
Vilhelm Lauritzen Arkitekter med STED vinder svensk byudviklingsprojekt
Dansk-svensk team har med forslaget ’Vattenstaden’ vundet den internationale arkitektkonkurrence for byudviklingen i Jönköping. Projektet åbner byen med rekreative områder og giver ligeværdig adgang til vandet.

’Vattenstaden’ tegner rammen for fremtidens Jönköping. Det er det dansk-svenske team med Vilhelm Lauritzen Arkitekter og STED By & Landskab sammen med svenske Beek Arkitekter, strategiske rådgivere HallemarHejdelind og Göran Cars, professor og forsker i byplanlægning og infrastruktur det står bag vinderforslaget til den internationale arkitektkonkurrence ’Hamnpiren’ for Jönköpings havneforløb og adgang til vandet.
Selvom Jönköping ligger ud til Sveriges næststørste sø, Vättern, har adgangen til vandet længe været begrænset for byens omkring 100.000 indbyggere.
Byens havn og kanal bærer præg af en industriel tid, der delvist udgør en barriere for adgangen til vandet og de rekreative ophold.
Vinderforslaget vil genoplive forbindelsen mellem by og vand og gentænker byområderne omkring havnemolen og kajlinjen mod søen og giver samtidig konkrete bud på nye rekreative områder med fokus på bevægelse, foreningsliv, mangfoldighed og naturen.
- Vores vision er, at Jönköping bliver fremtidens by til mennesker. At byens kerne bliver et rekreativt sted, hvor alle kan leve, mødes og skabe sociale relationer. Et sted der ikke udelukkende handler om caféer, handel og forbrug, men om ligeværdig adgang til vand, kultur og oplevelser for alle. Og det hele skal forankres lokalt, så forslaget bliver meningsfyldt for Jönköpings indbyggere, siger Jeppe Dueholm, partner hos Vilhelm Lauritzen Arkitekter i en pressemeddelelse.
Og Anna-Lena Ekman, Johan Bejne og Viktor Becker, stiftere af Beek Arkitekter føjer til:
- Med Vattenstaden ønsker vi at væve kontrasterne mellem byen og søerne sammen: mellem handel, havn, turisme og den daglige glæde ved at bevæge sig. Forslaget er baseret på Jönköpings gamle byplan, som tager skridtet ud i vandet med Vätterm i fokus. Vi håber på at inspirere beboerne, fra koldsvømmere og bådentusiaster til skoler og foreninger, til at tage del i den fortsatte udvikling.
Læs også:
Portræt af Thomas Scheel fra Vilhelm Lauritzen ArkitekterEt dynamisk fællesskab om vandet
Det dansk-svenske forslag viser, hvordan et tværfagligt arkitektsamarbejde kan forankre ny arkitektur lokalt i realiserbare løsninger. Teamet har fokus på at genanvende eksisterende funktioner og foreslår et hævet havneforløb over vandet på træpæle for ikke at skygge eller forstyrre dyre- og plantelivet i Vättern. Materialerne vil blandt andet være genanvendte, sinusformede bølgeplader som tag og lette trækonstruktioner, der muliggør fleksibilitet over tid.
Der vil også blive inkorporeret solpaneler på tagene. Endelig skal en gennemgående beplantningsstrategi i byplanen skabe et dynamisk og biodiverst landskab både på land og i søen.
Forslaget skaber nye opholdsområder. Eksempelvis får vinterbaderne nye faciliteter, medlemmer af roklubben får mulighed for at dyrke deres vandsport og tiltrække flere medlemmer, ligesom der kommer grønne rekreative områder langs Vattenboulevarden (kanalen), hvor der også vil blive installeret kunstværker.
Vinderforslaget danner grundlag for det videre arbejde frem mod lokalplanen og der går nu en etapeinddelt proces i gang, der skal sikre forankring i lokalområdet.
Om konkurrencen
Vinderforslaget blev udvalgt blandt i alt 38 ansøgere, hvoraf tre blev prækvalificerede til at gå videre i Jönköpings kommunes konkurrence.
Juryen skriver om forslaget:
- Vinderforslaget fascinerede juryen ved at udvikle molen på en innovativ måde og samtidig bevare molearme og udfordre ideen om, hvad en mole kan være. Med omhyggeligt og funktionelt design har de skabt et fleksibelt mødested med fokus på fællesskabet, uddannelse og søliv i alle dets former, samtidig med at helårsadgangen til Vättern er stor uanset alder, køn, økonomi, etnicitet og funktioner. Det er et forslag, der viser en mangfoldighed af ideer, funktioner og muligheder, hvor forslaget også fremhæver nye måder at møde Vättern på.
Forslaget er identitetsskabende og unikt for Jönköping, da det er skræddersyet til mødet mellem Jönköpings byliv og Vätterns enorme vandrum og kræfter. Forslaget viser en detaljerigdom i både arkitektoniske ideer og udførelse, som takket være præsentationen gør det nemt at opleve, hvordan de forskellige steder kan opleves.
Teamet:
Vilhelm Lauritzen Arkitekter: Siden 1922, har Vilhelm Lauritzen Arkitekter arbejdet med funktionel arkitektur og design, der forbedrer mennerskers livskvalitet. Virksomheden har tegnet og projekteret alle typologier og er bl.a. kendt for projekter, som Københavns Lufthavn, Krøyers Plads og KB32.
STED By & Landskab: STED By & Landskab tegner og projekterer by- og landskabsrum i alle skalaer og faser med en ydmyg og respektfuld tilgang til stedets egenart. Projekter tæller bl.a. Hillerød Slotsgade, Hærvejen og Sorøs Grønne scene ved Sorø Kunstmuseum. I 2022 blev sted en del af Vilhelm Lauritzen Arkitekter, men er fortsat som selvstændigt brand.
Beek Arkitekter: Beek Arkitekter drives af en trio, der har arbejdet sammen i årevis, i forskellige skalaer og på forskellige stadier. At skabe fantastiske huse, landskaber eller steder er for os ikke et spørgsmål om en bestemt stil, men vigtigere om tilpasning til den lokale kontekst. En dejlig plads i solen eller funktionelle detaljer, der gør livet lidt sjovere - det er det, der virkelig er bæredygtigt over tid.
HallemarHejdelind: HallemarHejdelind er aktive som journalister, foredragsholdere, eksperter og debattører inden for byplanlægning, arkitektur, kunst og det offentlige miljø.
Göran Cars: Professor i civilingeniørvidenskab. Göran Cars er aktiv i virksomheden PlanImpact og arbejder primært med udvikling af større byudviklings- og infrastrukturprojekter.