Frederiksværk Skole bliver kraftcenter for læring og lokalmiljøet
Arkitektfirmaet Kjaer & Richter har sammen med totalentreprenør CC Contractor, SWECO og 1:1 Landskab, vundet konkurrencen om den nye skole i Frederiksværk.
Ifølge bedømmelsesudvalget har forslaget ”formået på en meget overbevisende måde at disponere skolens funktioner og læringsmiljøer, så skolen opleves som et attraktivt tilbud til både de daglige brugere og byens borgere. Skolen vil kunne tages i brug hele dagen, og forslaget er en god videreudvikling af den pædagogiske vision med fokus på at sikre rum til forskellige læringssituationer.”
Et hus der samler, udvikler og forener
FrederiksVærk Skole er et læringshus med plads til fælles oplevelser og fælles handlinger, et hus, der samler, udvikler og forener. Et lokalt kraftcenter, hvor læring, idéudvikling, idræt, bevægelse foreningsliv og lokalmiljø kan indgå i nye samarbejdskonstruktioner, hvor der genereres nye muligheder og synergier på tværs af alder, køn og faglighed.
Den nye skole danner rammen for fremtidens læringsmiljø, med differentierede rumligheder målrettet de enkelte fagligheder og arbejdsmetoder. Læringsfællesskaber opdeles i trinområder, ”Den lille skole i den store”, det understøtter behovet for overskuelighed, tryghed og udfordringer for de forskellige aldersgrupper. Skalaen og rumlige sammenhænge tilpasses i takt med børnenes forløb fra indskoling til mellemtrin og udskoling.
- Vi har introduceret begreberne ”Frontstage” og ”Backstage” i bygningen. Hvor Frontstage rummer de udadvendte funktioner som værksteder og multisal, og Backstage som rummer trinområderne med Indskoling, Mellemtrin, Udskoling og personalefaciliteter. I Frontstage samles skolen i det centrale læringslandskab, der med sine plateauer og trappe, skaber rum for optræden, morgensang, ophold, leg og læring. siger ansvarlig arkitekt Malene Drasbek fra Arkitektfirmaet Kjaer & Richter.
FrederiksVærk Skole inviterer lokalmiljøet indenfor til et væld af faciliteter. Husets offentlige ”frontstage” vil fungere 24/7, hvor store glaspartier mod Skolepladsen synliggøre husets mange aktiviteter, og inspirere til et levende miljø både dag og aften.
- Vores vision er at skabe et åbent og inviterende Læringshus, hvor der genereres rum for nye møder, muligheder og synergier i samspillet mellem nærmiljø og skole. Et hus der motiverer
mennesker til at åbne op for nye samarbejdsformer, nye teknologier og nye måder at lære og være på, siger fortæller Malene Drasbek.
Læs også:
Nicholas Bjørndal, arkitekt og partner i EEN TIL EEN: Bæredygtighed er noget, vi opnår i fællesskab
Læringssti, Klimalandskab og aktivitetsfelter
Uderummene opdeles i tre temaer LÆRINGSSTIEN der sikre gode og undersøgende udelæringsmiljøer, KLIMALANDSKABET der byder på et udfordrende lege- og læringsmiljø og AKTIVITETSFELTERNE som opfordrer til læring, sport og leg.
- Udearealerne skal afspejle skolens ambitioner om at eleverne skal have nem adgang til uderum og skal indbyde til innovativ tænkning, en aktiv hverdag og en ude-inde skole med blikket rettet mod en mere bæredygtig verden, siger ansvarlig landskabsarkitekt Trine Trydeman fra 1:1 Landskab.
Fakta
Bygherre: Halsnæs Kommune
Totalentreprenør: CC Contractor
Arkitekt: Arkitektfirmaet Kjaer & Richter
Landskab: 1:1 Landskab
Ingeniør: SWECO
Bygherrerådgiver: Niras
Areal: 6.650 m²