Arkils forslag til Underføringen
’Teglflod’ former ny underføring mellem Køge by og havn
En ny underføring i Køge skal forbinde byen og havnen med et teglbelagt forløb, grønne brinker og muligheder for ophold. Forslaget er udviklet af hovedentreprenør Arkil i samarbejde med Artelia og Schønherr Landskab.
Passagen med ovenlys og adskilte baner til cyklister og gående
Ud af to hold i projektudviklingskonkurrencen om ny underføring i Køge, har Køge Kysts bestyrelse besluttet at arbejde videre med et forslag fra hovedentreprenøren Arkil, udviklet i samarbejde med Artelia og Schønherr Landskab, som nu skal danne grundlag for en ny underføring under jernbanen og de omkringliggende veje, og forbinde Kultorvet med Havnepladsen. Forslaget bygger på principper om biodiversitet, genbrug og materialer med lang levetid og skal nu bearbejdes frem mod endeligt projekt.
- Projektet skaber et solidt grundlag for tryg trafik og gode forbindelser, samtidig med, at der bliver plads til liv, aktivitet og ophold for alle. Jeg er glad for, at man har tænkt kreativt, og at vi får en underføring, som bliver et sted, man både kan passere og have lyst til at blive, fortæller Marie Stærke, borgmester i Køge, i en pressemeddelelse.
Åen og middelalderbyen
Designet trækker tråde til Køge Ås slyngede forløb og byens gamle murværk. Underføringen etableres som en bred passage i tegl og skrånende plantebede i cortenstål, der i sine toner skaber visuel sammenhæng med den historiske bymidte. Projektet lægger vægt på både funktion og oplevelse, med god bredde og plads til adskilte zoner for fodgængere og cyklister.
Passagen bliver ifølge det foreløbige forslag 7,5 meter bred og op til 3,6 meter høj, med ovenlys og mulighed for kunstnerisk udsmykning. Ramperne på begge sider bliver 80–90 meter lange, mens trapper giver direkte adgang for fodgængere.
Tegl og genbrug i samspil med biodiversitet
Arkil foreslår genbrug af nedknust beton og tegl i anlægsopbygning og infrastruktur, mens den bærende konstruktion tænkes støbt med beton, tilsat genbrugsmaterialer.
Langtidsholdbare materialer som corten og tegl kombineres med en rig beplantning, som bidrager til CO₂-reduktion og biodiversitet i bymidten. Skrånende bede, træer og grønne zoner skaber både visuel variation og biologisk mangfoldighed.
- Køge har allerede et unikt middelaldercentrum og en levende havn - og nu skal byen bindes sammen af nye byrum, der skaber rum for endnu mere livskvalitet. Der er lagt op til en meget indbydende og lys underføring, og så er det lykkedes, at udvikle et projekt, hvor genbrug, biodiversitet og CO2-reduktion fylder meget. Materialernes cirkulære potentiale og de grønne beplantninger gør projektet både smukt og langtidsholdbart, fortæller Peter Cederfeld, adm. direktør i Realdania By & Byg.
Stiforløb på havnesiden
Tryg og bygbar løsning prioriteres
Projektet er udviklet med afsæt i ingeniørmæssige realiteter, og er ifølge Køge Kysts projektdirektør Peter Kjølby en løsning, der kan realiseres inden for de givne rammer – både teknisk og økonomisk:
- Projektet prioriterer tryghed, udsyn, biodiversitet, attraktive byrum og en bredde, hvor der fortsat er rigtig god plads til adskilte baner for gående og cyklister, fortæller Peter Kjølby.
Foruden passagen integrerer projektet nye byrum på begge sider: Kulturtorvet, inspireret af en tidligere Apotekerhave, anlægges som et grønt aktivitetsområde, mens havnesiden får en “strandhave” med siddepladser og adgang til vandet.
Det ni meter høje mindesmærke for slagene i Køge Bugt bevares og får en mere central placering i det nye byrum.
Læs også:
Finalefeltet til Dansk Landskabspris 2025 spænder fra historisk formidling til grøn bytransformationBorgerinput og byliv tænkes ind i byrummet
Projektet bygger videre på en omfattende borgerdialog fra foråret 2025, hvor ønsket om flere grønne arealer og en sanselig, tryg passage stod centralt. Også behovet for bedre cykelforbindelser og plads til ophold blev fremhævet.
Projektet skal nu viderebearbejdes med fokus på blandt andet aktivitetszoner og den endelige udformning af byrum og passage. Køge Kommune skal udarbejde lokalplan og forestå myndighedsbehandling.
Anlægsarbejdet forventes at gå i gang i efteråret 2026 og afsluttes ved udgangen af 2028. Projektet er delvist finansieret af en donation på 80 mio. kr. fra Realdania, som matches af en særbevilling fra Køge Kommune.
