
Dansk-tysk team vinder konkurrence om kompleks motorvejsbro
Dissing+Weitling og partnere har vundet designkonkurrence om ny erstatningsbro for Weser-broen ved Bremen med et design, der forener teknisk funktion og landskabelig tilpasning.
Et dansk-tysk samarbejde mellem tegnestuen Dissing+Weitling, rådgivningsvirksomheden COWI samt tyske WTM Engineers er udpeget som vinder af en international konkurrence om design og teknisk rådgivning i forbindelse med en ny erstatningsbro for den eksisterende Weser-bro på motorvej A1 ved Bremen.
Projektet er igangsat af det tyske vejdirektorat, Die Autobahn GmbH des Bundes, og udgør et markant infrastrukturtiltag i en strategisk trafikåre, der forbinder Nordeuropa med det centrale Tyskland.

Brodesign med teknisk præcision
Den nye bro skal erstatte den nuværende struktur over floden Weser, der har behov for udskiftning på grund af tilstand og kapacitetsbegrænsninger. Projektet har derfor både en funktionel og æstetisk ambition, hvilket har været en væsentlig del af konkurrencebedømmelsen. Designet markerer sig ved en elegant og slank, forspændt betonbro båret af V-formet understøtning.- Målet har været at skabe en bro, der spiller sammen med det omkringliggende landskab – underspillet i formen, men karakterfuld i sit udtryk, fortæller Jesper Henriksen, arkitekt og leder af mobilitetsteamet hos Dissing+Weitling, i en pressemeddelelse.
Konkurrencen var organiseret af DEGES og juryen valgte vinderforslaget blandt fem forskellige bud. Vinderforslaget bliver rost for sin funktionelle klarhed og harmoniske tilpasning til landskabet.
- Ved at minimere konstruktionshøjden og integrere elementer som støjskærm og cykelsti i det samlede udtryk, kan vi levere en løsning, der lever op til bygherrens høje krav og demonstrerer arkitektonisk kvalitet, siger Jesper Henriksen.
Tværfagligt samarbejde på tværs af grænser
WTM Engineers bringer lokal indsigt og erfaring med store tyske infrastrukturprojekter, mens COWI og Dissing+Weitling tilfører international ekspertise inden for henholdsvis brokonstruktion og brodesign.
Projektet går nu ind i den videre planlægnings- og projekteringsfase. Broens placering ved Bremen betyder, at den vil spille en central rolle i både regional og international trafik.
Læs flere artikler om broarkitektur og komplekse infrastrukturprojekter