Skibstragedie indhyllet i stilfærdig og tænksom arkitektur

Stranding og redning er nøgleordene i det arkitektoniske udtryk, som arkitekterne Frank Maali & Gemma Lalanda har tilføjet Strandingsmuseet i Thorsminde.

 

Tekst af Frank Ulstrup

 

Strandingsmuseet i Thorsminde fortæller om skibskatastrofer, tragedier og redningsaktioner.

 

Placeringen direkte ud til Vesterhavet hænger sammen med en af historiens største skibsforlis, der indtraf for mere end 200 år siden og medførte 1400 søfolks barske død.

 

Historien kan ikke undgå at gøre indtryk – heller ikke på arkitekterne Frank Maali og Gemma Lalanda, der har stået for om- og udbygningen af det vestjyske museum.

 

- Det er klart, at så stor en tragedie får en til at tænke over hvor stærke naturkræfter, der er i spil, og hvor hurtigt man kan miste livet. Derfor har vores tanker i forbindelse med det arkitektoniske udtryk også cirklet om begreber som stranding og redning – og om spændet mellem den ultimative tragedie og håbet, fortæller Frank Maali.

 

Læs mere om Offentlige Byggeprojekter

 

 

Udbygget fra 2015 - 2017

Strandingsmuseet, der blev indviet i 1992, fortæller blandt andet historien om de to engelske krigsskibe ”HMS St. George” og ”HMS Defence”, der juleaftensdag 1811 blev flået i stykker af en voldsom orkan ud for Thorsminde.

 

Siden etableringen har det fremstået som et typisk genstandsmuseum med udstillinger af sømændenes udtrådte sko, kaptajnernes uniformsknapper, portvinsglas, spillebrikker og i tusindvis af andre genstande.

 

Men med om- og tilbygningen, der har stået på i perioden 2015-2017 og museets åbning 19. maj i år, er det blevet muligt at brede historierne endnu mere ud, og ikke mindst udstille det gigantiske ror fra HMS St. George, som blev bjærget i 2003. Roret måler intet mindre end 11,5 meter i højden og vejer 8,5 tons!

 

Læs også om Vadehavscentret af Dorthe Mandrup Arkitekter

 

Håbets tårn

For arkitekterne var ønsket om at få roret integreret i udstillingen en oplagt mulighed for at skabe et tårn, der ikke bare rummede en udstillet genstand, men også symboliserede håbet.

 

- Vi har søgt at opnå en balance mellem to kræfter. De lave skure, med sammenbyggede tage skal fremstå som et mørkt, bølgende og oprørsk hav, der omgiver en lys bygning, med et opstigende tårn. Vi tænker det som en kontrast, der søger at formidle spændet mellem det at være fortabt – og det at blive reddet. Større forskel kan man næppe forestille sig, siger Frank Maali.

 

I forlængelse af tårnet er der desuden rejst en helt ny bygning, som med Frank Maalis ord ligger forankret som et tungt fartøj – igen en skarp kontrast til de dramafyldte historier, som museet formidler.

 

 

Et kik mod havet, horisonten og historien

Indenfor i ly for den barske vestenvind, har arkitekterne søgt at etablere en rundgang, der giver lange stræk, og som dermed udnytter de sammensatte bygningers rumlighed. Dette fra en ny kælderetage, med udstilling af fund fra havbunden, til udstillingssale i stue- og 1. etagen.

 

En fornemmelse af rummelighed kan man i den grad også få, hvis man bevæger sig op i det 17 meter høje tårn, der øverst oppe er udstyret med en udsigtspost. Herfra kan man gennem tre store panoramaglas kikke mod fjorden, langs kysten og mod havet ­– og man kan forestille sig den stormfulde julenat i 1811, hvor kun 17 af de mange besætningsmedlemmer overlevede.

 

Et gigantisk og uforglemmeligt sted

 

Om- og tilbygningen af Strandingsmuseet blev muligt efter en donation på 33 millioner kr. fra A.P. Møller Fonden. Frank Maali & Gemma Lalanda er glade for at have medvirket som arkitekter.

 

- Det har været en spændende udfordring og en uforglemmelig oplevelse, at stifte bekendtskab med Thorsminde og Strandingsmuseet. Byen i sig selv er ganske beskeden, men som historisk sted og i forhold til de voldsomme naturkræfter er den gigantisk. Det afspejler sig i museets udstillinger og forhåbentlig også i dets arkitektur, siger Frank Maali.