Snedkernes Efterårsudstilling 2019: Se designernes egen legeplads
Dette års udstilling fremvises i Guldsalen på Dansk Arkitektur Center fra d. 8. november til d. 3. maj, og med temaet ”Re-think, Re-use, Re-duce” er der fokus på valg af materialer og bæredygtighed. Designerne bag årets SE-udstilling har således afprøvet mulighederne med materialer som hamp, ålegræs, grisehår, kork, svamperødder, genbrugsplast, piletræ, savsmuld og aluminiumsspåner.
Se alle udstillingens værker og læs mere her
I åbningstalen af formand for Snedkernes Efterårsudstilling Claus Mølgaard pointerede han, at menneskehedens store udfordring lige nu er at passe på kloden, og møbelbranchen bliver nødt til at tænke nyt, omlægge produktioner og ændre adfærd. Og i forhold til konkrete løsninger beviser årets udstilling tydeligt, at der er ikke bare én vej at gå, men et utal af vinkler på den problemstilling. Eksempelvis er der flere designere, som i deres arbejde på udstillingen argumenterer for, at det mest bæredygtige i virkeligheden er det designobjekt, som man knytter sig til, og som går i arv gennem generationer. Og ud fra den logik behøver vi så ikke gentænke vores tilgang til møbeldesigns, men blot koncentrere sig om at skabe langtidsholdbare og smukke objekter, der genanvendes i sin helhed fra én ejer til en anden. Det andet yderpunkt er at skabe møbler i genanvendelige materialer, hvor alt kan recirkuleres igen og igen. Begge tilgange er valide og vil uden tvivl være en del af strategien for at mindske ressourcespild i fremtidens møbelproduktion.
På udstillingens åbningsdag havde man fra Snedkernes Efterårsudstillings side valgt den fremgangsmåde, at udstillerne kort præsenterede deres værker for både de inviterede gæster og andre udstillere, hvilket der var stor tilfredshed med, da alle således fik et indblik i de andre udstilleres tanker, som ligger bag deres designs. På udstillingen har man som gæst muligheden for at se ind i den eksperimenterende værkstedsfase, hvor mulighederne udforskes og detaljerne finpudses.
Træ, midlertidigt design og de nye materialer
Udstillingsarkitekt Jacob Manz kunne fortælle, at han i designet af udstillingen har arbejdet med løse plader og lister fra stilladsproducenten Layher, hvilket betyder, hele udstillingens konstruktion kan tages ned og genbruges et andet sted. Der skal således ikke produceres nyt, hvilket er en vigtig overordnet pointe for udstillingen.
Johannes Foersom & Peter Hiort-Lorenzen har brugt Snedkernes Efterårsudstilling til at afprøve forskellige former for plantefibre som overflader. Deres tre stole kunne således opleves i henholdsvis ålegræs og hamp, bark og hamp samt hamp, alle kombineret med kokos. Peter Hiort-Lorenzen fortalte:
- Vi har eksperimenteret med det visuelle udtryk med overflader af plantefibre, såsom ålegræs fra Møn. Der er forskellige måder at styre de lange og korte fibre på, som giver strukturer med et interessant udtryk, hvor der kan reguleres i diverse retninger, eksempelvis fremstod overfladen med presset hamp og kokos ikke så dramatisk, som den kunne være. Herefter skal overfladerne naturligvis gennem en længere testproces, så stolene kan produceres, uden at der skal lakeres efterfølgende.
Der skal være mulighed for at ændre et rums funktioner, og Ditte Hammerstrøm har i samarbejde med tekstilkonsulent Bodil Jerichau skabt en rumdeler i treslået tovværk og pulverlakeret metal, hvor man skaber en opdeling af rummet, uden at man mister kvaliteten ved det store åbne rum.
Öen Duvald kunne fremvise sammenklappelige stole, Blue Knock Down og White Knock Down, der blandt andet består af 8 mm. sammenpressede plader af affaldsbomuld, som samles i hånden af brugeren, hvilket både er fleksibelt og letter brændstofforbruget ved transport. Den tankegang følger Leif Hagerup også med sin multifunktionelle børnestol, der også kan bruges som trappestige eller taburet til voksne. Stolens robuste konstruktion gør den sikker, stabil og let at skubbe rundt med, og den kan forsendes og samles i flad tilstand.
Dögg Guðmundsdóttir fortalte med et smil i sin præsentation, at hun har valgt at bruge cykelslanger udstoppet med grisehår i sit design, da vi cykler meget og spiser meget gris i Danmark, hvorved man udnytter lokale ressourcer. Stolen RE-SIT består således af genbrugsmaterialer, ligesom den nemt kan transporteres, stables og anvendes mindre steder.
Anton Bak fra Vermland tegnestue har med deres Growing Furniture udnyttet mycelium, rødder fra svampe, til at forvandle savsmuld til bæredygtige møbler. Myceliematerialet har samme egenskaber som træ og kan presses hårdt sammen til en stabil plade, lig en spånplade.
Krøyer-Sætter-Lassen var inviteret med som gæsteudstiller og i samarbejde med Montana Furniture og Smile Plastics har de fremstillet Phoenix-bordet, som består af genanvendte yoghurtbægre og plastikindpakning, hvor de enkelte bestanddele giver overfladen et slags terrazzo-udtryk. Bordene kan fladpakkes, så indpakning og transport minimeres, og for designerne har det været spændende at samarbejde med Montana, som har stor viden om plader
Designerne James Stoklund og Sine Ringgaard Jørgensen har arbejdet med Alumeco, og man har skabt et sidebord af aluminiumsspåner, som er et restprodukt fra aluminiumsproducentens produktion. De porøse metalrester komprimeres til klodser i en spånpresse for at reducere volumen, inden materialet transporteres til omsmeltning. 63 af disse klodser danner bordets søjle og upcycler således aluminiummet ved at give det nyt liv
Designer Christina Strand sætter fokus på træ som materiale, og hendes skænk er tænkt som en hyldest til træet, og på møblet kan man således skovens stammer i relief. Møblet er udført i én stamme, og selv hængslerne er således udført i træ. Christina Strand fremhæver selv, at træ er et af de bedste materialer til møbelproduktion, da det er CO2-neutralt og opbevarer CO2, selv når det er fældet.
Læs også:
Portræt af Linda Korndal fra Norm Architects: Vi skal huske den empatiske del af vores fag
Endelig har Norm Architects i samarbejde med E. Nielsen Mekaniske Stenhuggeri skabt møbler i restmarmor fra forskellige stenbrud. Arc-serien er inspireret af den klassiske arkitekturs trapper, hvælvinger, som ofte har et repetitivt aspekt. De to møbler repræsenterer med det klassiske materiale det simple og smukke i den arkitektoniske detalje, samtidig med de bibeholder et taktilt og funktionelt formål
Om Snedkernes Efterårsudstilling
Snedkernes Efterårsudstilling (SE) er en platform for udvikling og eksponering af nutidig og eksperimenterende dansk møbeldesign. SE er en ikke-kommerciel sammenslutning af 88 møbelproducenter og designere, der årligt samarbejder om at skabe et nyt møbel ud fra bestyrelsens tematiske opdrag.
Hvert år indlemmes nye designere, da man kan søge om optagelse som dansk eller international gæstedesigner – en status, der efter to år kan transformeres til medlemskab. SE har udstillet internationalt i Tokyo, London og Stockholm de senere år, ligesom danske og internationale producenter ofte håndplukker projekter fra SE for at sætte dem i produktion.