Portræt af Amanda Lilholt Hurup: Det stramme udtryk – det bæredygtige hjerte
Møbeldesigner Amanda Lilholt Hurup har netop indrettet, designet og bygget inventaret til Mikael Wulff og Anders Morgenthalers nye kontorlokaler i et råt industrikvarter på Amager. Bæredygtighed har været det altafgørende parameter på projektet, samtidig med møblerne er kendetegnet ved en enkel og grafisk stil.
”Do what you can, with what you have, where you are."
... sagde Theodore Roosevelt engang, og ordene passer fint til Amanda Lilholt Hurups tilgang til indretning, hvor hun ikke ønsker at gentage virkemidler fra projekt til projekt. Hun fortæller:
- Jeg har brugt meget energi på at skabe et visuelt udtryk, som er unikt for de her lokaler. Det stedsspecifikke er afgørende, og derfor har jeg også kreeret en væginstallation for det her indretningsprojekt, og det vil jeg gøre hver gang fremover – lave en unik kunstnerisk signatur for projektet. Denne installation består udelukkende af restmaterialer af metal, der er svejset sammen, hvilket harmonerer godt med stedets industrielle karakter.
”Det skal være mere end et kontor”
Mikael Wulff og Anders Morgenthalers nye kontorlokaler ligger i et industrikvarter på Amager, hvor efterladte indkøbsvogne, forladt industri og manglende skiltning viser, at byen endnu ikke er nået her ud. Anders Morgenthaler fortæller omkring beliggenheden:
- Vi havde tidligere kontor på Bredgade, og der er måske nok business at lave derinde, men det føltes for meget som et almindeligt kontor. Det var for trangt for mig, og der var altid problemer med parkering. Vi ville gerne have et rigtigt kreativt ”studio”, og så kunne vi samtidig lave organisationsændringer og samle hele virksomheden her under vores nye navn, New Creations. Vi er ikke bare to folk, der laver en humor-stribe – vi er en international orienteret virksomhed, der kan løfte vidt forskellige opgaver og produktioner. Og det afspejler vores nye rammer bedre.
Det nye i det gamle
Kontorlokalerne befinder sig i et tidligere trykkeri, og det industrielle udtryk videreføres i det nye kontorlandskab, hvor stål får lov at spille en dominerende rolle, samtidig med en blank epoxy-belægning fremhæver farverne og strukturen i det rå betongulv. Anders Morgenthaler fortæller omkring samarbejdet mellem Amanda Lilholt Hurup:
- Det har været skønt at arbejde med en designer, der ikke køber sig ud af udfordringerne, men designer sig ud af det. Amanda har arbejdet benhårdt med at tilpasse møblerne til rummet, fremfor den anden vej rundt, og det tror jeg faktisk, er en nødvendig retning. Hvor man har blik for det eksisterende og mulighederne for at genbruge, fremfor at bruge en masse resurser på at producere nyt. Designere er jo et folkefærd, der spiser økologisk og generelt foretager de rigtige livsstilsvalg, men samtidig har de en profession, som bidrager til øget resurseforbrug. Her kan løsningen være at tænke i mindre editioner og genbruge ting i en ny kontekst.
Kan det gøres mere bæredygtigt?
Samarbejdet mellem Anders Morgenthaler og Amanda Lilholt Hurup startede, da Anders anskaffede sig hendes Bambus Skænk og Bambus Reol, hvorefter han forhørte sig om mulighederne for at indrette deres nye kontor med bæredygtighed som den overordnede ide. Der er således blevet købt så lidt nyt, som muligt, og genbrugt så meget, som overhovedet muligt. Eksempelvis er møblerne bygget af resttræ fra gulvproducenten Junckers, og hynderne på loungestole og sofaer er rester fra tekstilproducenten Gabriel.
- Det vigtigste præmis har været bæredygtighed. Jeg kender det fra mit eget virke, at når der kommer for mange krav, så bliver resultatet noget værre lort. Her har jeg hele tiden presset på: Kan det gøres mere bæredygtigt? Og hvis vi lykkedes her, så kan jeg leve med kompromisser på andre fronter, fortæller Anders Morgenthaler, der før har været med til at etablere en friskole på Amager, hvor byggematerialerne blev valgt ud fra miljømæssige og bæredygtige kriterier.
