25 Hours Hotel
Kære arkitekter - elevatorens design kan være meget flottere
9 ud af 10 elevatorer ender med et standarddesign i stål. Det er ærgerligt, synes Louise Harders, salgsdirektør hos KONE, for elevatordesignet kan sagtens matches til bygningens stil og stemning.
Uden en elevator vil turen til tops i de højeste bygninger være umulig for mange mennesker. Men det er desværre for sjældent, at elevatordesignet også taler ind i bygningens ånd og æstetik, fortæller Louise Harders, salgsdirektør hos KONE.
Bredgade 40, Fotos af Kone
Bredgade 40, Fotos af Kone
- 9 ud af 10 elevatorer ender med en standard rustfri stål-overflade, og det er ærgerligt, synes hun, for muligheden er der for at få et elevatordesign, der matcher den stemning, arkitekter ønsker at skabe i en bygning.
- Arkitekterne er rigtig gode til at lave fantastisk byggeri, og jeg vil bare at appellere til, at vi også skal lave fantastisk flotte elevatorer. Det er alt for sjældent, at vi får lov til at folde os ud i forhold til, hvad vi egentlig kan. Elevatordesignet kan sagtens give mere både kulturelt og teknologisk – og det behøver ikke nødvendigvis at blive dyrere.
Derfor vil KONE gerne ind langt tidligere i dialogen med arkitekter og bygherrer.
Online designprogram til at lege med designet
For at arkitekter let kan se mulighederne og lege med det æstetiske udtryk, har KONE udviklet et digitalt online designværktøj, en Car designer, hvor man kan designe sin elevator, indenfor KONE’s standardsortiment.
- Vi lægger os op ad den kreative proces, som arkitekten er lead på. Vi er ikke arkitekter og prøver ikke på at være det. Men vi vil meget gerne præsentere, hvilke muligheder der er, siger Louise Harders.
Af kreativ inspiration trækker KONE på et stort bagkatalog af projekter i både Skandinavien og resten af verden.
Læs også:
KONE sponsorerer Copenhagen Pride
Ikke en traditionel elevator
I Bredgade 40 falder den sorte elevator ind i bygningens stil og oprindelige materialer. Under renoveringen af den modernistiske bygning valgte Elgaard Architecture at udskifte alle teknologiske elementer i bygningen, men ønskede et elevatortårn, der passer ind i bygningens stemning. Den specialdesignede elevator er lavet i samarbejde med arkitekt William Lorentz Cellier.
Bredgade 40, Foto af Kone
- Elgaard Architecture havde en vision om at lave en anderledes skakt med en facade i glas udenpå frem for en traditionel skakt i et stålrør, fortæller Louise Harders:
- Deres ønske var en skakt i T-profiler, hvor glassene sidder i 3 forbandt, og konsollerne direkte bag på T-profilerne. I et samarbejde med arkitekten, tegnestuen, statikeren og ikke mindst smeden blev udviklet den helt rette skakt, og vi leverede derefter en stilren elevator med overflader i carbon black.
25Hours Hotel
Til 25Hours Hotel har KONE udviklet en løsning af standardmaterialer i kombination med, hvad der kunne udføres lokalt. Hotellet omfatter flere forskellige ejendomme med varierende kvoter for brandkrav og brandstrategi, fortæller Louise Harders:
- I samarbejdet med Martin Brudnizki Design Studio og designer Claire Jones har vi rådgivet bygherre og fundet en løsning, der balancerer designernes ønsker, og hvad der var muligt at udføre ifølge vores ingeniører.
25Hours Hotel, Fotos af Kone
25Hours Hotel, Fotos af Kone
25Hours Hotel, Fotos af Kone
25Hours Hotel, Fotos af Kone
25Hours Hotel, Fotos af Kone
25Hours Hotel, Fotos af Kone
Når robotter tager elevatoren, eller data styrer energiforbruget
Når KONE gerne vil ind allerede i designfasen, er det også for at være med, når beslutningerne bliver taget for hele bygningens teknologiske løsninger.
- Vi vil gerne vil sikre os, at elevatoren, vi leverer, er dimensioneret til de behov, der er og kan opstå i elevatorens levetid, fortæller Louise Harders.
Intelligent byggeri er i vækst, og KONE er klar med cloud-baserede løsninger, så rengøringsrobotter kan tage elevatoren, elevatorsystemer selv kan regulere strømforbruget, eller man f.eks. kan anvende smart phone apps til elevatoropkaldsfunktion.
- En elevator er en investering, der sidder i bygninger i omkring 25 år inden en eventuel modernisering. Vi ved jo ikke helt, hvad behovet er i morgen, og derfor skal vores elevator fungere som en digital platform og infrastruktur, der skal holde i mange år. Den skal være gearet til også at håndtere behov, der måtte opstå om 2-5 år, siger Louise Harders:
- Når vi derfor taler om bæredygtighed og f.eks. få data til at kunne regulere energiforbrug, er KONEs elevatorplatforme klar til det.