Slut med utallige skitser og papirer – nu kan arkitekter nemmere holde styr på deres projekter med digitale tegneprogrammer
De fleste arkitekter kender til de tonsvis af tegninger og dokumenter, som følger med deres arbejde. De gennemarbejdede opgaver vedrører blandt andet plan-, snit- og opstaltstegning. For nogen kan det være svært at holde styr på det hele, og derfor tyr de til nutidens løsninger, hvor alt foregår digitalt.
Få et bedre overblik
Som sagt kan det være forvirrende med mange forskellige skitser. Tidligere var det en rigtig langsommelig proces, hvor alle forskellige dokumenter og papirer skulle sendes frem og tilbage mellem arkitekter og kunder – nogle gange flere parter. Det er heldigvis blevet nemmere i takt med udviklingen i teknologien. Nu findes der alverdens tegneprogrammer online, som er nemme at tilgå og arbejde i. Der findes også mere specifikke arkitekt tegneprogrammer til professionelle i faget. Med den nyere teknologi er der også kommet hurtigere arbejdsprocesser, hvor arkitekt og kunde hurtigere kan udveksle relevante dokumenter og papirer. Det sparer begge parter for unødig tid og kommunikation.
Projektstyring af byggerier kan være svært
Som skrevet er projektstyringer altid svære at have med at gøre. Jo flere indblandede parter desto sværere er det at holde styr på. Derfor handler det om at skabe et overblik. Arkitekter kan med fordel gøre brug af avancerede tegneprogrammer, som gør dem i stand til at arbejde mere struktureret og detaljeorienteret digitalt. Det giver dem ligeledes mulighed for at sende vigtige skitser og tegninger til kunden, som hurtigt og enkelt kan acceptere eller anmode om bestemte ændringer. Det skaber en nemmere proces, som gør samarbejdet bedre. Arkitekten kan på den måde ændre sine tegninger uden problemer. Det gør arkitektens arbejde nemmere, og kunden bliver tilfreds med det endelige resultat. Slutteligt bliver alt kommunikeret skriftligt, hvilket minimerer fejl og mangler i tegningerne, da dette kan dokumenteres på skrift.
Hurtig og præcis kommunikation er en god investering
Det er meget individuelt, hvordan folk bedst kommunikerer med hinanden. Nogen foretrækker et telefonopkald, andre er mest til mails, mens resten er til gammeldags ansigt-til-ansigt kommunikation. Mundtlig kommunikation er godt til at forklare og redegøre for bestemte ting. Dog kan det skabe forvirring og fejl undervejs i en byggeproces, hvor mange er involveret. Derfor er det bedst, hvis alle parter lægger deres aftaler og dokumenter ind i samme værktøj. Det vil skabe et bedre overblik for bygherre, arkitekten og tømreren på byggepladsen. Det bliver desuden meget nemmere for arkitekten, som kan dele sine dokumenter med resten af byggeprojektets involverede parter, upåagtet om de er på selve pladsen eller på deres kontor.
Smarte værktøjer som samler byggeprojektet
I et byggeprojekt kan der være mange involverede parter, som alle arbejder hen mod det samme mål – et færdigt byggeri. I byggeprojekter er det altid hovedfokus nummer 1: Arbejdet skal være færdigt til tiden. Hvis ikke dette sker, kan det koste mange penge. Derfor er det vigtigt at undgå eventuelle fejl og udskydelser på projektet. Det kan undgås smart ved at benytte hjælpemidler eller værktøjer, som gør byggeprojektets parter i stand til at kommunikere og udveksle dokumenter gennem samme platform. På den måde står alle aftaler, tal og samtaler ét samlet sted. Så kan alle på projektet kigge i værktøjet, hvis de er i tvivl om det mindste løbende i processen, og det hele er samlet ét sted.