Tegnestuen Arhitektura Doo: I respekt for det historiske brolandskab
Med opførslen af den nye Fiskemarkedets Bro over floden Ljubljanica har tegnestuen Arhitektura Doo været med til at restaurere Ljubljanas bymidte uden at byens historiske værdier er gået tabt.
Tilbage i 1920’erne udtænkte og anlagde den slovenske byplanlægger, Jože Plečnik, Sloveniens hovedstad, Ljubljana, som vi kender den i dag med sine store markedstorve, gotiske kirker, barokmonumenter og art nouveau bygninger. Det var ligeledes Jože Plečnik, der stod bag den perlerække af neorenæssancebroer, som stadig den dag i dag slynger sig over floden Ljubljanica. Ifølge fortællingen var han inspireret af Venedigs mange broer og ønskede at berige Ljubljana med et lignende brolandskab, og derfor fik han opført Triple Broen, Skomagerens Bro samt Slagterens Bro. Planen var ligeledes at opføre den såkaldte Fiskemarkedets Bro, men dette projekt blev aldrig ført ud i livet, og i stedet opførte man en midlertidig træbro. Træbroen skilte sig markant ud fra de øvrige broer, der alle var opført i ornamenteret beton, men sådan måtte det nu engang blive.
Arkæologisk tilgang
I 2012 konstaterede man imidlertid, at træbroen var blevet så medtagen, at den måtte udskiftes. Og til den opgave indkaldte man tegnestuen Arhitektura Doo.
– Straks blev vi stillet over for spørgsmålet: hvordan kan vi opføre en ny bro, der lever op til moderne standarder, men som samtidig respekterer Jože Plečniks historiske brolandskab?, fortæller en af arkitekterne bag projektet, Boštjan Gabrijelčič.
Løsningen blev at opføre en bro så neutral, at den ikke ville komme til at fjerne opmærksomheden fra de øvrige broer langs flodbredden
– Vore tilgang til projektet har været arkæologisk, idet vores ønske har været at værne om flodbreddens oprindelige udtryk. I respekt for de mange historiske broer, som stadig står intakte langs flodbredden, valgte vi derfor at anlægge så neutral en bro som mulig, siger Boštjan Gabrijelčič.
Intelligent simplicitet
Den nye Fiskemarkedets Bro er opført som en rammekonstruktion, hvis vandrette element består af en tynd stålkasse, der er fastgjort til det lodrette element, som består af en beton søjle på den højre flobred. Broen er 25 meter lang og 3,4 meter bred med en dækhøjde på blot 50 centimeter, der ud mod begge sider snævres ind til 25 centimeter, hvilket er med til at give broen sit lette look. Dækket er belagt med samme hvide farve, som pryder bygningerne langs flodbredden, hvormed broen falder i ét med sine omgivelser. Gelænderet er opført i transparent glas, hvilket gør, at man kan kigge lige igennem, og således skygger den nye Fiskemarkedets Bro på ingen må for de andre broer.
– Broen er simpel, men intelligent, idet den netop takket være sin simplicitet respekterer det historiske brolandskab, som den indgår i, afslutter Boštjan Gabrijelčič.
Dermed er den nye Fiskemarkedet Bro et skoleeksempel på, hvordan man i et restaureringsprojekt kan forener fortid, nutid og fremtid.