
Mange bygherrer bryder miljølovgivning uden at vide det
Kommuner forsømmer tilsyn med private nedrivninger, viser rapport fra Milva, der specialiseret i miljøkortlægning, der anbefaler øget overblik og brug af uvildige rådgivere.
Men alt for ofte glemmer de private bygherrer at leve op til de miljøkrav, der er omfattet af en nedrivning – og i kommunerne er man heller ikke tilstrækkeligt opmærksomme på problemet.
Det viser en rapport baseret på aktindsigt i 25 danske kommuner – heraf de fem indbyggermæssigt største – som Milva har foretaget. Virksomheden har udviklet en software til digital kortlægning af miljøskadelige stoffer i bygninger, og det var netop arbejdet med softwaren, der ansporede til at lave den omfattende undersøgelse.
Ebbe Gade Larsen, vicedirektør og business developer i Milva
- Der var en generel opfattelse i branchen af, at det sejlede med både registrering og kommunalt tilsyn. Vores undersøgelse viser, at det er rigtigt, siger Ebbe Gade Larsen, der ud over at være vicedirektør og business developer i Milva er uddannet journalist og derfor havde den faglige baggrund til at udføre analysen.
Ifølge Ebbe Gade Larsen har de private bygherrer ikke forståelse for de mange bekendtgørelser, der skal overholdes i forbindelse med nedbrydninger og store renoveringsprojekter.
- De tager så kontakt til en nedriver og tror, at han fungerer som uvildig rådgiver. Men det er en misforståelse, når nedriveren tjener penge på bygherre, siger Ebbe Gade Larsen, der ikke ser de samme problematikker ved store nedrivningsopgaver.
- De store entreprenører har generelt styr på lovgivningen, men det er et problem ved de mindre nedrivninger. Som privat bygherre bør man bruge uvildig rådgivning, før man går i gang.
Accepterer lovbrud
Reelt risikerer man en straf, hvis ikke man overholder lovgivningen på området, men aktindsigten viser ifølge Ebbe Gade Larsen, at de kommunale sagsbehandlere alt for ofte ser gennem fingre med forsømmelser.- Nogle sagsbehandlere har en stiltiende accept af, at der begås lovbrud. Måske fordi man ikke ved, hvordan man skal håndtere det, eller fordi det kræver en politianmeldelse, der sjældent kan løftes, fordi politiet skal afklare, om der er sket ulovligheder i et hus, der allerede er væk, siger Ebbe Gade Larsen.
- I aktindsigten kan jeg se, at der er stor forskel på kommunernes tilgang. Den allerbedste var en lille jysk kommune, hvor der sidder en sagsbehandler, der er enormt engageret. Og flere sjællandske kommuner indgår i et netværk, hvor man forsøger at gøre det bedre. Men det sejler mange steder.
Milva Pro App
Forstår problemet
Ebbe Gade Larsen har forståelse for, at de kommunale sagsbehandlere ikke altid har tid eller indsigt til at behandle bygherrers miljøkortlægninger grundigt. Der er nemlig ikke en standardform, der gør dem let at gå til.
- Der er et meget stort mismatch mellem samfundets ønsker og hvordan opgaverne praktisk bliver håndteret. Det er et strukturelt samfundsproblem, vi skal have løst, siger Ebbe Gade Larsen, der – naturligt nok – peger på standardiseret registrering i softwareløsninger som Milvas som en mulig løsning.
Byggeri + Arkitektur har forsøgt at få en kommentar fra Kommunernes Landsforening om den kommunale indsats på området for miljøkortlægning. Organisationen er ikke vendt tilbage inden deadline på magasinet. Såfremt der kommer en kommentar, vil den kunne læses på byggeri-arkitektur.dk.