til et bjerg, en prisme, det krystalliske. Der er spil i facadens tekstur, og facaden er kun lukket omkring 15 % af, dvs. der kommer rigtig meget dagslys ind også til det store, åbne trader floor. Her skal omkring 300 mand kunne arbejde optimalt, og det giver naturligvis udfordringer i forhold til dagslys, akustik og klimaoptimering. Det er blevet løst med bl.a. en glas- og alufacade, som vi har udviklet sammen med hollandske Scheldebouw, ovenlys med absorberende materialer på alle flader, balkoner med akustisk dæmpning og tæpper.

 

Læs mere om Domicilbyggeri

 

Foto: Mathias Jensen 

 

Dagslyset som hoveddriver

Dagslyset har i det hele taget været en hoveddriver i forhold til facaden og det store glasindklædte atrium til trader floor. Det handler om at optimere dagslyset i forhold til både funktionalitet, æstetik og energi, så der hverken kommer for meget eller for lidt naturligt lys ind. Nordeas domicil har således også skullet opnå – og opnår – platin, som er den højeste score i den internationale miljøcertificeringsordning LEED, og stedet står ifølge Henning Larsen Architects som et bæredygtigt forbillede, der energimæssigt står knivskarpt.

 

- Der er tale om et moderne, fleksibelt kontorhus, der markant udtrykker bankens nordiske brand, men det er også en arbejdsplads. Det er som en by i byen med to store pladser, de to store atrier og indre gader med liv og aktivitet. De optimerede kontorområder er brudt op af sociale mødesteder, der medvirker til at styrke samarbejde og videndeling på tværs af afdelinger og fagområder. Medarbejderne er ikke låst i en bestemt arbejdssituation, men har mulighed for at finde det optimale sted til en bestemt opgave, fordi der findes både rolige og aktive områder, slutter Søren Øllgaard.