The Twist fra BIG bygger bro mellem kunst og natur i Kistefos skulpturpark
Det nye kunstmuseum The Twist, designet af BIG, snor sig som en bro over Randselva floden i Norge, og fremstår som et kulturelt kunstværk, der binder en sløjfe på ruten gennem Nordeuropas største skulpturpark.
Det 1000 kvm store kulturbyggeri for samtidskunst, beliggende i Jevnaker, uden for Oslo, har en dobbeltfunktion, da det fungerer som kunstmuseum og en bro, der forbinder to skovklædte flodbredder og skaber en samlet rute i Nordeuropas største skulpturpark.
BIG’s forslag til en bro, der sammentænker infrastruktur og kunstinstitution i et byggeri, blev vundet i en arkitektkonkurrence i 2011, og er skabt i samarbejde med Element Arkitekter, AKT II, Rambøll, Bladt Industries, Max Fordham og Davis Langdon.
Ved åbningen af The Twist deltog Hendes Majestæt Dronning Sonja af Norge, Hans Kongelige Højhed Kronprins Frederik af Danmark samt den norske statsminister, Erna Solberg, og hendes koalitionspartnere, Siv Jensen og Trine Skei Grande.
- Efter mange års planlægning og udvikling, er vi glade for at åbne dette smukke nye rum ´The Twist´, her i Kistefos, hvilket giver os mulighed for at udvide vores arbejde med ledende samtidskunstnere og byde flere gæster velkommen end nogensinde før. Vores ambition er at gøre Kistefos til en must-see kulturdestination med et udstillings- og skulpturparksprogram i verdensklasse, der komplimenterer den rige industrielle kulturarv man finder her i området, fortæller Christen Sveaas, grundlægger af Kistefos.
En stålbjælke der vrider sig
The Twist er bygget omkring en historisk papirmølle og ses som en stålbjælke, der foretager en 90 graders rotation, der har givet byggeriet dets karakteristiske navn:
- The Twist er en hybrid, der breder sig over forskellige traditionelle kategorier: Det er et museum, det er en bro, det er en beboelige skulptur. Som en bro omkonfigurerer den skulpturparken og gør rejsen ind gennem parken, til en sammenhængende cirkel. Som et museum forbinder den to forskellige rum – et indadvendt lodret galleri og et udgravet horisontalt galleri med en panoramisk udsigt over floden. Et tredje rum er skabt gennem den åbenlyse overgang mellem disse to gallerier, der skaber det twist, som har givet projektet dets navn. Resultatet bliver i sidste ende en skulptur blandt parkens mange andre skulpturer, fortæller Bjarke Ingels, grundlægger og kreativ direktør i Big og fortsætter:
The Twist repræsenterer en ny udfordring som de udstillende kunstnere og kunstværker kan arbejde med, og jeg er især begejstret for at se hvordan de to kunstnere – Hodgkin og Creed, en visuel kunstner og en performancekunstner – har vendt denne udfordring til et stort potentiale.
Kompleks konstruktion
Konstruktionens twistede form gør det muligt for broen at løfte sig fra den nedre, skovklædte flodbred mod syd op til det højere beliggende, bakkede terræn mod nord. Bygningen har indgang fra begge sider via 16m lange aluminiumsbeklædte stålbroer.
– The Twist har været en ekstremt kompleks bygning at konstruere, men resultatet er enkelt og iøjefaldende. Fra en serie af plane og industrielle elementer, opstår museet som både et stykke infrastruktur og som en skulptur, der reflekterer naturen; himlen, træerne og vandet nedenunder får bygningen til at ændre udseende i dialog med naturen, siger David Zahle, Partner, BIG.
Panoramaudsigt over naturen
Museets twistede midterparti består af 40 cm brede aluminiumspaneler, og samme princip er brugt indendørs, hvor gulve, vægge og lofter er beklædte i otte cm hvidmalede trælameller. Det store glasparti i panoramagalleriet giver udsigt til den gamle papirmølle og floden – og indsnævres i twistet, hvor man har et 25 cm smalt udsyn mod himlen.
Takket være det dobbeltkrumme glasparti skabes der et varieret dagslys og dermed tre forskellige gallerier: et bredt, dagslysgalleri med panoramaudsigt mod nord, et højt, mørkt kunstlysgalleri mod syd – og derimellem et skulpturelt galleri. Muligheden for at inddele, opdele eller samle disse gallerier giver stor fleksibilitet for planlægningen af skiftende udstillinger i Kistefos.
- Twisted udgør et tektonisk paradoks. I broens spænd mellem de to flodbredder, bjergskråningen og skoven – foretager den en 90 graders rotation og skaber twisted. To rene funktionelle former forenet af komplekse kurver. Hvor end du kigger ser du buer og kurver, Fibonacci-spiraler og saddelformer, men når du kigger nærmere opdager du at alt er konstrueret af lige linjer – lige aluminiumsplader og rette træbrædder. Et ekspressivt organisk udtryk kombineret af rationelle ensartede elementer, fortæller Bjarke Ingels.
En glastrappe fører til museets kælder, hvor bygningens underside af aluminium, fortsætter ind i underetagen som et loft for kælder og toiletter. Her vil et panoramavindue også bringe gæster endnu tættere på floden under dem, så de for alvor kan fordybe sig i naturen omkring dem.