Søren Øllgaard, HLA: ”Det er en stor glæde at skabe rum – et privilegie”
Partner i Henning Larsen Architects, Søren Øllgaard, mener, der er en tendens til at søge det unødigt komplekse – i stedet efterstræber han den indlysende poesi og enkelhed, hvor arkitekturen taler for sig selv.
Søren Øllgaard har bl.a. stået for udviklingen af Bølgen i Vejle, Novo Nordisk nye domicil i Bagsværd og The Scandinavian Golf Club i Farum, der alle har vundet flere priser. Som arkitekt har han en styrke inden for konceptuel tænkning, og den bærende ambition er at skabe et byggeri, der kan tjene som visuel signatur for en bygherre, en virksomhed, en by, en institution eller et område.
Altid ambitiøs
Efter endt uddannelse arbejdede Søren Øllgaard på flere parisiske tegnestuer, hvorefter han blev ansat først hos 3XN og senere Arkitektgruppen i Aarhus. I 1999 flyttede han til København, og her har han frem til i dag været hos Henning Larsen Architects:
- Årtusindeskiftet var starten på et markant nyt drive i København. Det var de vilde år, hvor der blev sat et stort antal spændende projekter i gang. Hos Henning Larsen har man altid stået for det ambitiøse og det nysgerrige, hvor man gerne udforsker grænselandet og tektonikkens muligheder. Det passer godt til mit temperament. Min driver som arkitekt er ønsket om at skabe en kunstnerisk lyrisk dimension i arkitekturen, forklarer Søren Øllgaard, der bruger metaforer fra musikkens verden til at forklare sin rolle som arkitekt:
- En del af designprocessen er som at komponere eller spille et stykke musik, soloen, der sidder lige i øjet: Bang, sådan! Magien i at realisere det tænkte til en fysisk form – det er fantastisk. En stor del af magien ligger i den kontekstuelle forståelse, hvor god arkitektur fremkalder landskabet eller byen, iscenesætter og indrammer virkeligheden på en ny og meningsfyldt måde. Arkitekten skal som en dirigent orkestrere sin viden og skabe et oplevelsesrigt udtryk. Når jeg går hjem fra tegnestuen en sen aften eller nat, hvor vi har fundet den helt rigtige løsning, er det en næsten euforisk følelse over, at alt er faldet på plads. I hvert fald indtil næste dag.
Bygningsdesign med episk drive
Søren Øllgaard lægger vægt på at lade bygningens design have et episk drive, hvor fortællingen er generatoren for konceptet. Det kunstneriske og det særlige ved projektet skal stå tydeligt frem:
- I dag forventes en overordnet forklaringsmodel, når man præsenterer et projekt. Der er et voksende fokus på det kommunikative element, og det tvinger os til at tænke hele projektet fortælling igennem. Derved opstår en særlig klarhed i konceptet.
Stiliseret landskabsfortolkning
Ideen bag Bølgen i Vejle opstod i forlængelse af et forslag om at skrive ordet Vejle med bygninger på skråningen, præcis som Hollywood-skiltet i Beverly Hills. Søren Øllgaard fortæller:
- I dette tilfælde var det indlysende med en meget enkel grafisk ide omkring konceptet. Bølgen kan tegnes i én streg, hvilket skaber dette umiddelbare banale, næsten naive statement. På dette sted har den enkle streg en forbløffende effekt – blødt og poetisk ligger det ellers store hus ved én af Danmarks flotteste fjorde.
Bølgen er et af tegnestuens mest viste projekter globalt. Og i kraft af byggeriets placering og synlighed hænger det i dag uadskilleligt sammen med fjorden, byen og E-45.
”Et arkitektoniske højdepunkt”
Scandinavian Golf Club i Farum er et exceptionelt projekt, hvor Søren Øllgaard blandt andet har hentet inspiration fra Frank Lloyd Wrights berømte Fallingwater.
