
Skolestart er en spændende tid, men indeklimaet bekymrer
I dag begynder et nyt skole- og institutions-år for lidt under en million børn, men en ny undersøgelse fra SYNERGI viser, at 61 % af forældre oplever problemer med dårligt indeklima i deres barns skole eller daginstitution.
SYNERGI og Skole og Forældre opfordrer kommunalpolitikerne til at tage forældrenes bekymringer alvorligt og prioritere indeklimaet højere i den kommende valgperiode.
En landsdækkende undersøgelse fra Voxmeter viser, at 61 % af danske forældre til børn i folkeskoler og daginstitutioner oplever udfordringer med indeklimaet. Dårlig luftkvalitet, høje temperaturer og utilstrækkelig belysning er blandt de hyppigst nævnte problemer. I Region Hovedstaden er situationen mest udtalt – her vurderer kun 23 % af forældrene, at deres børns institutioner har et problemfrit indeklima.
– Et sundt indeklima er afgørende for børns trivsel, læring og helbred. Vi opfordrer både kommunalpolitikere og Folketinget til at prioritere investeringer i forbedringer, udtaler Katrine Bjerre, direktør i SYNERGI i en pressemeddelelse, og hun mener, at resultaterne bør være et klart signal til politikerne.
Også foreningen Skole og Forældre peger på, at problemet er velkendt, men underprioriteret. Landsformand Regitze Spenner Ishøy understreger, at folkeskolen er børnenes arbejdsplads, og at deres arbejdsmiljø skal have højere politisk prioritet. Hun udtaler:
– Det dårlige indeklima på skolerne er noget, vi har kendt til længe, men som vi stadig savner, at der handles på. Beslutningen om at handle ligger ikke kun på den enkelte skole, men også hos både kommunalpolitikere og Folketinget.
SYNERGI og Skole og Forældre foreslår, at der indføres minimumskrav til indeklimaet i skoler og daginstitutioner baseret på en national standard, at kommunerne udarbejder konkrete handlingsplaner, samt at der etableres et særskilt grønt anlægsloft i aftalen mellem stat og kommuner for at finansiere energirenoveringer og ventilationsforbedringer.
Økonomisk og pædagogisk effekt
En tidligere analyse viser, at et forbedret indeklima kan give samfundsmæssige gevinster på op mod 15 mia. kr. årligt gennem øget indlæring og færre sygedage. Elever på skoler med det ringeste indeklima præsterer i gennemsnit 10 procent dårligere end elever på skoler med et sundt indeklima.Hvert år mister danskerne anslået 465.000 arbejdsdage og 30.000 skoledage på grund af dårligt indeklima. I 96 procent af de klasselokaler, der blev undersøgt i 2022, var koncentrationen af kemiske stoffer over den maksimale anbefaling.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er udført af Voxmeter for SYNERGI i maj-juni 2025 med svar fra 1.000 forældre til børn i alderen 0-17 år fordelt over hele landet.
Fakta:
Tre ud af fem forældre oplever problemer med dårligt indeklima i deres barn eller børns institution(er). Kun 29 % af forældrene mener ikke, der er udfordringer med indeklimaet i deres institution. I Region Hovedstaden er det kun 23 %.
9 ud 10 forældre svarer, at det i ”høj” eller ”meget høj” grad er vigtigt, at deres barn eller børns institution har et sundt indeklima
Mere end 450 forskellige kemiske stoffer hvirvler rundt i luften i danske klasselokaler: I 96 % af klasselokalerne i en undersøgelse fra 2022 måltes der koncentrationer over den maksimale anbefaling
En sund CO2-koncentration i klasselokalerne kan øge elevernes indlæring med et ekstra læringsår og reducere personalefraværet med 4 %. De elever, der går på de skoler, hvor indeklimaet er ringest, præsterer godt 10 % dårligere, end de elever, der går på de skoler, hvor indeklimaet er bedst.
Hvert år misser danskerne 465.000 arbejdsdage pga. dårligt indeklima. Samme problem koster 30.000 mistede skoledage