Energikoncernen EWII’s nye lynladestation ved P12 i Københavns Lufthavn.
Lynladestation er designet af RUM til også at give mental opladning
Den nye EWII lynladestation i Københavns Lufthavns P12 parkering vil ikke kun tilbyde hurtig opladning af elbilen, men også skabe et trygt og grønt åndehul, hvor bilisterne kan opleve en pause i hverdagen.
Opladning af elbilen skal give luft til hovedet
- Når flere får behov for at lade elbilen løbende, stiller det også krav til, hvordan man udnytter ladetiden. Derfor har vi designet en lynladestation med tanke på, at ventetiden skal være en værdiskabende oplevelse, hvor man kan bruge tiden til at strække benene og få lidt luft til hovedet, ordne lidt arbejde eller få sig en snak med en af de andre elbilister, fortæller arkitekt Jacob Ulvsrod Sørensen fra arkitektvirksomheden RUM i en pressemeddelelse.
Han står bag designkonceptet som er udviklet ud fra studier af elbilisters behov og en grundig involverings- og designproces med EWII.
- Ladestationens design inviterer bilisterne til at tage en pause i et af opholdsområderne langs cirklens hegn med informationstavler og indbyggede siddepladser. Derudover er der etableret en cirkelformet have med bænke. Alle opholdsområder kan tilgås via en grøn signatursti, som hjælper bilisten og eventuelle passagerer på vej til de mentale åndehuller, fortæller Jacob Ulvsrod Sørensen.
Enkelt skandinavisk design
Ét andet vigtigt fokus i designkonceptet for lynladestationen har været at skabe et skalerbart og letgenkendeligt design, så bilister oplever ladesituationen som både nem, tryg og komfortabel. Lynladestationen er en cirkelformet konstruktion med et værn af trælameller, der kan skærme mod vind, vejr og det omkringliggende miljø samtidig med, at masser af lys lukkes ind.
Den cirkelformede konstruktion er beklædt med træ, og de overdækkede ladepladser og opholdsområder har fået sedumtag for især at optage nedbør og fremme levevilkårene for insekter og fugle. Bæredygtighed er både indtænkt i valg af materialer og i optimering af arealet for at sætte så lille et CO2-aftryk som muligt.
- Den organiske og universelle cirkelform giver et blødt udtryk, der både er let at kende, men også er skalerbar og kan tilpasses forskellige størrelser. Samtidig bidrager formen til at skabe en hyggelig og beskyttet atmosfære for brugerne af ladestationen. Og så understøtter formen en naturlig måde at køre på, forklarer Jacob Ulvsrod Sørensen.
På elbiler kan eludtaget både sidde foran, i højre eller i venstre side. Den lille detalje har også spillet en væsentlig rolle for designet, og også her imødekommer cirkelformen behovet for kunne tilgå standeren enten ved at køre direkte ind eller bakke. På den måde minimeres risikoen for at komme til at køre i modsat retning.