VEGA Landskab om Skørping Skole: En invitation til bevægelse
På Skørping Skole lader VEGA Landskab skolens udearealer understøtte leg og bevægelse via et loop på 500 meter, som aktiverer børnene på en intuitiv måde, samtidig med skov og skolegård flettes sammen til en samlet helhed.
Under Realdanias kampagne “Drøn på skolegården” blev Skørping Skole blev udvalgt blandt mere end 106 skoler til at modtage Realdania’s støtte på 2. mio. kr. Rammen for projektet var, at det skulle være nemmere og mere oplagt at flytte undervisningen udendørs, og der skulle være flere muligheder for aktivitet og bevægelse for alle de børn, der f.eks. ikke spiller fodbold i frikvarteret.
Landskabet bringer kroppen i spil
Før havde Skørping Skole en asfalt-skolegård og en uudnyttet skovkant, som stod som en usynlig mur. For VEGA Landskab var målet at få lokket børnene ud og rundt i skoven og dermed opstod loopet på de 500 meter, som favner skoven fra skolegården.
- Pædagogerne fortalte, at børnene mister fokus, når de befandt sig i skoven – at de mangler noget at forholde sig til – og her virker loopet som et rumligt element, der gør det mindre diffust at opholde sig i skoven. Samtidig folder loopet sig ud, og gør det nemt at nå tilbage i klasselokalet igen, når det ringer ind, siger partner og grundlægger af VEGA Landskab Anne Galmar og fortæller, at målet har været at skabe et sanseligt landskab, som inviterer til bevægelse, så man nemmere får kroppen i spil.
Syddansk Universitet har således fulgt Skørping Skole siden projektets start og har udarbejdet evidensbaseret målinger på, hvor aktive forskellige grupper af børn var, før og efter en fysisk opkvalificering af skolernes udearealer. Udvalgte klasser blev fulgt med GPS, accelerometer og pulsmåler for registrering af bevægelsesmønstre og aktiviteters intensitet. Anne Galmar fortæller:
- Resultaterne viser, at der sker mange af de ting, som vi havde forudsagt: Vi kan se, hvordan drenge og piger bliver blandet på en helt ny måde: Pigerne bliver inviteret ud og tager en tur på loopet, sidder på kanten eller gør noget andet. Der er pludselig en ny interaktion med skift i aktiviteter. De tidligere få multibaner er blevet opdelt i nye områder, der indbyder til forskellige aktiviteter til mange mindre grupper.
Projektet bryder også fysisk kanten mellem skov og asfalt op, ved at lave små asfalt-lommer i skovkanten og samtidig plante nye træer i skolegårdens kant. Rammen for projektet var, at det skulle være nemmere og mere oplagt at flytte undervisningen udendørs, og der skulle være flere muligheder for aktivitet og bevægelse for alle de børn, der f.eks. ikke spiller fodbold i frikvarteret.
Foto: Simon Jeppesen
”Der skal også være plads til at kigge på”
Udearealerne på skolen bliver også brugt flittigt til læring, hvor der i timerne bliver løst opgaver udendørs med en veksling imellem inde og ude. Og for Anne Galmar er den multifunktionalitet helt centralt:
- Vi har været meget opmærksomme på at tage hensyn til både pigerne, drengene og de forskellige niveauer af fysisk aktivitet blandt børnene, men visse ting kan man ikke forudse – for eksempel bliver loopet et sted til to broer, og imellem dem er der et kæmpe net, hvor ideen var, at det ville være et “hænge ud” sted for pigerne, men nu kan vi faktisk se, at nettet og et særligt trætop-hus også kan noget for drengene og bliver dermed brugt af begge køn. Omvendt sidder mange piger på kanten af loopet lige ved multibanerne, hvor mange drenge dyrker forskellig boldspil, og det er helt legitimt bare at kigge på og hænge ud.
Anne Galmar fremhæver, at man i VEGA Landskab bevidst har arbejdet meget bredt, så der er noget for alle aldre, og loopet bliver ikke kun brugt af skolen. I weekenden er der mange mountain-bikere, der bruger området og anlæggets lille pitstop med luft og vand. Man ser også hele familier, der i weekenden udfordrer hinanden rundt på loopet og videre op og ned ad klatrestigen. Loopet er i høj grad blevet et samlingspunkt og indbyder til aktiviteter for alle, og i direkte forlængelse af loopet ligger skateranlægget i skoven, som VEGA Landskab har designet i tæt dialog med skolen. Og skateranlægget og loopet er i dag et lokalt trækplaster, som skaber sammenhængskraft i området.
Fakta om projektet
Loopet er en forhøjet gangsti af Kebony-træ, en norsk svanemærket produkt med slidstærke kvaliteter, der tåler elementernes påvirkning uden at splintre. Loopet og trætop-huset er bygget af det lokale tømrerfirma KK Kvalitetsbyg som underentreprenører af både Hede Danmark og Skælskør Anlægsgartner. Projektet er delvist finansieret af Realdania, og resten er finansieret af Skørping Skole.