TRANSFORM: Balancen mellem ny indretning og respekt for arven
TRANSFORM svinger pendulet mellem en moderne opdatering og respekt for den oprindelige vision med nyindretningen af Kunsten Museum of Modern Art Aalborg.
Balancen mellem ny indretning og respekt for arven
Alvar Aaltos fingeraftryk er fortsat ikke til at gå fejl af på Kunsten Museum of Modern Art Aalborg. Det funktionalistiske, trappeformede marmormesterværk fra den finske arkitekts hånd lyser stadig unikt op i landskabet med sine hvide flader, sin særegne geometri og de store, spejlende glasflader.
Respekt, revitalisering – og et moderne tvist
Men efter en tiltrængt og omfattende renovering af huset fra 1972 er intet mindre end 317 tons italiensk marmor blevet udskiftet ude og inde på Kunsten, og indvendigt er indretningen blevet restaureret og revitaliseret af arkitekterne fra TRANSFORM.
Det handler om at respektere den oprindelige vision og samtidig tilføre noget nyt:
- Tiden var kommet til at opdatere huset. Det har været en proces, en balancegang mellem respekt for arven og revitalisering. Det er nu engang det eneste kunstmuseum af Alvar Aalto uden for Finland, det er fredet, og vi er ad omveje nået tilbage til at fastholde udtrykket og samtidig give det et moderne tvist.
Så vi har brugt Aalto-møbler, hvor det har været muligt, og valgt nogle designs og farver, der kan fungere i 2016. F.eks. er alle den nye Café Aaltos borde og stole helt sorte som kontrast til omgivelsernes hvide marmor, siger Lars Serup, tegnestueleder hos TRANSFORM.
Læs også: Erik Møller Arkitekter om Kunsten: Klassiske arkitektoniske værdier i ny fortolkning
Det aarhusianske arkitektfirma står bag al nyindretning på Kunsten – og det er ikke så lidt. Efter halvandet års gennemgribende restaurering genåbnede museet med bl.a. en ny udstillingssal, nye undervisningslokaler, ny butik og café.
TRANSFORM har således stået for fast inventar til f.eks. butik, vidensrum, kontorer, café og børneværksteder samt diverse løsinventar.
Fastholder historien og fører den op til nutiden
- Vi siger: Stueetagen er Aalto. Så tæt på det oprindelige som muligt på nær måske den nye butik. I parterreetagen er vi rykket lidt videre. Caféen er stadig Aalto-land, men den nye udstillingssal, kontorerne og toiletterne har fået et mere moderne udtryk, fortæller Lars Serup og uddyber:
- Særligt med toiletterne i kælderen skubber vi lidt til Aalto med fliser og spejle i mønstre på gulve og vægge. Men den koboltblå flisefarve har dog stadig referencer til køkkenet, hvor samme farvenuance allerede fandtes.
Receptionsskranken har nu selvfølgelig moderne funktionalitet med f.eks. hæve-/sænkeborde, men vi gik tilbage til at holde den helt i hvid marmor. Så generelt holder vi på Kunsten fast i historien og fører den så op til nutiden.
Bæredygtigt er kvalitet
Et yderligere fokuspunkt i projektet på det nordjyske kunstmuseum har været også at fastholde en bæredygtig tilgang, hvor det overhovedet har været muligt.
TRANSFORM har således fastholdt eller genbrugt alle overflader og detaljer fra den oprindelige arkitektoniske vision og slår dermed to fluer med ét smæk – en på én gang arkitektonisk og bæredygtig tilgang:
- Det mest bæredygtige, man kan gøre, er at bruge kvalitet. Det betyder, at møblerne og materialerne selvfølgelig er lidt dyrere at indkøbe. Men også at folk passer bedre på dem, og så holder de ganske enkelt længere.
TRANSFORM har været underrådgiver til Erik Møller Arkitekter på det nordjyske kunstmuseum og har efterfølgende været hovedansvarlig for indretningen af Kunsten, der genåbnede for offentligheden i januar 2016.