Oplev den kenyanske tegnestue Cave_bureau på Louisiana
Som den sjette og sidste udstilling i serien Arkitekturens Værksteder præsenterer Louisiana den kenyanske tegnestue Cave_bureau, hvor arkitekterne Kabage Karanja og Stella Mutegi fra Cave_bureau arbejder med ’omvendt futurisme’ – ud fra devisen at kun ved at kende fortiden, kan man skabe bæredygtige løsninger for fremtiden.
I de hidtidige præsentationer af Arkitekturens Værksteder har det været muligt at følge tegnestuer og arkitekter bag kulisserne i processen forud for bygningen. Denne gang er vi med helt fra definitionen af de værdier, Cave_bureau lægger til grund for deres virke som arkitekter. Vi bliver taget med til de landskaber, der dannede rammen om menneskehedens oprindelse for millioner af år siden og senere andre begivenheder, der blandt andre har brolagt vejen til den brydningstid, vi lever i i dag – det antropocæne.
Cave_bureau tager afsæt i vulkanske grotter omkring Nairobi, der er millioner af år gamle og rummer vigtige vidnesbyrd om Kenyas historie: De første hominider levede her, østafrikanske slavegjorte og frihedskæmpere under kolonialismen har passeret igennem disse underjordiske grotter. De rummer dermed også vigtige milepæle i klodens vej mod den antropocæne tidsalder - den epoke, hvor menneskets påvirkning af naturen er blevet drastisk synlig.
I dag er området omkring grotterne kilde til geotermisk energi, en vigtig medspiller i den grønne omstilling. Udvindingen af grøn energi har dog store konsekvenser for både natur, dyr og mennesker. De oprindelige folk, bl.a. masaierne i Kenya, ser deres hjem og sameksistens med naturen blive ødelagt. Den grønne revolution legitimeres af sin positive globale fortælling. Det gør kampen for oprindelige folks kultur vanskelig, selvom disse grupper måske er dem, der lever mest bæredygtigt og med mindst CO2 forbrug.
I samarbejde med oprindelige folk, antropologer og geologer forsøger Cave_bureau gennem film og arkitektoniske projekter at vise den ulighed, der går hånd i hånd med den grønne energiomstilling. Samtidig er deres projekter, alle under titlen Det Antropocæne Museum, et forsøg på at formulere det fundament, deres praksis som unge afrikanske arkitekter skal bygge på. For at undgå at gentage historiens undertrykkelse af afrikanske folk, skal deres stemme høres, når fremtidens afrikanske byer og samfund bygges. Cave_bureau er grundlagt af arkitekterne Kabage Karanja og Stella Mutegi i 2014.
The Door of No Return
Udstillingens indgang er en fortolkning af den port, de vestafrikanske slaver passerede igennem før afgang med skib. En del af disse slaver blev sejlet til de Dansk Vestindiske Øer. Porten kaldes ’The Door of No Return’, og er i udstillingen forstørret og omformet til en installation af hængende kalksten. Kalksten findes blandt andet i Shimoni-grotten i det østlige Kenya, men stenene til denne installation er hentet i Faxe kalkbrud. Porten er en invitation til at gå tilbage i historien sammen med Cave_bureau.
Udstillingens første rum viser en række projekter under titlen Det Antropocæne Museum. Her vises analytiske kortlægninger, interviews, installationer, diskussioner og samtaler samlet i korte film, og der udstilles indsamlede objekter, der har betydning for Kenyas kultur- og naturhistorie – og danner grundlag for den aktivistiske arkitektur, Cave_bureau arbejder med.
I samme rum viser Cave_bureau også en installation, der forholder sig til de geologiske begivenheder, der har formet de vulkanske grotter, og der vises modeller, som indskriver grotterne i arkitekturhistorien – som den arkitektur de allerførste mennesker oplevede. Viden om geologien, der stadig i dag former vores verden og dermed også vores arkitektur, er ifølge Cave_bureau fundamentet, fremtidens arkitektur skal hvile på.
Ko-korridor
Udstillingens tredje afsnit viser projekter, der er direkte afledt af grotternes arkitektur. Ko-korridor er en retablering af Masaiernes græsningsruter gennem Nairobi, der har været lukket for pastoral vandring siden briternes indtog i 1880. Cave_bureau 3D scanner grotterne og bruger de komplekse rum som forlæg for ny stedspecifik arkitektur.
Det er et bærende element i Cave_bureaus praksis at arbejde 1:1 med grotternes arkitektur, der bidrager til både at forstå og frigøre de traumatiske elementer af historien, som er bundet til grotterne, og at forstå de komplekse geologiske processer, der har skabt naturens egen arkitektur.
Grotte vævet i rattan
På Louisiana er Shimoni-grotten, beliggende ved kysten mod det indiske ocean, omdannet til en vævet struktur, i materialet rattan, fremstillet i naturlig størrelse i et ambitiøst forsøg på at gengive grotternes rumlighed og stoflighed. Inspireret af prækoloniale håndværk og byggeteknikker er vævningen blevet til i samarbejde med CITA, Centre for Information Technology and Architecture på Royal Danish Academy – Architecture, Design, Conservation i København. Her er der udviklet et program, der kan omdanne form til væve-opskrift. Under ledelse af Ph.d. Jack Young og professor Phil Ayres er installationen håndvævet på Louisiana.
Udstillinger i serien Arkitekturens Værksteder
Den første udstilling i serien Arkitekturens Værksteder åbnede i 2017 og præsenterede den kinesiske tegnestue Amateur Architecture Studio med Wang Shu og Lu Wenyu i spidsen. Året efter fulgte udstillingen So Far … med chilenske Alejandro Aravena og tegnestuen Elemental. I 2019 vistes den tredje udstilling i serien med mexicanske Tatiana Bilbao, og i 2020-21 præsenteredes den indiske arkitekt Anupama Kundoo. Forensic Architecture og deres forsøg på afdække, kortlægge og vidne om konflikter og forbrydelser rundt om i verden blev præsenteret i 2022, som den femte udstilling i serien.
Louisianas arkitekturudstillinger er støttet af den filantropiske forening Realdania.