Bådparken Ankomst, C.F. Møller Architects
C.F. Møller skal stå for klimasikring af Aalborg Vestby
C.F. Møller Architects vinder arkitektkonkurrencen med deres forslag til Bådparken, som skal sikre Aalborg Vestby mod oversvømmelser og skabe et attraktivt fjord- og parkliv, der forbinder bydelen med vandet.
Rådmand i By og Land i Aalborg Komme, Jan Nymark Thaysen, fortæller om hvorfor, valget er endt med C.F. Møller:
Bådparken, Ankerpladsen, Illustration af CF Møller Architects
Bådpladsen, Ankerpladsen, illustration af CF Møller Architects
- C .F. Møller Architects har vundet på grund af deres nytænkende og spændende løsning på klimatilpasningsudfordringen, og fordi de i særlig grad har formået at imødekomme de ønsker, som kommunen, beboerne og områdets brugere har givet udtryk for.
Jens Rex, Head of Landscape, foto af Silas Andersen
Forslaget har derudover et stærkt fokus på at fastholde Vestbyens særlige kvaliteter, blandt andet dens mangfoldighed og nærhed til både fjord og by – et fokus som vi har vægtet meget højt, fortæller Aalborgs Vestbys kyst- og havnearealer ved Limfjorden er plaget af oversvømmelser på grund af stigende vandstande og hyppigere storme, hvilket giver en udfordring for havnens byggeri og erhvervs- og boligområdet Aalborg Vestby.
- Med Bådparken formår vi også at give klimasikringen et socialt formål. Klimasikring i form af højvandssikring anses ofte som barrierer mellem by og vand.
Men på strækningen fra Spritfabrikken til Fjordparken skaber vi urbane og landskabelige rum, både store og små – for store og små, der sikrer Aalborgs relation til fjorden som er en del af byens DNA, siger Jens Rex, Head of Landscape & Urbanism i C.F. Møller Architects.
I dialog med borgere
Det er målet med Bådparken at bevare og understøtte de eksisterende funktioner og aktører i området, herunder roklubberne:
Afdelingsleder Aalborg CF Møller Architects, Søren Tortzen, foto af Mew
- Vi tror på, at projektet Bådparken skal udvikles med en høj transparens og dialog for at blive en succes. Vi er bevidste om at vi udvikler i et område, som allerede er velfungerende og har gode kvaliteter, der bør bevares.
Roklubbernes funktion og deres medlemmer er nogle af de bærende aktører i området. Vi har allerede været i dialog med nogle af dem om det endelige forslag til Bådparken, og det fortsætter vi med at være gennem hele projektfasen, fortæller Søren Tortzen, arkitekt og afdelingschef for C.F. Møller Architects’ afdeling i Aalborg.
Om Bådparken
Området strækker sig fra den nedlagte Spritfabrik til Vestre Fjordpark, og er det sidste stykke af området langs fjorden, som er truet af oversvømmelse og fremstår uden kobling til Aalborg by. Området rummer blandt andet to bådehavne, et madmarked og broforbindelse over fjorden.
Bådparken klimasikrer både havnene og Aalborg Vestby. Samtidig skaber det en ny rekreativ kobling mellem vand og by uden at miste den særegenhed, der er opstået i kontrasten mellem Vestbyens velorganiserede og tætte karréer og det alsidige havnemiljø.
Den overordnede klimasikring af Vestbyen etableres med et med dige i den grønne park mellem havnen og byen, som et slynget landskabstræk med naturligt formede, sammenhængende bakker, der bugter sig gennem parken, hvor det skaber rum og opholdsnicher, afskærmet fra den trafikerede vej fra centrum mod Vestbyen. For at skabe sammenhæng mellem havn og by, brydes diget med portaler mellem by og havn,, der inviterer områdets brugere til ophold ved vandet.
Baadparken, Situationsplan, illustration af CF Møller Architects
Aalborg Havnefront, foto af Per Olav Hagen
Byrum, som i dag er usammenhængende, forbindes i et nyt forløb med brosten fra havnekanten, der får en træpromenade med opholdsarealer i forskellige niveauer. Kajkanten forhøjes og sikrer Skudehavnen men opretholder adgangen til fjord og havnebassin, som indbyder til aktivitet, ved og i vandet.
Med en fremtid præget af storme og oversvømmelser, viser Bådparken hvordan kystnære bymiljøer kan tilpasses og eksistere i overensstemmelse med klimaforandringerne.
Fakta om Bådparken
Bygherre: Aalborg Kommune
Bygherrerådgiver: COWI
Ingeniør: EKJ
Arkitekt: C.F. Møller Architects
Landskab: C.F. Møller Architects
Andre samarbejdspartnere: Deltares, Raw Mobility og Arki_lab