Ida Arentoft: Brudstykker af en større fortælling
Det menneskeskabte i naturen er et element, der går igen i Ida Arentofts fotografier. Det kan eksempelvis være huse, en trappe eller lyskilder. Sporet af mennesker i et landskab går igen i flere af hendes værker.
Ida Arentoft blev færdig med sin uddannelse i Fine Art Photography på The Glasgow School of Art i 2010. I hendes kunstneriske praksis bruger hun fotografiet til at undersøge aspekter af tid, sted og erindring. Størstedelen af billederne fra de seneste to serier ’Passing’ og ’On the Same Latitude’ er taget i Danmark og Skotland, og det har været en måde at reflektere over og forbinde disse to landskaber. Ida Arentoft fortæller:
- I Skotland har de afsides liggende øer og den rå natur været en stor inspiration for mit arbejde. Fælles for de fotografier, jeg laver, er oplevelsen af landskaber og af de steder der omgiver os. Jeg er optaget af de historier og erindringer et sted kan have, og af hvordan vi som mennesker relaterer til et sted. Stemningen og lyset i et landskab, og min egen oplevelse af stedet, har altid stor betydning for hvilket motiv jeg fotograferer, og for hvordan jeg vælger at komponere mine billeder.
Antydningen af mennesker
- Når jeg drager ud for at finde mine locations, er det som at være på en ekspedition, hvor jeg registrerer mine indtryk, og jeg søger de steder, der fascinerer mig og som fanger min opmærksomhed - steder der har en historie at fortælle. Det menneskeskabte i naturen er ofte et element, der går igen i mine fotografier, og det kan f.eks. være huse, en trappe eller lyskilder. Sporet af mennesker i et landskab er noget der optager mig meget, og huset som et spor og en antydning af mennesker er noget, der går igen i flere af mine værker, siger Ida Arentoft.
I grænselandet mellem fiktion og virkelighed
Ida Arentoft tager altid sine billeder med analogt mellemformatkamera, og hun er interesseret i det filosofiske begreb indeterminacy, som bl.a. beskriver udefinerbare og flertydige værker med mulighed for individuelle og åbne tolkninger.
- Mine motiver befinder sig et sted i grænselandet mellem fiktion og virkelighed, og mine billeder er som brudstykker af en større fortælling. Jeg er interesseret i tiden som begreb, og i at kunne registrere tiden med mit kamera. Når jeg fotograferer i forskellige landskaber, bliver jeg fascineret af overgange mellem lys og mørke. Jeg har i en længere periode været optaget af at fotografere i mørke, og jeg synes, at jeg i mørket møder steder med et anderledes blik, fortæller Ida Arentoft og uddyber:
- I mørket kan jeg affotografere mere end det, jeg kan se med det blotte øje, når jeg f.eks. bruger lange eksponeringer med mit kamera. På denne måde kan jeg manipulere med et steds atmosfære ved at skabe nogle bestemte lysvirkninger og farver. Når jeg fotograferer det helt mørke i et sted, definerer mørket sit eget rum og skaber en afgrænsning eller form for sort baggrund i omgivelserne.
At navigere i et landskab
Serien ’Passing’ viser Ida Arentofts rejse gennem tid og sted, og serien startede under hendes sidste år på The Glasgow School of Art. Hendes seneste serie ’On the Same Latitude’ er skabt i dialog med en skotsk kunstner, og handler om at navigere i et landskab med fokus på breddegrad og verdenshjørner. ’On the Same Latitude’ er i stadig udvikling, idet hun fortløbende laver research og fotograferer til projektet.