- Dialogen begyndte tilbage i 2003, hvor vi fik vi lov til at lave en præsentation, som bygherre med et glimt i øjet formulerede det: For at vise at vi havde forstået opgaven. Vores forslag blev straks forkastet, men vi fik lov til at prøve igen, og over et forløb på to år fandt vi lige så stille hinanden, siger Søren Øllgaard og uddyber:
I starten havde arkitektfirmaet udtænkt en meget moderne koncept, et slags organisk Barcelona-pavillon (Mies Van de Rohe), men bygherren ønskede en mere amerikansk stil. Men endte med en bygning, der befinder sig et sted mellem det traditionelle og det moderne, med et Utzonsk princip med en plint med en svævende, karakterfuld tagprofil. Klubhuset er som en pavillon med flot udkig til golfbanen og landskabet. Golfklubben finder sin markante karakter i designet, men kombinationen af douglasfyr, skifer og tombak og de store håndværksmæssige kvaliteter giver et unikt, eksklusivt udtryk.
- Vi havde en meget ambitiøs bygherre, som i den grad ville det særlige. Vi besluttede, at det skulle være en showcase – en ”rebirth of craftsmanship”. Tømrerfirmaet Jakon sagde eksempelvis til sine medarbejdere, at de skulle tage sig særdeles god tid og gøre arbejdet omhyggeligt. Det er lidt samme tankegang som på Ferraris fabrik, hvor de ansatte har ti minutters ekstra pause hver time, så de ikke laver fejl, fortæller Søren Øllgaard og tilføjer:
- Scandinavian Golf Club er et ”once in a lifetime” projekt, og i al sin kompromisløshed ser jeg det ubetinget som ét af mine arkitektoniske højdepunkter.
Den rumlige scenografi for et dansk verdensfirma
På Novo Nordisk nye domicil i Bagsværd tog Henning Larsen Architects blandt andet udgangspunkt i den velkendte insulinpen. Det er et enkelt stykke industrielt design med en uhyre avanceret bagvedliggende teknologi. Og på samme måde har domicilet fået et indbydende og enkelt udseende. Søren Øllgaard fortæller:
- Vi var meget entusiastiske omkring Novo som brand, og det kom bag på dem, at det var den egentlige drivkraft for os. Det var virkelig en lækkerbisken for os at fortolke på deres værdisæt og skabe den rumlige scenografi for et dansk verdensfirma. Når vi tegner et domicil, så starter vi altid med brandet – det er interessant at give kunden vores bud på hvem, hvorledes dette kan udfoldes.
At give noget tilbage til byen
Henning Larsen Architects har også tegnet det nye Nordea-domicil, der ligger ved siden af DR i Ørestad Nord. Projektet er karakteriseret ved et raffineret, skrånende parklandskab og mod nord ved en åben stueetage og skiferfacader på de nederste etager.
- Nordea er ligesom Novo et projekt, hvor vi kan udfolde et stærkt brand i arkitekturen. Den avancerede dobbeltfacade med det nærmest plisserede udtryk er karakteristisk for byggeriet. Det kan godt blive deres signatur, siger Søren Øllgaard.
På både Novo Nordisk og Nordeas kontorbygninger har man i alle detaljer vægtet bæredygtighed højt, og Søren Øllgaard fremhæver domicilbyggeri som en vigtig mulighed for at integrere og eksponere bæredygtighed i byggeriet. Et væsentligt aspekt i begge projekter er, at bygningerne skaber værdi for hele lokalområdet ved at lave attraktive opholdsarealer uden for bygningerne:
- Én af kerneværdierne for os som tegnestue er, at projekterne skal skabe oplevelser og give liv i områderne, så flere end bare de kommende brugere får gavn af bygningerne. Campus-ideen er central i både Novo Nordisk og Nordea-projektet, hvor vi har skabt parker omkring bygningerne. Arkitektur skal på den måde være givende, så slutresultatet bliver mere end det umiddelbare program. Mere end bare en bygning!