”Linoleum er et fantastisk materiale”
- Det har været Anders Morgenthalers projekt, og her har bæredygtighed været kernen, og bortset fra visse møbler, som skulle følge virksomheden, har jeg fået frie tøjler. Jeg har således kunnet trække på hele mit katalog, ligesom der er blevet udviklet nye møbler, der er designet til stedet, siger Amanda Lilholt Hurup og fremhæver arbejdsbordene, hvor selve stellet er genbrugt, men den hvide skinnende laminat overflade er blevet erstattet af en plade med mat sort linoleum med en egetræskant.
- Deres hæve-sænke bordene er det, jeg er mest stolt af i projektet. Der er meget lys i lokalet, så de skinnende, hvide flader ville give for meget genskin, så her var jeg løbende ude og lave lysmålinger, så bordene og mængden af dagslys passer sammen. Det fungerer ret godt med den mørke farve, og linoleum er et fantastisk materiale at arbejde med. Samtidig har jeg givet et helt nyt æstetisk liv til nogle ellers meget triste arbejdsborde.
Enormt tidspres
Der har været en del ydre faktorer, som har påvirket projektet, da Amanda Lilholt Hurup blot har haft fire måneder til at udføre projektet, ligesom medarbejderne skulle have en arbejdsdag ved siden af indretningsprojektet. Amanda Lilholt Hurup studerer også stadig på designskolen, hvilket også skal passes ved siden af projektet. Hun fortæller:
- Tidsplanen har været ret hardcore, og selvom vi har et super godt forhold, så kan jeg godt mærke, at Anders er vant til at arbejde i meget hurtigere medier, hvor man tager hurtige beslutninger. Her er jeg lidt mere detaljeorienteret og grundig, da jeg ved, hvor meget finish betyder – at de sidste detaljer kommer på plads. Og der er da også visse ting på projektet, som gør ondt i mit æstetiske hjerte, selvom bæredygtighedskriteriet er 100 % opfyldt. At man har valgt at fortsætte med de eksisterende kontorstole er en torn i øjet, ligesom vinduerne ud til vejen med fordel kunne males sorte. Men det kan jeg måske komme tilbage og gøre.
Alt er bygget i hænderne
Samarbejdet med Junckers omkring genbrug af resttræ fra deres produktion betød, at man valgte at lave skænk og reoler i egetræ fremfor bambus, og anvendelsen af resttræ gav en del udfordringer, da det altid er i mindre stykker. Så når Amanda Lilholt Hurup eksempelvis skal samle sin reol på 180 cm, så gav det en del hovedbrud.
- Her måtte jeg arbejde på højtryk for at få det til at lykkedes, men jeg har altid haft den hårde tilgang til det at designe møbler – hvor man bygger alting selv og herved også ved hvordan, alting er skabt. Det giver en vigtig forståelse for processen og dens omfang, ligesom det er nemmere at undgå spild i produktionen, forklarer Amanda Lilholt Hurup, som selv har fundet sine samarbejdspartnere, der alle er små håndværksvirksomheder med de rigtige kompetencer:
- Det er vigtigt at finde folk, man er på bølgelængde med, og jeg har ikke, endnu, søgt at samarbejde med de store møbelproducenter. Mest fordi der er plads til at udvikle prototyper undervejs hos de små producenter, og ydermere har jeg muligheden for at bestille små partier hjem, uden det er en ekstra omkostning for mig. Og som nyopstartet har jeg ikke råd til at skulle bestille enorme ordrer hjem, uden at have afsat dem først. Det har været spændende at finde de små og tage dialogen. Og når det så lykkedes, som med bordpladerne og Wirestolen, så er det fantastisk. Arne Jensen i Odense driver et lille firma, hvor man blandt andet også laver carporte, og her har de en eminent dygtig håndværker ansat, som jeg besøgte og viste min wirestol, som han nu producerer på bestilling. Ydermere er han begyndt at lave mine loungestole, sofaer og stellene til mine linoleums spiseborde. Det tog 3 år at finde dem, men de er uden tvivl min fremtidige samarbejdspartner inden for alt stål.