
Home.Earth: Branchen kan være en del af løsningen
Ejendomsselskabet Home.Earth vil med sine byggerier vise, at den grønne omstilling ikke blot er mulig i bygge- og ejendomsbranchen, men også økonomisk holdbar. Nøglen er at tænke bæredygtighed ind fra start og ikke som et efterfølgende tillæg.
Philip Højberg Unger
Selskabet Home.Earth har med deres første byggeri, et træmodulprojekt, Nærheden, opnået den hidtil laveste CO2-udledning i et LCA-perspektiv for et etagebyggeri i Danmark – på 4,7 kg CO2 pr. m2 om året. Og de har vist, hvor langt vi allerede kan komme med bæredygtigt byggeri.
– Bygge- og ejendomsbranchen har ry for at være konservativ. Men vi vil gerne vise, at de samfundsudfordringer, vi står over for, kan tackles – hvis vi tør gøre tingene anderledes, prøve nye løsninger af og være åbne om både succeser og udfordringer, siger Philip Højberg Unger, medstifter af Home.Earth.
Han påpeger, at branchen sætter et massivt aftryk på kloden. Men de tror på, at de som ejendomsselskab kan være en del af løsningen på de samfundsudfordringer, vi står overfor.
– Og lykkedes vi i fællesskab med at nedbringe branchens aftryk, så vil det have en enorm effekt, forklarer Philip Højberg Unger og fortsætter:
– Men det kræver også, at det giver mening ud fra en markedslogik – det kan ikke kun bero på, at ret og moral vinder. Så kommer vi ikke i mål.
Risikoen for at ødelægge en case
Spørger man ham, hvor Home.Earth møder udfordringer, lyder hans svar, at den største barriere er branchens struktur. Ejendomsudvikling er ekstrem kapitalintensiv, og der er en indbygget asymmetri mellem gevinster og risici. Det gør bygherrer tilbageholdende med at afprøve nye løsninger.
Ifølge Philip Højberg Unger er der en ’bias’ mod at bruge det velkendte. Lidt forsimplet sagt: prøver man noget nyt af i byggeriet, er det usandsynligt, at man kan øge salgs- eller lejeværdien markant, da værdien i høj grad afhænger af boligstørrelse og beliggenhed. Til gengæld kan man hurtigt fordyre eller forsinke et byggeri. Det er modsat mange andre brancher, hvor produktinnovation kan mangedoble markedsandel og indtjening.
– I byggeriet er det derfor helt afgørende for den grønne omstilling, at nogle aktører går forrest og viser, at bæredygtighed kan lade sig gøre på en finansielt ansvarlig måde, forklarer Philip Højberg Unger.
Sættes fælles mål fra start
Home.Earth både udvikler, bygger og drifter selv deres boliger – uden intention om videresalg. Det betyder, at deres bygninger er lavet til at holde. For eksempel benytter de kvalitetskøkkener fra Stykka. Det er dyrere ved opførsel, men en analyse udarbejdet af Home.Earth viser, at løsningen er mere rentabel på sigt, fordi reparationer og udskiftninger reduceres. Det er både en fordel for beboerne og kan aflæses på bundlinjen.
Deres projekt i Nærheden er kulminationen på flere års arbejde og fungerer som pilotprojekt for Home.Earths fremtidige projekter. Flere projekter er allerede på vej, herunder et i samme kommune, hvor de kan gentage den bæredygtige tilgang efter en industriel logik.
– Vi kan lære af både fejl og succeser og tage erfaringer med fra byggeri til byggeri. Det muliggøres også af, at vi arbejder med modulbyggeri, hvor en stor del produceres i en fabrikshal. Her kan processerne gentages og forbedres fra projekt til projekt. Samtidig tror vi meget på at fastholde de samme rådgivere, så vi bevarer viden og læring. På den måde bliver hvert byggeri bedre end det forrige – også når det gælder klimaaftrykket. Det er altid nemmere anden gang end første, siger han.
Cirkulære bygninger
Skal bygninger kunne genanvendes, kræver det, at cirkularitet er tænkt ind fra begyndelsen. Ved at designe til demontering kan langsigtede vedligeholdelsesomkostninger reduceres.
– Et eksempel er vores facade i Nærheden, som kan skrues af. Havde man i stedet benyttet lim og søm, ville vedligeholdelsen blive dyrere på sigt. Det er en misforståelse, at bæredygtighed altid er dyrere – selvom enkelte materialer kan være det, kan helheden godt være økonomisk fordelagtig. Vores erfaring er, at man kan bygge klimamæssigt ambitiøst på konkurrencedygtige markedsvilkår, og det er netop dér, nøglen til den grønne omstilling ligger, siger Philip Højberg Unger.