Producenten af sociale udendørsmøbler til offentlige rum, TimberNest fra Fyn, havde deres vippemøbel, TimberNest, stående ude for Designmuseum Danmark, så gæsterne kunne afprøve det.
3 Days of Design byder den bæredygtige agenda velkommen
Tre dage om året står København i møbeldesignets tegn, når der er 3 Days of Design. Her åbner store som små brands dørene for alle designinteresserede, der gerne vil finde inspiration – både privat og professionelt. Bæredygtighed var et centralt tema på årets agenda, som stort set alle forholder sig til.
Byen summer af liv, når den store årlige begivenhed inden for møbeldesign og interiør, 3 Days of Design, løber af stablen. Der står skilte med logoet foran de butikker, bygninger, ambassader og museer, hvor man kan komme ind og se, hvad de har af aktuelle projekter og nyheder. Og det er en hel del. Der er faktisk så mange udstillingssteder og udstillere, at man vitterlig må stå meget tidligt op, hvis man vil nå det hele. Derfor må man studere programmet på forhånd og udvælge de steder, som man finder mest relevant. Der er mange interessante talks og debatter hos mange af udstillerne, hvor man kan få et indblik i de aktuelle tendenser og gå klogere derfra.
Et tip er, at man i Indre By finder rigtig meget samlet inden for en overskuelig radius på gåben, men man bør ikke gå glip af det hele store vingesus med f.eks. en nyopført pavillon af træ i haven på Den Schweiziske Ambassade i Hellerup – for ikke at forglemme de store fester om aftenen, hvor man for alvor kan netværke og få en på opleveren inden- og udendørs. Der bliver ikke sparet på noget, når de store møbelbrands inviterer til branchemiddage eller events med drinks og små hapsere som hos f.eks. Flos Scandinavia, VIPP, Montana og Ferm Living.
Hos Designmuseum Danmark bød man i samarbejde med Statens Kunstfond på en række morgentalks, hvor man bl.a. kunne høre den indiske arkitekt, Anapuma Kundoo, som fortalte om sine erfaringer med bæredygtigt byggeri af naturens forhåndenværende materialer på en given lokation. Det hele blev livestreamet på Instagram og Facebook, hvis man ikke kunne være fysisk til stede. Mange udstillere inviterer via deres LinkedIn-profil, så man med det samme kan få det ind i ens kalender, hvis man takker ja til at deltage.
Hos Ferm Living var man vært for nok den største fest under 3 Days of Design – med opstillet tipi, telt, bar og buffet.
Fredagsbar for udstillere
Det bæredygtige var en rød tråd hos stort set alle udstillere på 3 Days of Design, og på Designmuseum Danmark bød man desuden velkommen til Circular Furniture Days arrangeret af erhvervsklyngen, Lifestyle & Design, hvor man under guidede rundture kunne møde en lang række virksomheder, der arbejder med cirkulært design. Der var f.eks. en debat om recycled materialer, hvor man kunne høre Rikke Ullersted, Jaye Buchbinder, Wickie Meier, Maria Fryd Wehler og Ditte Maria Fog diskutere deres erfaringer og perspektiver.
Direktør i Lifestyle & Design, Betina Simonsen, ser 3 Days of Design som et vigtigt forum for innovation, hvor både store og små spillere får mulighed for at vise, hvor langt de er i processen.
- Jeg ser 3 Days of Design som en gigantisk buffet med mange alsidige muligheder. Der arbejdes seriøst både hos dem, der er opstartet – Born Circular – og de mere etablerede brands, der har en anden rejse, og som skal omstrukturere. De starter måske med en ny kollektion eller relancering af en med mere cirkulær tilgang, siger Betina Simonsen og understreger, at de små på den måde puster de store i nakken.
Udstillingen, Circular Furniture Days, rejser efter 3 Days of Design videre til London, hvor den skal vises på London Design Festival. Blandt de store spillere, som er langt frem i deres arbejde med cirkulært design er f.eks. Mater Design, som i deres pop up store kunne løfte sløret for, at de nu også kan lave andre farver end den mørke i deres stolesæder fremstillet af rester i form af skaller fra kaffebønner fra kaffeproduktion. De genanvender af affald fra f.eks. Grohe, Carlsberg og Kvadrat til deres stole. Ud over gamle fiskenet bruger de også fustager og mask fra ølproduktion til deres recyclede møbler.
Japansk-dansk samarbejde
Det internationale udsyn fandt man også hos Design Studio Lars Vejen, som er inspireret af de rene linjer i japansk design. Han udstillede bl.a. sin nye Hirata Gen Collection, som han har lavet i samarbejde med den japanske designer, Taijiro Ishiko. Lars Vejen og Taijiro Ishiko kalder sig Studio27, når de arbejder sammen om møbler for den japanske møbelproducent Hirata – navnet opstod som resultat af, at de begge har fødselsdag den 27. april.
- Vi har designet vores Hirata Gen Collection som en funktionel meget bred og ren kollektion i få ærlige materialer – massivt asketræ, uldkollektionen ”Molly” fra Kvadrat og ”Dunes” læder fra Sørensen Leather. Hertil få funktionelle detaljer i stål. Møblerne henvender sig til både private og kontaktmarkedet. Sofaer og lænestole fås med hele tre ryghøjder, hvor speciel den højeste ryg giver følelsen af at være beskyttet, men stadig være en del af det omgivende rum, siger Lars Vejen og fortsætter:
- Man kan desuden tilføje et lille justerbart og aftageligt sidebord på en svingarm til en kop kaffe eller computeren. Vi har stræbt efter et enkelt, roligt og klassisk udtryk med muligheden for at komponere med udvalget af de funktionelle tilbehørs produkter.
Hirata Gen Collection er lanceret med knap 20 nydesignede produkter – fra taburetter og stole til borde, en daybed og flere sofamodeller. Den komplette kollektion vil snart være at finde hos LIK i Vejle, hvor virksomheden, Designcollaborations, vil varetage repræsentation og salg i Danmark.
Udstillingen viste desuden udvalgte møbler fra den omfattende nye kollektion samt et stort og varieret udvalg af både ældre og nye produkter designet af Lars Vejen som f.eks. det helt nye DOT lys og akustikloftsystem fra LIK og DAMPA samt det helt nye skiltesystem i træ, Woodsign, fra Dansign, den håndlavede pendel lampeserie, Caldera, fra LIK. Sidst men ikke mindst den imponerende massive trædør, Framed, fra Vahle Door fremstillet af planker fra Dinesen.
Der var kræs for arkitekter på Den Schweiziske Ambassade i Hellerup, hvor den københavnske tegnestue, JaJa Architects havde designet en stor pavillon af træ, Into the Woods, som skal symbolisere og knytte bånd mellem Danmark og Schweiz som to arkitekt- og designnationer. Pavillonen, der holder vind og vejr ude med fibermaterialet, MDT-tex, skal efterfølgende flyttes til et andet sted i København, hvor den gerne skal bidrage til interaktion mellem mennesker i det offentlige rum.