Vemmedrup Skolen
Keflico har solgt 25.000 kvm. designpaneler til Danske Bank byggeri
Trægrossisten Keflico lancerer nu to egenudviklede interiørløsninger: Keflico Design Panels, der kan opfylde markedets høje krav. Snart er de er på vej op i det største byggeri i øjeblikket nemlig Danske Banks nye hovedsæde.
I takt med det stigende fokus på bæredygtighed i Danmark såvel som resten af verden vinder træ mere og mere indpas i byggeriet. Det mærker man hos virksomheden Keflico, der er specialiseret i træ og træbaserede produkter til den træforbrugende industri, projektmarkedet samt de danske tømmerhandler og byggemarkeder.
Dan Andersen, Keflico
Keflico har siden virksomhedens begyndelse i 1953 været en lagerførende grossistvirksomhed, men med afsæt i et strategisk fokus på at gøre træ mere tilgængeligt for alle forsøger trævirksomheden sig nu med egenudviklede produkter. At de første egenudviklede produkter skulle være en serie af designprodukter til indendørs loft- og vægbeklædning med navnet Keflico Design Panels er ikke tilfældigt.
Ifølge Dan Andersen, Head of product i Keflico, skyldes satsningen nemlig et behov i markedet for flere interiørløsninger i træ, men også skærpede produktkrav som følge af eksempelvis bygningsreglementet BR18 og den frivillige bæredygtighedsklasse:
- Vi er jo gået fra et bygningsreglement, der ikke stillede de samme specifikke krav som det nuværende BR18, hvor det endelige produkt skal være testet til brug i de konkrete sammenhænge og applikationer. Herudover er den frivillige bæredygtighedsklasse også på trapperne, og den stiller yderligere krav til anvendelse af træ i byggeriet. Det betyder, at vores produkter skal være endnu mere markedsparate og have den helt rette klassifikation og dokumentation. Og selvom det ikke står skrevet i bøgerne, at vi skal udvikle vores egne produkter, så har der været et behov i markedet, som har krævet, at vi har investeret betragtelige ressourcer i produktudvikling, siger han og fortæller om det nye, egenudviklede produktbrand:
- Vi er nu klar til at lancere to kategorier af interiørløsninger under vores eget brand, Keflico Design Panels, med navnene SONO og BASIC. To løsninger bestående af massive krydsfiners paneler, der kan imødekomme byggeriets behov og krav til brandsikrede løsninger til indvendig interiørbeklædning og således bidrage til, at endnu flere kan vælge træ til store som små byggeprojekter.
Thomas Folke Andersen Vemmedrup Skolen
Solgt 25.000 kvadratmeter til én Danmarks største byggeprojekter
Ifølge Dan Andersen rummer Keflico Design Panels et stort markedspotentiale, da det udover at være et træprodukt også er en standardiseret og klassificeret løsning på baggrund af et omfattende testarbejde.Panelernes potentiale bakkes op af, at der allerede inden lanceringen er blevet solgt 25.000 kvadratmeter til opførelsen af Danske Banks nye hovedsæde i København, der lige nu er én af Danmarks største byggeprojekter:
- Vi har fra starten arbejdet fokuseret og målrettet på den her løsning. Der er så at sige lagt blod, sved, tårer og passion for at skabe et produkt, der kan opfylde de høje krav i markedet. Men vi står også nu med et unikt, gennemtestet og dokumenteret produkt, der som nok det eneste interiørprodukt i træ lever op til de skærpede produkt- og applikationsbrandkrav i henhold til BR18, fortæller Dan Andersen.
Keflico Design Panels udkommer i første omgang i de to kategorier; BASIC, som er en plan plade, og SONO, der er en perforeret løsning med akustiske funktioner. Dan Andersen tilføjer dog, at Keflico lige nu arbejder på endnu flere kategorier samt andre, lignende løsninger:
- Vi er langt fra færdige. Vi arbejder lige nu på flere spændende projekter og er netop nu godt i gang med at udvikle og brandteste flere markedsparate produkter. Der vil i løbet af 2022 og 2023 således blive lanceret endnu flere løsninger, der i høj grad matcher de skærpede markedskrav. Så der er bestemt mere i vente fra vores side af, siger han slutteligt.