Visualiseringer af Kvant-1
Henning Larsen designer World of Volvo
Henning Larsen har tegnet et nyt oplevelsescenter for det svenske bilmærke Volvo med fokus på skandinavisk landskab og byggetraditioner, hvor træ spiller en fremtrædende rolle. Den 22.000 m2 store trækonstruktion er allerede ved at blive rejst i det centrale Göteborg, Sverige.
Efter at have vundet interviewkonkurrencen om World of Volvo i slutningen af 2018 er Henning Larsen stolte over at kunne afsløre designet til det 22.000 kvm store oplevelsescenter, samtidig med at arbejdet på byggepladsen er i fuld gang i Göteborg. World of Volvo vil forene de to datterselskaber Volvo Group og Volvo Cars for at dele historien, traditionen og fremtiden for det berømte svenske bilmærke, Volvo, i én bygning.
- Dette projekt er noget helt særligt for os, siger Søren Øllgaard, Design Director Europe og partner hos Henning Larsen.
- Med sine dybe rødder i skandinavisk kultur, fra landskaber til arkitektonisk tradition, har World of Volvo givet os mulighed for at udforske forhold mellem by, bygning og natur.
- Det har været vores ønske at World of Volvo bliver et vartegn, et nyt ikon og en destination i Göteborgs centrum. Det nye oplevelsescenter et samlende og inspirerende mødested, der afspejler Volvos menneskecentrerede tilgang og perspektiver. Vores mål med World of Volvo er at levere en førsteklasses oplevelse på et sted, hvor vi kombinerer underholdning; udstillinger, foredrag, konferencer og musik samt mad, drikke og shopping, siger Magnus Wrahme CEO hos World of Volvo.
World of Volvo, som er beliggende i Göteborgs event-distrikt (hjemsted for mange af byens museer, parker og underholdningssteder), forventes at være færdigbygget i slutningen af 2023 og åbent for besøgende i 2024.
Allemansrätten
World of Volvo er designet omkring det svenske koncept "Allemansrätten", der betegner den grundlæggende ret, som alle borgere deler til naturen: retten til at færdes frit på ethvert sted (offentligt eller privat), så længe man viser hensyn til naturen og til andre. Denne grundsætning er ikke bare en rettighed, men en central del af den svenske selvforståelse, både hos borgere, virksomheder og organisationer – inklusive Volvo.
Med udgangspunkt i dette svenske grundprincip, er World of Volvos cirkulære form designet med omsorg for naturen og hensyn til mennesker, og opfordrer besøgende til at skabe deres egen oplevelse både inde og ude, uanset om de har billetter til udstillingerne indeni bygningen.
- Vores mål var at give form til noget meget essentielt for den svenske identitet. World of Volvos cirkulære form, træets materialitet, dets integration med landskabet og grundlæggende transparens, er alle dele af en kollektiv svensk selvforståelse, siger Martin Stenberg Ringnér, Associate Design Director, Sverige hos Henning Larsen.
Moderne konstruktionsprincipper i træ
World of Volvos trækonstruktion er på én gang det mest fremsynede og mest traditionelle element i projektet. Mens Sverige (som mange andre nordiske lande) har en lang tradition for træbyggeri, har World of Volvo en udpræget moderne tilgang.
Konstruktionen holdes oppe af bjælker og søjler af ’glulam’, et træprodukt, der udgør flere lag af tømmer limet sammen af et holdbart fugtbestandigt strukturelt klæbemiddel. Computerstyret fabrikation gør det muligt at skære de kæmpemæssige buede træsøjler med en høj grad af præcision. Søjlerne, der imiterer et træ med stamme og krone, som bærer bygningens tag, sættes sammen med metalbeslag, der kan skjules inde i træelementerne, og skaber den fornødne stabilitet og kontinuitet i designet uden brug af beton. Gulvpladerne er lavet af lokalt fremskaffet CLT, krydslamineret træ.
- Arkitekturen er i øjeblikket midt i en trærenæssance, hvor nye milepæle inden for træbyggeri nås i et halsbrækkende tempo, forklarer Filip Francati, Lead Design Architect hos Henning Larsen.
- Men på trods af fremskridt i strukturudviklingen har det æstetiske udtryk ikke holdt trit. World of Volvo har været en spændende mulighed for at flytte grænserne, og vi håber, at den kan være med til at sætte nye standarder for de mange måder, vi kan bruge træ i arkitekturen på.
Som et træ på en klippeside
Projektet er designet med reference til et træ på en bjergside, hvor ”bjerget” er landskabet og bygningens base, mens ”træet” udgør selve bygningen med de buede søjler, der udgør træstamme og trækrone.
Ud af ”bjerget” vokser tre store "træer" med stammer store nok til at indeholde udstillingsrum, lodret cirkulation og servicefunktioner. Det åbne rum mellem træerne efterlades stort set tomt, bortset fra skulpturelle trapper, der forbinder niveauerne og udstillingsgenstande, som strøs ud over gulvet. Den store gulv-til-loft glasfacade får det indvendige rum til at smelte sømløst sammen med naturen udenfor.
Omfavnelse af svensk natur
Det store landskab, der omgiver bygningen, bringer Sveriges karakteristiske natur helt ind i centrum af Göteborg og dækker området i sarte blomster og hjemmehørende planter, der blomstrer mellem klippefremspring og bugtende stier. Og ligesom i landskaber over hele landet opfordres besøgende til at færdes i landskabet omkring bygningen, som de vil, under hensyntagen til allemansrättens princip: efterlad ingen spor.
- Vores tilgang bringer et naturligt forekommende stykke svensk natur ind i Göteborgs centrum," siger Sonja Stockmarr, Global Design Director for Landscape hos Henning Larsen. "Landskabet omkring World of Volvo er autentisk svensk med sine klippesten, fyrretræer, mos og buske, som man finder dem i den svenske skov.
Et nyt ikon til Göteborg
World of Volvo, som er beliggende langs Mölndalsåen, forbindes via en promenade, der løber langs åens østlige bred til Göteborgs centrum. En række grønne og funktionelle broer, forbinder begge sider af floden, så besøgende kan ankomme ad flere forskellige ruter. På den måde opfordres besøgende til at gå eller cykle, samtidig med at Mölndalsåens naturlige miljø genoprettes og der skabes en visuelle forbindelse.
På den anden side af World of Volvo passerer motorvejen E6, hvorfra rejsende kan få et hurtigt glimt af bygningens vippede tag og udstillingerne indeni. Uanset om man passerer fra øst med 80 km/t eller fra vest ved 5 km/t, afslører bygningen ikke alle sine hemmeligheder. Det er op til de besøgende at finde vej og bestemme deres egen oplevelse.
World of Volvo forventes at stå færdig i slutningen af 2023, og dørene åbnes for besøgende i 2024.
Fakta
Projektets navn: World of Volvo
Bygherre: World of Volvo
Sted: Göteborg, Sverige
Typologi: Oplevelsescenter og mødested
Projektstart: 2018
Byggeristart: 2022
Forventet afslutning: 2023
Indvielse: 2024
Størrelse: 22.000 m2
Certificeringer: LEED Gold og WELL Gold
Entreprenør: BRA Bygg og BRA Mark
Arkitekt: Henning Larsen
Landskabsarkitekt: Henning Larsen
Indretning: Nordström Kelly Architects AB og Henning Larsen
Trækonstruktion (teknik og produktion): Wiehag GmbH
Indvendige træbeklædninger og træfacade: Lindner Scandinavia AB
Konstruktionsteknik: Optima Engineering AB og BRA Teknik