Hvad kan den kunstneriske metode i design og arkitektur?
Ny udstilling på Det Kongelige Akademi vil vise, hvordan arkitekt- og designstuderende arbejder med en radikalt anderledes metode end studerende på universiteterne, og hvordan den bruges til at skabe holistiske løsninger.
Lav noget der overrasker jer selv, er et af budskaberne til de førsteårsstuderende på Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering i en film på den nyåbnede udstilling ”In the Making – Artistic Methods in Architecture and design”. I filmen siger Maria Sparre-Petersen, der underviser i designmetoder på Det Kongelige Akademi:
- Når de studerende starter på uddannelsen, tænker de, nu skal vi lave det seje, nye design. Men så får de at vide: Det skal I faktisk ikke. I skal lære at undre jer. I skal lave noget, der overrasker jer selv. I stedet for at være bundet af en forestilling eller en idé.
For det er en eksperimenterende og involverende tilgang, der karakteriserer undervisningen, og for første gang kan man få et kig ind i de kunstneriske metoder, som de studerende lærer igennem studierne og er den kreative motor for dem i resten af livet.
Arkitekt- og designuddannelserne på Det Kongelige Akademi foregår på højeste niveau, men de kunstneriske metoder, som er et vigtigt element i uddannelserne, er radikalt anderledes fra, hvad studerende undervises i på universiteterne. På arkitekt- og designuddannelserne lærer de studerende at analysere og inddrage andre fag, men også at inddrage sig selv i forståelsen af et problem. Fra start af lærer de studerende også at bruge sine sanser, intuition og empati sammen med sine analytiske evner i studieopgaverne.
Udstillingen, håber rektor Lene Dammand Lund, vil skabe en debat om, hvad metoderne bidrager med, og hvordan de kan anvendes inden for mange typer af projekter.
- De kunstneriske metoder forbinder hånden og ånden. Det gør dem meget anvendelige i forhold til de komplekse polykriser, vi står overfor i dag. Hvad enten det handler om at skabe nyt velfærdsdesign til en aldrende befolkning eller kystsikringer til klimaudfordringerne, så er det vigtigt at løsningerne er holistiske og bredt forankrede - også hos brugerne, ellers går udviklingen for langsomt og skaber mistillid og fremmedgørelse, siger Lene Dammand Lund i en pressemeddelelse.
Udstillingen har udelukkende fokus på, hvilke metoder de studerende arbejder med og inviterer til at opleve verden gennem arkitektens og designerens blik. Invitationen opfordrer til at afsætte god tid til udstillingen, da der er masser af indhold at fordybe sig i og blive klogere af.
Se eksempler fra udstillingen:
Eksperimenter med materialer og teknologi
Designstuderende begynder uddannelsen med kurset ”Materiale, teknologi og eksperiment”, og udstillingen viser, hvordan årgang 2023 har undersøgt, udforsket og lavet eksperimenter som noget af det første, de lærer.Eksperimenterne tager udgangspunkt i en bestemt tematik. Gennem gentagne undersøgelser udvikler de studerende repræsentative eksempler på, hvilken betydning materiale, form, tekstur og skala har for et givent udtryk.
Formålet er at give de studerende en grundlæggende forståelse for kunstnerisk metode – herunder eksperimentets centrale rolle i den kreative proces. Eksperimenterne handler om at forholde sig åbent og nysgerrigt til et kunstnerisk mulighedsrum uden at foregribe en bestemt problemløsning.
Alternative repræsentationer af data
Studerende fra Institut for Visuelt design undersøger visualiseringer af klimadata fra FN’s klimapanel. Man efterligner og laver gentagelser af eksisterende visualiseringer, suppleret med teori arbejder man kritisk med afprøve forslag til at visualisere dataene på. For nogle typer af billeder låser os fast i bestemte måder at anskue verden på. I dette projekt kan de alternative beskrivelser måske adressere klimakrisen anderledes og få os til at forstå den på nye måder.Udvikling af prototyper i ekstreme miljøer
Studerende på kandidatprogrammet Architecture and Extreme Environments, arbejder verden over i udfordrede regioner. Deres metode er at starte med at lave foranalyser af stedet f.eks. om klima, geografi og særlige udfordringer og potentialer. Herefter rejser de til regionen og udvikler prototyper, som de tester og afprøver i forhold til lokalt sted og kultur. De arbejder både med funktionelle og tekniske aspekter af prototyperne og engagerer lokale interessenter for at skabe udtryk, der kommunikerer en mere omsorgsfuld tilgang til de arkitektoniske løsninger. Præsentationerne er lavet af tidligere studerende og undervisere på kandidatprogrammet. Bl.a. kan man se et arkitekturforslag, der er gjort modstandsdygtigt overfor oversvømmelser i Agadir.
Oplev steder ved brug af AR
På kandidatprogrammet ”Arkitektur og landskab” har studerende undersøgt, hvordan man ved brug af Augmented reality (AR) kan opleve og sanse et sted, man skal arbejde med på en mere nærværende måde. Underviser Christian Lindvang Samsøe har udviklet et AR-univers til Amager Fælled, som de studerende har afprøvet ude på fælleden. Universet opfordrede dem til at kravle, sanse og opleve stedet på en helt anden måde end de er vant til - og i fællesskab. Forløbet åbnede op for overvejelser omkring digital og fysisk virkelighed, som vil få kolossal stor betydning i fremtiden.In the Making – Artistic Methods in Architecture and design
Tid og dato: Udstillingen er åben til den 11. april 2025
Man-fre 9 – 18 (Lukket 21. dec. 2024-5. jan. 2025). Der er fri entré
Sted: Det Kongelige Akademi; Danneskiold-Samsøes Allé 51; 1435 København K