Skybrudshåndtering og trafiksikring i ét greb
Scheller, Hougaard & Petersen skal stå i spidsen for nyt klimatilpasningsprojekt i Valby. Projektet kombinerer regnbede, vejomdannelser og nedsættelse af kørselshastigheden i området.
Københavns Kommune har valgt Scheller, Hougaard & Petersen A/S, der som totalentreprenør sammen med rådgiverteamet MASU Planning, INFRA og Envidan skal udvikle og etablere skybrudsløsninger ved boligområdet Kirsebærhaven, Urtehaven og Gl. Køge Landevej i Valby.
Løsningerne bygger videre på Københavns Skybrudsplan og har til formål at håndtere både hverdagsregn og ekstreme regnhændelser. Regnvand fra området vil blive forsinket i regnbede, dimensioneret til en 10-års regnhændelse, og ledes derefter via nye terrænreguleringer mod Vigerslevparken. Tiltagene skal sikre, at store vandmængder ikke medfører skader undervejs.
Projektet er i høj grad borgerdrevet. Københavns Kommune har involveret lokale beboere, som har haft ønsker om bl.a. fartdæmpning og flere grønne elementer i gadebilledet. Vejbedene skal derfor både håndtere regnvand og fungere som visuelle og fysiske trafikdæmpere.
Naturbaserede løsninger i tæt by
Det valgte team arbejder i øjeblikket med en åben designfase i samarbejde med HOFOR og kommunen. Ifølge Marck Hviid Borning, partner i Scheller, Hougaard & Petersen, er det en kreativ proces, hvor funktionalitet og æstetik går hånd i hånd:
- Vi har nu muligheden for i fællesskab at afprøve nye metoder og se, om vi kan integrere naturbaserede løsninger i et urbant miljø. Det er en kreativ proces, hvor landskabsarkitekter, ingeniører og vi som grøn anlægsentreprenør arbejder tæt sammen – med udgangspunkt i borgernes ønsker om blandt andet fartdæmpning og flere grønne områder, fortæller Marck Hviid Borning i en pressemeddelelse.
Enkelthed, drift og rekreativ kvalitet
Landskabsarkitekt Sune Oslev, partner i MASU Planning, fremhæver projektets tværfaglige karakter og fokus på drift og anvendelighed:
- Vi er drevet af at finde de bedste løsninger i samarbejde med kommunen, HOFOR, Scheller, Hougaard & Petersen, INFRA og Envidan. Det er vores ambition at skabe et projekt, der er enkelt at anlægge, nemt at drifte og som tilfører byrummet rekreative kvaliteter.
Fossilfri byggeplads og lavere CO₂-aftryk
Som en del af Københavns mål om en mere bæredygtig byggepraksis vil byggepladsen være både fossil- og emissionsfri. Scheller, Hougaard & Petersen anvender HVO-diesel og arbejder på at integrere eldrevne maskiner i udførelsen.
Anlægsarbejdet begynder i august 2026 og afsluttes ved udgangen af 2027. Designfasen er allerede i gang.
Projektfakta: Klimatilpasning i Kirsebærhaven og Gl. Køge Landevej
Bygherre: Københavns Kommune
Totalentreprenør: Scheller, Hougaard & Petersen A/S
Rådgivere: MASU Planning (landskab), INFRA (trafik og hydraulik), Envidan (hydraulik)
Budget: 16 mio. kr. ekskl. moms
Periode: 2025 – 2027 (anlæg: august 2026 – ultimo 2027)
