Tomme lokaler har præget FysioCenter Kalundborg under COVID-19-krisen. Nu har sundhedscentret omlagt en del af sine aktiviteter, så de foregår digitalt.
COVID-19-krisen får virksomhederne til at vælge fremtidssikre løsninger
De fleste virksomheder har svære kår under COVID-19-krisen, fordi de ikke kan være i fysisk kontakt med danskerne. Et sundhedscenter i Kalundborg får hjælp i et socialfondsprojekt til en digital strategi, som på langt sigt både kan gavne både deres patienter og organisation.
Kan man drømme om vækst, mens man kæmper for overlevelse? Og kan COVID-19 skabe løsninger, som kan give os fordele, når vi engang er på den anden side af krisen?
Disse spørgsmål og mange andre lignende har mange virksomheder rundt i Danmark formentlig stillet sig selv, siden store dele af samfundet blev lukket ned den 12. marts. Det gælder også for FysioCenter Kalundborg, som har valgt en optimistisk tilgang og har taget imod et tilbud fra socialfondsprojektet ”Digitale Veje til Vækst”.
Projektet har på få uger omlagt en del af sine faste aktiviteter om kompetenceudvikling og vækstplaner og tilbyder nu blandt andet onlineforløbet ”Kom trygt online” - et minikursus skræddersyet til den enkelte virksomheds aktuelle behov under og efter COVID-19-krisen.
Digital genoptræning som en del af patientforløbet
FysioCenter Kalundborg har implementeret digitale løsninger som en del af sundhedscentrets praksis siden 13. marts, da al ikke-kritisk behandling blev udskudt, og op mod 1.000 patientforløb blev sat i bero for en tid.
Centrets ansatte har forsøgt at hjælpe patienterne på afstand via digitale løsninger. For at øge kvaliteten af de digitale sundhedstilbud og formidlingen på sociale medier har sundhedscentret sammen med en konsulent fra SMVdanmark, som er partner i ”Digitale Veje til Vækst”, lagt en specifik udviklingsplan. Der er blandt andet planlagt onlinekurser for alle medarbejdere for at øge deres kompetencer og tryghed i brugen af digitale løsninger.
- Allerede nu er det helt klart hos os, at der er opgaver, som vi fremadrettet kan løse bedre ved at inddrage digitale løsninger. Fx kan en del genoptræning foregå derhjemme, så patienter sparer tid på transport. Samtidig kan vi øge kvaliteten af forløbet med flere korte opfølgninger via telekonsultationer, siger Maja Helbo Jensen, partner i FysioCenter Kalundborg.
Virksomheder søger digitale løsninger
Noget tyder på, at behovet for digitaliserede produkter er stort, for i de seneste uger har flere virksomheder henvendt sig til projektleder Stine Mortensen
- Lige nu har virksomhederne et ganske enkelt fokus: at fastholde driften i deres virksomheder, bl.a. ved at benytte onlinemuligheder. Men hvordan gør man det? Især små virksomheder har ofte minimal digital erfaring, og de efterlyser konkret viden og tryghed, siger projektleder Stine Mortensen.
Hun peger på en række fordele ved minikurset, der gør det til et attraktivt supplement til de mange webinarer, der udbydes af forskellige aktører:
- Tryghed: Virksomheden skal ikke dele træningen med andre, og det gør det mere trygt at bevæge sig ud i ukendt territorium i en tid, hvor vi arbejder hver for sig.
- Tilpasset: Indholdet skræddersys til virksomhedens situation, behov og medarbejdernes digitale niveau. Der kan både være fokus på hardware og software (projektet introducerer til de gængse platforme), men især hvordan man anvender de digitale platforme internt og eksternt – med fokus på kommunikation og interne og eksterne relationer.
- Konkret: Træningsrum, hvor virksomhederne kan afholde møder, præsentationer m.m. og både få hjælp til det tekniske og feedback på anvendelsen.
- Uvildigt: ”Projektet er uafhængigt – vi skal hverken sælge dem platforme eller hardware, men sikre, at de har kompetencerne til at anvende dem korrekt,” siger Stine Mortensen.
Også de allerede planlagte kompetenceløft, som virksomhederne følger i ”Digitale Veje til Vækst”, er ændret. Undervisning i sociale medier og dataanalyse er flyttet, mens større workshops, automatisering og droneundervisning er udskudt, indtil det igen er muligt at samles fysisk.
SMVdanmark: Brug for langt mere af den slags
Der er glæde over initiativet fra strukturfondsprojektet i SMVdanmark, som repræsenterer omkring 18.000 små og mellemstore virksomheder. For ethvert trin opad på digitaliseringsstigen vil gavne væksten:
- Mange har under COVID-19-krisen nok oplevet, at man faktisk godt kan klare et møde digitalt, og den form for digitalisering er kommet for at blive. Lidt ligesom eksemplet med Fysiocenter Kalundborg kunne tømrermesteren, når har været ude og tale med fru Hansen om de nye vinduer og aftalt, hvordan de skal være, holde de næste møder virtuelt, siger chefkonsulent Henrik Lilja.
Han betegner små og mellemstore virksomheders behov for hjælp til digitalisering som ”enormt”.
- Der er stor efterspørgsel på hjælp til digitale løsninger lige nu, og for de i omegnen af 250-275.000 lavt digitaliserede SMV’er er der oplagte vækstgevinster at hente. Initiativet fra ”Digitale Veje til Vækst” er rigtig godt, ikke mindst fordi tilbuddet både omfatter rådgivning om digitale løsninger og et løft af både ejeres og ansattes it-kompetencer. Og der er behov for langt flere behovsdrevne og SMV-tilpassede tilbud om digitaliseringsstøtte, hvis vi skal nå ud til de mange SMV’er – ikke mindst dem med under 10 ansatte, hvor behovet er størst, siger Henrik Lilja.
Mere effektivt og fordel for patienterne
For FysioCenter Kalundborg er digitaliseringen ikke blot en her-og-nu-løsning, men er blevet en del af virksomhedens strategiske forretningsudvikling. Partner Maja Helbo Jensen tror på, at de nye digitale veje både kan gavne patienter og kunder og være med til at effektivisere de interne arbejdsgange i medarbejderstaben.
- Vores tilgang er langsigtet – vi har set COVID-19-krisen som en anledning til at ændre praksis og udvide vores digitale tilbud. Vi prøver at trække læring ud af den seneste tids krisehåndtering, og vi tror, at øget digitalisering kan blive en fordel for patienterne og hele vores organisation på sigt, siger Maja Helbo Jensen.
FAKTA
Projektet har en bred partnerkreds. Kontakten til og dialogen med virksomhederne varetages af Erhvervshus Sjælland, LO-skolen, Dansk Byggeri, SMVdanmark og Transportens Innovationsnetværk. Den skræddersyede undervisning varetages i samarbejde af Zealand – Sjællands Erhvervsakademi, RUC, DTU samt erhvervsskolerne ZBC, Køge Handelsskole, Roskilde Tekniske Skole, CELF og EUC Sjælland.