Spidsen i Københavns Nordhavn af Vilhelm Lauritzen Architects, COBE og Tredje Natur
Fotografiet skal vække nysgerrighed og overraske
For Tom Jersø handler arkitekturfotografiet om at fange byggeriet i dets samspil med omgivelserne og fremhæve kanter og detaljer i designet fra arkitektens hånd.
Fotograf Tom Jersø har en forkærlighed for byens massive kæmper, og for ham må bygningerne gerne kradse lidt i byrummet. Vi mødes derfor ved et af Københavns store betonbyggerier – Panum-bygningen, som med sine kantede flugtvejsaltaner i beton rejser sig bag det mere milde Mærsk Tårnet.
Glæden ved betonbyggeri kommer af at være født i 1970erne og ung i 80erne, hvor der var beton alle vegne, fortæller han:
- Udtrykket kan noget særligt. Især i detaljebilleder. Panum er måske meget stor, når den står der og skal vise, hvad den indeholder. Og så har den en råhed. For beton er et levende materiale, hvor man kan se træets linjer fra afstøbningens forskallingsbrædder. Beton kan både være klippeagtig råt som i Brønshøj Vandtårn eller blødt som i Bagsværd Kirke, hvor det nærmest ligner et ark foldet papir.
Han er fotograf af den gamle skole, pointerer Tom Jersø, som helst arbejder med lys og skygge på stedet.
- Jeg går efter at komme så tæt på det, jeg vil have, under optagelsen. På den måde arbejder jeg gammeldags. Er der et mørkt hjørne, skal der måske en lampe på, som i fotografiet af Vandtårnet. Det er ikke noget, jeg kun vil lysne op bagefter hjemme på computeren.
Et andet blik på byggeriet
Efter endt uddannelse som reklamefotograf i 1980erne, følte Tom Jersø, at han egentlig havde godt styr på det tekniske, men ikke at han var en særlig god fotograf. Derfor søgte han videre og byggede ovenpå med en kunstfotograf-uddannelse fra den dengang nyetablerede fotoskole Fatamorgana.
- Morten Bo, der var skoleleder på Fatamorgana, sagde til mig: Du skal kigge på arkitektur. Du kan noget med linjer og noget at få billeder på afstand til at fungere rigtig godt. Og hurtigt efter jeg selv startede op som fotograf, fik jeg Rasmussen og Schiøtt - nu NCC - som kunder. Det gav en masse opgaver med byggeri og arkitektur, byggepladsbilleder. I mange år fotograferede jeg også for magasinet Beton. Arkitektur er en form for fotografi, hvor man kan bruge en kunstnerisk side af sig selv, for arkitekterne vil gerne have et andet blik på, hvordan deres byggeri ser ud.
Som fotograf løser han alle typer af opgaver, fra beskrivelser af hele byggerier til enkelte detaljebilleder.
- Jeg arbejder i storformat og fotograferer med et chip på mit kamera, der er større end de fleste. Den giver en dynamik i billederne og en helt særlig ro. Lidt som at fotografere for 25 år siden. Jeg arbejder hen imod et udtryk, som vi kender fra film. Jeg kan godt lide, at der er gang i farverne, men det digitale kan godt blive farveladeagtigt.
Facadens leg med lyset
I byggeriet i dag oplever fotografen, at der er lagt mere vægt på lysindfald end for 15 år siden:
- Eksempelvis i indgangen til Mærsk Tårnet, hvor vi står nu. Vinduesindfatningerne gør, at der både kommer direkte og indirekte lys, og det giver lækrere lys inde i rummet. Det kan også være lameller eller aluminiumsprofiler på vinduerne, som giver et godt lys.
Han har oplevet byen udvikle sig til i højere grad at have en planlægning og infrastruktur med øje for mennesker. Da han for mange år siden skulle fotografere det helt nye Tuborg Nord, måtte man lokke folk til med en kasse vin for at få mennesker med på billederne. Det er helt anderledes i dag. Her er altid mennesker i byrummet.
Et vindue af tid
Tom Jersø viser et fotografi af Grønlundstårnet i Carlsbergbyen i København fra en opgave for arkitekterne C.F. Møller til en udstilling på 3 Days of Design:
- Billedet er taget med en lang brændvidde, så du ser samspillet mellem pladsen og det høje hus. Jeg trækker perspektivet sammen, og man får beskrevet bygningens kanter, som arkitekten har arbejdet meget med.
- Der ligger et stort forarbejde og planlægning bag at beskrive et byggeri, når man ved, at man kun har begrænset tid til at lave det. Normalt vil jeg helst have mere sidelys på, men så vil de andre byggerier blive lyst op. Derfor sørger jeg for at komme ud lige præcis, når begge sidebyggerier ligger i skygge, så det høje hus står alene.
- Til udstillingen valgte C.F.Møller tre af de billeder, hvor jeg selv havde valgt vinklen, og det gør mig da ekstra glad som fotograf. Når arkitekturen og fotografiet går sammen hånd i hånd.
En massiv udgave af vores tid
Måske er der ikke så mange nye brutalistiske betonfacader at fotografere i fremtiden, men der er lykkeligvis mange andre flotte facader og arkitektur i det hele taget, som Tom Jersø er vild med. Han viser et fotografi af det runde tårn Spidsen yderst på Nordø i Københavns Nordhavn.
- Spidsen kan virke lidt anonym. Men er man derude om aftenen, spejler bygningen alle himlens farver, og så kan det noget helt andet. Det er fedt med sådan nogle byggerier, der kan noget forskelligt på forskellige tidspunkter af døgnet. Alle de her kanter i facaden er med til at gøre gaderummet nedenfor meget federe. Fordi det får alle de her nicher med skygge og lys. Den er en massiv udgave af vores tid. Ligesom BLOX ned i havnen, som også kan være lidt rå at se på, når man er på afstand. Men igen når man kommer derned, så fungerer den.
Fotografiet af Spidsen er taget en tåget dag og har en særlig stemning.
- En gang imellem er det også sjovt at lave sådan et billede. Det er fra en dag, da jeg var ude at researche på fotoopgaven, hvor det var tåget, og der var måger i luften. Som fotograf giver det jo også en hel masse.