Papirtårnet: Et nyt pejlemærke i byens røde tegl
Den midtjyske by får et nyt vartegn i form af Papirtårnet, hvis navn refererer til byens industrihistorie. Arkitekturen trækker bevidst på byens byggetradition, samtidig med at det nye højhus hæver sig som et markant, moderne og eksklusivt boligbyggeri højt over byens vugge.
Silkeborg er begavet med naturskønne omgivelser midt i det kuperede søhøjland, og samtidig har byen en lang industrihistorie med fremstilling af papir og i fem årtier landets pengesedler. Og det er dén dobbelte kontekst af æstetik og industri, som det både natur- og bynære højhus Papirtårnet nu skriver sig ind i:
- Det er på mange måder afslutningen på Papirfabrikken, som vi gennem 20 år har arbejdet på at transformere til en ny, moderne bydel med respekt for historien. Der er en vis sammenhæng med byen, som er en ret ”rød” by, og hele området omkring Gudenåen og Papirfabrikken, da Papirtårnet også er i rød tegl, hvilket mimer de eksisterende bygningers industrielle look, siger Per Laustsen, arkitekt MAA og stifter af Aarstiderne Arkitekter.
Fremsyn og industrihistorisk bevidsthed
Det nye højhus med rød tegl, cortenstål og glasflader på i alt 11.380 m2 og 23 etager kalder tegnestuen således for ”kronen på værket” i konverteringen af den industrihistoriske bydel omkring byens vugge, som området kaldes. Papirtårnet vil give plads til ca. 80 boliger på 80-250 m2 fordelt på andelsboliger og ejerlejligheder samt fire penthouselejligheder i to etager øverst. Der er desuden afsat 1.000 m2 til erhverv i stueetagens åbne base.
På den vis bliver Papirtårnet en integreret og naturlig del af bykvarterets liv med moderne æstetik, materialer og dimensioner. Og samtidig svarer arkitekturen og materialerne – såsom de visuelt tydelige hårdtbrændte teglsten i rødlige toner – på områdets allerede eksisterende bygninger.
Med sine 75 meter og særlige visuelle udtryk stikker Papitårnet ud som et nyt pejlemærke i hjertet af den midtjyske by. Men der er også en tydelig arkitektonisk bevidsthed om den historiske reference og hele området omkring Papirfabrikken, hvor Aarstiderne Arkitekter fortsat har sin Silkeborg-afdeling:
- Papirtårnet er tænkt som en parallel til de lange, horisontale projektionsbygninger langs åen og Papirfabrikken, som vi så har rejst vertikalt med højhuset. Det er selvfølgelig et nyt vartegn for byen og et stykke ikonisk arkitektur, hvor bl.a. altanerne har et helt særligt udtryk. Det er fra start tænkt som et teglbyggeri. Det er et elementbyggeri, men det ligner det ikke. Vi har i stedet gjort en dyd ud af den røde tegl og hele den historiske sammenhæng med byen, fortæller Per Laustsen om visionen bag højhuset, der desuden omfatter en avanceret p-kælder under bygningen.