myRENZbox Click & Collect Modula anlæg, Kolding Kommune
Intelligente pakkeanlæg fra Renz letter kommunale arbejdsgange
Corona-pandemien åbnede kommunernes øjne for automatiserede pakkeanlæg og muligheden for berøringsfri ekspedition. Nu går de skridtet videre og smidiggør overlevering af alt fra nøgler til it-udstyr og pakkepost.
Stine Simonsen
Corona-pandemien lærte os ikke bare at spritte af og afholde Teams-møder i lange baner. I mange kommuner stimulerede den også kreativiteten og evnen til at tænke langt ud af boksen.
Udfordringen var som bekendt, at overlevering af alt fra pakker og nøgler til it-udstyr betød en kraftigt forhøjet smitterisiko.
Og det var her i kampen mod smitten og i bestræbelserne på at opretholde et ordentligt kommunalt serviceniveau, at de første henvendelser begyndte at løbe ind til Renz A/S, fortæller virksomhedens marketing- og kommunikationsansvarlige, Stine Simonsen:
- Man ledte efter et system og noget automatik, der kunne realisere visionen om en mere berøringsfri ekspedition. Og da Renz A/S er en del af Renz Group, som igen er Europas største producent af postkasser, pakkepostkasser og postkassesystemer, gik man ikke forgæves, smiler hun.
Mere effektivt – mere sikkert
Stine Simonsen fortæller, at man fra Renz’ side anbefalede pakkeboksanlægget, myRENZbox - MODULA – Click & Collect. Det kan udstyres med det ønskede antal bokse, som f.eks. et driftskontor og dets medarbejdere kan tilgå ved hjælp af SMS-koder eller nøglebrikker.
Systemet åbnede for helt nye muligheder:
- Det betød jo, at overleveringen af forskelligt udstyr fra den ene medarbejder til den anden ikke længere skulle ske ansigt til ansigt og på et aftalt tidspunkt.
Udstyret blev bare afleveret i boksen, og modtageren kunne så hente det, når det passede vedkommende, lyder det.
Læs også:
Interview med konsulent Finn Mikkelsen fra Renz ”Boligsøgende stiller høje krav til detaljen”
Ekstern logistik – version 2.0
Siden da har Renz installeret pakkebokse i en række kommuner, der ud over berøringsfri ekspedition også ønskede en bedre eksterne logistik.
Seneste eksempel er Ishøj Rådhus, hvor medarbejderne hver dag modtager massevis af pakker.
- Det har givet rådhusbetjentene rigeligt at se til, når pakkerne blev afleveret, og derefter skulle sorteres og fordeles rundt til medarbejderne på de forskellige etager, siger Stine Simonsen.
Men i fremtiden skulle den del af jobbet gerne blive mindre hektisk. Her vil rådhusets ansatte nemlig få en meddelelse på deres telefon, så snart transportøren har placeret deres forsendelse i pakkeboksen.
- Derefter går de selv ned og tømmer boksen, når det passer dem. Det er jo en kæmpe fordel for alle – ikke mindst for rådhusbetjentene, der har rigeligt andet at se til, slutter Stine Simonsen.