
Den nye indretning lægger op til at skabe fællesskaber og gentænke basislokaler
Arkitekturen bør skabe rum til bredere børnefællesskaber i skolen
I ombygningen af Stavnsholtskolen er målet for NERD Architects skabe rum til bredere børnefællesskaber, hvor alle børns behov og kompetencer bliver sat i spil, fortæller partner og arkitekt Martin Roald Schrøder Poulsen.
Et rum uden sprog
Børns trivsel – og manglende trivsel var et stort emne på Skoleledernes Årsmøde, som Martin Roald Schrøder Poulsen, partner og arkitekt i NERD Architects, netop har været på, da Byggeri+Arkitektur møder ham på NERDs kontor i Kødbyen i København.
- Mange børn er glade for at gå i skole, men vi oplever også, at en voksende del af eleverne på landets skoler mistrives. Der er mange årsager til denne mistrivsel, men vi ved, at skolens fysiske rammer skal understøtte både skolens praksis og børnenes kompetencer.
Derfor bør vi, i stedet for at lave en one size fits all-løsning, lave noget, som understøtter og styrker fællesskabet og tager udgangspunkt i børnenes forskelligheder i forhold til at kunne deltage. For fællesskaber består af individer, forskellige behov og kompetencer.
- I NERD Architects ser vi både på de fysiske miljøer, og på hvordan skolen generelt er organiseret, på skemalægning osv. i forhold til generelt at understøtte fællesskabet.
Muligheder for at trække sig og deltage perifært
Læsbar rumlighed giver tryghed
Stavnsholtskolen i Farum er bygget som en åbenplanskole og er i flere omgange moderniseret, så den i dag fremstår som en traditionel skole, bestående af klasse- og faglokaler, gange og fællesområder.
I ombygningen af skolen er NERD Architects’ overordnede fokus at give lokalerne en stærkere kodning, som imødeser, at børn har vidt forskellige behov.
I den færdige PLC er skabt en tydelig opdeling af, hvad områderne kan – hvor kan man lave projektarbejde, fordybe sig eller trække sig og deltage perifært, uden at det er ekskluderende, fortæller Martin Roald Schrøder Poulsen:
- Det er nemmere at deltage, hvis man nemt kan læse lokalet, når man træder ind i det.
Jeg plejer at sige, at lokalet skal have et sprog. Det handler om at skabe rumlig differentiering og omgivelser, hvor det er let for barnet at finde steder at være og selv vælge til og fra.
Det selv at kunne vælge og mærke sine behov og kunne handle på det som menneske, er også den måde, vi indretter vores hjem på og skaber tryghed.
Her tænker jeg, at vi som arkitekter har et stort ansvar i forhold til at skabe rum, der er overskuelige.
Læs også:
Mennesker mødes på tværs i nyt uddannelsesmiljø i Horsens
Fællesskaber
I øjeblikket er NERD i gang med skolens ungeområdet. - Ungeområdet, som det er i dag, er et godt eksempel på, hvad vi kommer fra. Det er rum uden et sprog - bare store kvadratmetre, der står tomme.
Muligheder for at trække sig og deltage perifært
Her står et fodboldbord og en enkelt sofa, det inviterer ikke lige frem til trivsel eller fællesskaber. Der er ikke meget intimitet eller noget, der siger, her kan du lave opgaver, her kan du lytte eller her kan I snakke sammen, fortæller arkitekt Jacob Bastrup Jensen.
Den nye indretning lægger op til at skabe fællesskaber på forskellige niveauer og giver den mulighed for at gentænke basislokaler, så der også kan foregå aktiviteter, som normalt vil være henvist til fx kreative faglokaler eller fællesområder.
- I stedet for at træde ind i et kæmpestort åbent område i fællesområdet, kan man let overskue rummet. Her får man både rum til fordybelse, til socialisering og til instruktion.
Ude i klasselokalerne etableres der fagnicher, så man kan flere ting i samme lokale. Designmæssigt får de en gennemgående genkendelighed, men samtidig er lokalerne forskellige.
Prøvehandlingsprocesser
Frem for at skolen har skulle beslutte sig til ombygningen ud fra et skitseforslag, igangsætter NERD en prøvehandlingsproces i perioden op til byggeriet.
Oversigt over Stavnsholtskolens PLC.
- Vi opfordrer altid til, at skolerne, parallelt med udviklingen af de fysiske rammer, også arbejder med en udvikling af den pædagogiske praksis, så udviklingsprocessen bliver bedre funderet. Man prøver indretningen af ved at tage et klasselokale ud og teste vores forslag af, så skolen får nogle erfaringer med lokalerne, inden vi går i gang med at bygge, afrunder Martin Roald Schrøder Poulsen.